Publicerat December 29, 20169 yr Av en slump såg jag att XXL sålde ut fiocchi JK6 36g i Kungens Kurva. Är det en bra patron? Vill minnas att JK6 är ett svensk Boforskrut Culot talat gott om. Tänkte skrämma kråkorna med stl 6 i patronen. Och se hur träffbilderna ser ut på papp i min Fabarms choker. Farten ska var knappt 400m/s enligt Fiocchi. Fiocchi skriver på sin hemsida att krutet är lämpat för kalla temperaturer.
Publicerat December 29, 20169 yr Jag fick ett gäng tillsända för tester , tyvärr är " JK6" mer en lockande logo , för i de jag testade så var det enbart 38g som hade JK6 krut som numera görs av eurenco bofors och saluförs av Fiocchi bla , i 34&36g var det andra krut . I de patroner jag testade var rekylen våldsam och träffbilderna såg ut som skit , tyvärr måste jag säga för jag trodde på dom , alt att dom förvarats tokvarmt länge så trycket stack iväg , annars är inte 1,85x38g nån överdocering normalt även om 1,78 x38 hade vart bättre. Ps: varför såldes dom ut ? /P
Publicerat December 29, 20169 yr Kan man anta att de reas ut för att de har visat sig ha de lite tråkiga egenskaper du återger P, å andra sidan för just vinter/jakt i kall temp är de kanske inte så dåliga, sänk Vo lite och träffbilderna kanske håller samman bättre. /C
Publicerat December 29, 20169 yr 32 minutes ago Christian N sa: Kan man anta att de reas ut för att de har visat sig ha de lite tråkiga egenskaper du återger P, å andra sidan för just vinter/jakt i kall temp är de kanske inte så dåliga, sänk Vo lite och träffbilderna kanske håller samman bättre. /C Ska nog va djävligt kallt ! Dock är dom ju tillverkade i ett varmt land och kanske var dom för " torra" men när hylsan kastas ur sikte på min Fabarm så ere fanimej tryck och att bilderna vart skit indikerar att nåt inte var i balans, Jag har laddat 1,90x36 & 38g m Ai sp utan att få blodsmak i munnen och det är snarlikt JK6 , och det JK6 jag har som är ifrån 2002 när det hette Nexplo Bofors laddade jag 1,80x38 utan att träffbilderna vart skit, dock var det m SG17 istället för Z2M som Fiocchi använder ( som förvisso ger lägre tryck ) / P
Publicerat December 31, 20169 yr Författare Det lite mer rekyl i JK6 jmf med mina egna laddningar med 1,65x32g A1. Hann inte skjuta träffbilder, men jag träffade fler kråkor och duvor med min egenladdade 32g. Ska jämföra JK6 med en egenladdad 1,75x37 A0. De borde vara mer rättvis jämförelse och träffbilden får avgöra. Har tyvärr ingen kronograf men misstänker att 1,75x37 A0 kan vara aningen snabbare.