Hoppa till innehåll

Inköpstips


MKJ

Recommended Posts

Hej handladdare,

Har inte laddat egen ammo på över 10 år pga tidsbrist med ungar och annat. Har en komplett utrustning står i Mjölby där jag bodde när det begav sig sist, men har beslutat mig för att sälja den då jag är osäker på skicket då den använts av andra sedan dess.

Behöver således ett recept på en prisvärd ny komplett laddutrustning med verktyg i 8x57irs, 9,3x62, 308W och 6,5x55. Strävar efter good enough inte creme de'la creme. Kvalitet kostar absolut men ofta finns det prisvärda alternativ till det allra bästa.

Tänker inte sätta en budget men presentera gärna kompletta lösningar som kan beställas omgående.

 

På förhand tack!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,

som kit betraktat skulle jag rekommendera "RCBS ROCK CHUCKER SUPREME MASTER KIT" den har i praktiken allt som är behövligt, av bra kvalité utan att vara lyxigt, köp sedan till Hornady verktyg som jag idag anser vara fina och trevliga i de kalibrar du behöver.

http://www.rcbs.com/Products/Presses-and-Kits/Single-Stage/Rock-Chucker-Supreme-Master-Reloading-Kit.aspx

Gillar man inte grönt eller det priset som ligger runt 3700 kr exkl verktyg har du att välja på Lyman,

http://www.lymanproducts.com/lyman/presses-and-kits/LyC_RPK_Expert_Tmag.php

Med en bra press, WT gillar verkligen sin och mycket av den övriga nödvändiga attiraljerna

Bryter man ner det i delar så skulle jag rekommendera.

Lee Classic Cast press, en bra press

RCBS 505 våg

Lee tändhattssättare

Lyman gör en bra och enkel hylssvarv, se ovan

Krutmått, Lee Perfect Powder measure, enkelt, lite rappligt men det kastar jämna laddningar

Tillkommer gör sådant som gör laddandet trevligare, brätten för hylsor, lådor, mm

För ett Lee kit,

http://leeprecision.com/bl-classic-cast-kit.html

Jag tror att det finns en risk att bli lite vilsen i detta och det finns alltid kommentarer att göra om de olika produkternas, styrkor och svagheter.

Hade jag fått börja om idag hade jag valt en Lyman Turret press, för att det gör det lättare att ladda fler kalibrar och arbetat vidare med den RCBS våg jag har, den är verkligen bra, de Redding verktyg som jag har är otroligt trevliga att arbeta med så de får vara kvar,

att ha många brätten för hylsor och askar kommer att vara bra för att hålla ordning och reda på laddandet. /C

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian, tack!:)

Beställer man direkt från tillverkaren eller finns kiten på exempelvis vapex också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ett sant nöje, :)

Tja, om man beställer från vapex, från brownells eller något annat företag är nog lite strunt samma, jag har köpt direkt från LEE flera gånger, dvs från staterna, långsam frakt men helt ok att göra, 

just nu har jag en firma i USA som jag handlar genom som jag anser vara trevlig och bra, http://www.gunstop.com/products/reloading-presses/single-stage-presses men det är ju som alltid om handlaren är 100+ mil bort är det svårt med hjälpen/supporten.

Handlar man från någon inom EU, som https://www.grauwolf.net/wiederladen/sets.html så slipper man betala tull/moms, eller i varje fall tull, vilket kan vara bra.

Du är om jag minns det rätt, habil på tyska, vilket jag inte är så det kan kanske vara ett bra alternativ?

Mitt tips är att försöka att köpa alla små pinaler på en gång även om det drar upp slutpriset något, det är så tråkigt att exempelvis sakna en tändhattslägesrengörare även om det till det faktiskt går bra med en rak, smal och vass skruvmejsel.

Vänligen C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns hos Vapex mfl. De som har bra pris tar runt 4000. Kollade runt för något år sedan när jag köpte och då var i allafall vildsvin.se billigast. De har även Lees längdtrimningskit som man sätter i skruvdragare (köp den med träkulan på, man blir skittrött i fingrarna annars) och Lees tändhattshållsrengörare (som man också med fördel sätter i skruvdragaren).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite dyrare alternativ är att gå via Torsbo de torde ha kitt klara. Håller helt med Christian, RCBS RC och Hornadyverkyg är bra och vettigt pris. Men jag skulle nog hellre ringt Anders på Vapex och pratat med honom och låtit honom plocka ihop det du behöver över telefon. Han är trevlig som fan och hjälpsam och du får direkt koll på vilka grejer som finns hemma. 

Sist jag handlade där så beställde jag verktyg o prylar och fick motfrågor.. har du ditten och datten som du behöver? Gillar sånt så mitt förslag är att ringa Anders.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grauwolf (.net - tüskar) och shooting-supplies.eu (Luxemburg!) är mina vanliga  langare. Snabb och billig leverans gör tillsammans med priset skillnaden mot våra svenska alternativ.

Ringde runt och talade med diverse svenska leverantörer men en gjutjärns-Lee blev ändå dyrare från Sverige än en Redding II från Tyskland. Och snabbare leverans från grannarna i söder. 

Gör som du vill, helt enkelt. Det blir inte alls billigt i slutänden ändå, jag lovar. Kan inte nog prisa min RCBS Chargemaster (ej köpt i Sverige)... Detta är ett träsk värre än de vanliga fällorna. Köp vad du vill, du kommer hur som helst komplettera med ett par hundar mitt i allt ändå. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyskan sitter nog så det duger i de flesta situationer, ska kika runt och jämföra. Lär knappast komma igång förens efter jaktsäsong iaf.:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...