Publicerat December 9, 200619 yr Provade ladda mina första skott idag efter att en bekant tidigare visat hur man gör. Ivrig som man är kollar man inte tillräckligt utan ja kikade laddata för Noslar BST 120gr i 6.5x55 och följde dessa. Använde mig av 123gr lapua scenar laddat med 39.5gr, 40gr och 40.5gr norma 203-b och CCI 200 Large Rifle tändhatt.. Totalt är patronerna 77m som norma säger att bst ska vara. Norma säger att min för nosler är 39.5gr och max är 41gr. Men nu tänkte jag efter lite och kollade på lapuas hemsida där dem säger att 123gr scenar ska sättas så patronen är 80mm. Spelar det någon roll mer än för precitionen, eller bör jag skaffa en såndär hammare illa kvickt? ??? Har laddat 5 patroner av vardera laddning så det handlar inte om några större mängder.. Mvh Jonas som laddar lite för fort :-[
Publicerat December 10, 200619 yr Det handlar om friflykten och så som jag lärt mig så ökar inte trycket nämvärt utan det är just som du säger bara presitionen som störs, så svaret är: Nej ingen hammare behövs, jag har skjutit sånna som har varit en bra bit under max längd utan att fått nått slutstycke på näsan. så du behöver nog inte oroa dig. Grattis och välkommen in i träsket föresten MVH/Jocke
Publicerat December 10, 200619 yr Författare Okej, då känner man sig lite tryggare, bättre att fråga för mycket än för lite Japp, insåg direkt att man kommer sjunka djupt i detta beroende framkallande missbruk, tur att brorsan köpte sig en 25-20win så det blev allvar med handladdning ;D
Publicerat December 10, 200619 yr Varför mäter du inte upp din patronlängd enligt "Enklaste sättet att mäta upp friflykt (tycker jag;)är att peta in en kula i patronläget/pipan. Tryck fast den så hårt att du sedan kan vända bössan så pipan pekar uppåt. Stoppa in en läskstång i pipan från mynningen tills den når den fastsatta kulan, dra ett sträck på läskstången i mynningen med en märkpenna. Putta ut kulan stoppa in/lås slutstycket och mät med läskstången hur långt det är från mynningen till det låsta slutstycket, märk läskstången igen. Du ska nu ha två märken på läskstången som talar om hur lång din patron maximalt kan vara med -0mm friflykt korta patronen 2mm och du har 2mm friflykt o.s.v. " Skulle börja med 1mm
Publicerat December 10, 200619 yr Författare Mätte enligt anvisningarna och kom fram till 83mm friflykt, alltså bör ja hålla mig till max 81-82mm?
Publicerat December 10, 200619 yr 83 mm max.. Jo jag skulle lägga mig omkring 82 mm och 1 mm friflykt.
Publicerat December 15, 200619 yr Författare Var till banan idag som någon till min stora glädje plogat idag, men givetvis inte fram till vallen.. Såg lite roligt ut när någon använt skidor för att åka och markera ;D Ok, ett ihoprullat vapenfodral som stöd under framstocken är väl inte det optimala för att prova laddningar men med 40gr norma 203-b, totallängd 80mm och efter min förmåga skjöt bössan iaf 23mm på 100m, det borde ju duga för att knäppa en tjäder eller två om man nu står med båda fötterna på jorden. Förmodligen och förhoppningsvis går det att krympa serierna med bättre stöd och träning, men för att vara skjutet med ihoprullat vapenfodral så är jag rätt nöjd ändå. Får experimentera och trolla fram en exakt laddning när tillfälle ges. Handladdning kan egentligen liknas med t,ex flugbindning, ungefär lika pyssligt men 10ggr så roligt ;D Mvh Jonas som nog hamnat nere i träsket...
Publicerat December 31, 200619 yr Författare och den glädjen varade inte längre.. verkar som om siktet har gett upp, är totalt omöjligt att få jämna träffbilder vare sig jag stoppar i jaktmatch, kronammo, olika laddade scenar eller vad som helst. Ingen skillnad på olika stöd och skjutställningar eller olika skyttar heller :'( Rengjorde bössan enligt konstens alla regler med dewey prylar, krutlösare och Barnes CR-10, plockar isär allt och satt ihop osv men inget hjälper.. Ska låna ett Leupold VX-1 3-9x40 och prova istället så får vi se, förhoppningsvis blir det bättre. En annan huvudvärk är att kornet har blivit sönderslaget på nått skumt vis, kan pipan blivit skadad? Mvh
Publicerat December 31, 200619 yr Ang. friflykten, det finns ett litet knep som jag använt mig av när jag börjat ladda till en "okänd" bössa. Börja med halva kulans diameter i frifllykt, tex en 7mm rem blir friflykten 3,5mm till en 8*57 blir det 4mm friflykt osv. Sen är det bara att prova minska tills du hittar rätt med precisionen och att det känns ok att stänga slutstycket. Det var en äldre handladdare som lärde mig detta när jag började ladda, och jag tycker att det har funkat bra för mig. Hoppas att kikarbytet hjälper, pipan tål nog rätt mycket stryk men man vet ju aldrig. / Janne
Publicerat Januari 2, 200719 yr Författare Nu blir jag fan bitter på riktigt.. :'( Provade med Leupolden och andra fästen, men det verkade inte hjälpa, utan den spred dubbelt så mkt som i sommras, även om det nu inte var topprecition då heller, så fick jag iaf lätt under 30mm och ibland t.o.m under 20mm. Nu ska jag tydligen vara glad om jag skjuter inom 50mm på 80m, det gjorde den på 200m tidigare. Vad kan ha hänt egentligen? Pipan är rengjord och annat sikte och fäste provat, skruvarna har kollats och inget verkar skadat, förutom kornet då. Jag vet inte hur mycket bössan är skjuten, men gubben innan mig lär nog inte skjutit allt för mycket? Jag själv har nog inte skjutit mer än 400-500 skott tror jag, varav det mesta arméplugg, någon ask jaktmatch och hemladdat. Det är vid de närmasta 50-100 skotten bössan börjat jävlats.. Vad säger ni mer erfarna skyttar, kan pipan vara skadad, vädret, jultomten, ammunitionen eller har jag helt plötsligt förlorat min skjutförmåga? På de sista så är vi 3 skyttar som provat med samma resultat.. Mvh
Publicerat Januari 2, 200719 yr nu är jag lååångt ifrån erfaren, men har hört att en liten pipkapning med ny kröning kan förbättra precisonen på ett begagnat vapen... hade samma skumma grej med min sako förra vintern, var dock pga byte från "nakna" kulor till molybelagda och vice versa...tog ett bra antal skott innan det blev bra igen.... är bössan bäddad?
Publicerat Januari 2, 200719 yr Jonti, så länge du är inte är bekant med gastryckets inverkan på vapnet, hylsorna, tändhatten och framförallt säkerheten, bör du ladda efter manualens längd. Norma kulor efter Normatabellen och Lapua efter Lapua. Det är nämligen kulans form och inte vikten som styr hur den ska sitta. Den längden gör också att du kan följa manualens laddata precis som den är. Du kommer också bättre förstå orsak och verkan samt tyda tecken t.ex för höga tryck när du laddar efter max laddningar. Du kommer också hitta precision. Någon av laddningarna inom intervallet skjuter alltid. För högt gastryck än en otrevlig kamrat att handkas med. Litet beroende på kaliber kan den komma smygande genom tydliga tecken eller bara plötsligt finnas där. Den är också beroende på vilken kulkonstruktion man använder. Kopparkulor och vissa jaktkulor med mellanväggar är betydligt hårdare än matchkulor och ger också betydligt högte gastryck vid samma laddning som för matchkulan. Därför min rekommendation att ladda efter laddatabok. När det handlar om krutval till din 6,5:a skulle jag rekommendera Normas 204 istället. 203B är för snabbt krut. Med 204 kan du ladda alla kulvikter. Ett bra alternativ till dina Lapua kulor är Vihtavuoris N150.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Författare Kari, jag har följt Lapuas databas och matchat krut och längd enligt anvisning. Som det är nu ligger jag mitt emellan min-max och kontrollerar och mäter varenda hylsa noga. Alla vanliga tecken som tändhatt, kännsla, hylsa, osv osv ligger på bra nivå enligt forumens anvisningar och normas laddbok. Även samråd med bekanta som laddat i många år så är allt till synes som det ska vara. Fast det tål att erkänna att jag lärt mig betydligt mer nu än vad jag kunde innan och har mycket kvar att lära För att kolla om det är mina laddningar det varit fel på har jag skjutit ett antal serier med kronammo och jaktmatch, som spridit lika illa (mina laddningar träffar bättre). Jag finner inget annat bot i än att göra såhär.. Pipa till 270win, annat sikte och fästen, norma jaktmatch och försöka ordna stabil skjutställning. Med åtanke att den skjöt bra med aimpointen monterad under inskjutningen till älgjakten så borde den göra det nu också. Edit: Har provat 270'in med samma resultat. Farsgubben snackade idag med en som sysslar mer med vapen och fick ett nummer till en lokal smed. Ska försöka få tag på honom och se vad han säger. Vad brukar en enkel bäddning gå på, mellan tummen och pekfingret? Mvh
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.