Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Soft airgun haveri - reparation av polarens grabbs bössa

Featured Replies

Publicerat

En kompis köpte en soft airgun till sin grabb i somras och det blev problem typ första dagen. (varför han inte lämnade tillbaka den vet jag inte)

Batteriet överhettade och det började ryka varvid han slet ut batteripacket. 

Cellerna har överlevt och de tar laddning men de är rätt brända i botten på två av cellerna där de har svetsat fast kablarna - vilket i min värld är en indikation på att man har dragit mer ampere än vad prylarna tål.

Jag skruvade isär bössan - som för övrigt är av klart dyrare modell och den väger 3.1kg - så det är ordentliga komponenter och inte alls plastig min min grabbs MP5:a.

Jag laddade batterierna och testade och den fungerade ett par repeteringar men sen kom den berömda doften av bränd elektronik direkt och det var tydligt att cellerna överhettades.

Jag kopplade in den i mitt labbaggregat som klarar 12V 5A utan problem och jag ställde in den på 9.4V och max 1A men inget hände. Det var inte förrän jag nådde 4.7A som motorn började ticka och så jävla mycket klarar inga batterier som jag känner till i alla fall!?!

Jag har mätt upp kablarna och de är kuranta. Säkringen och allt kring det är även det kurant och när systemet är ihopsatt är det inte kortslutning - och med batterierna så funkar det ett par skott, men mer törs jag inte eftersom det överhettar direkt. Min labbaggregat orkar INTE driva vapnet - vilket måste betyda att det drar mer än 5A!!! :blink:

Det är en LMT Defender 4 Carbine (Lewis Machine & Tool co)

Någon som pysslar med soft airgun som kan kommentera här? Maskinellt är den helt kurant och när motorn plockades ur och kördes manuellt så snurrade den vid 9.4V ~2.5A men i min värld känns det på tok för högt och så måste den ju spänna upp någon form av fjäder eller liknande som ger lufttrycket så att kulan kan åka iväg...

Lite OT men jag kan säga att trots mina vapenkunskaper och erfarenheter av militära skjutvapen (har skjutit det mesta utländska också) så hade jag aldrig kunnat säga att detta inte var ett riktigt vapen då det saknar indikationer att det är ett soft airgun... Kan inte vara kul för länsman om någon skulle springa runt med en sådan bössa... Jag hade inte vågat chansa. Jag trodde det var lag på att det skulle vara en orange mynning på fejkade vapen men men...

Tack på förhand!

45935.jpg

Publicerat

Inget annat än jubel... kan inte hjälpa dig med det elektriska ... men fan så skoj det är kriga med ungarna med sånna.. ( helst i rivningskåkar..)

Publicerat
20 minutes ago lindgren sa:

Inget annat än jubel... kan inte hjälpa dig med det elektriska ... men fan så skoj det är kriga med ungarna med sånna.. ( helst i rivningskåkar..)

Tonåren med klasskamrater och kompisar i skogen. Många tusen skott genom våra pistoler.. Undrar hur många gånger man spände fjädern genom mantelrörelse på de där gamla hobbexpickorna. :D

Hade aldrig lyxen att få skjuta automatvapnen, de kom när jag vuxit ifrån det där :)

Publicerat
43 minutes ago Wizard sa:

hade jag aldrig kunnat säga att detta inte var ett riktigt vapen då det saknar indikationer att det är ett soft airgun... Kan inte vara kul för länsman om någon skulle springa runt med en sådan bössa...

Mja, du såg hur det gick för muslimgubben som rånade bank med en sån förra el förrförra året. Han nickade 9x19.

Publicerat

Under handtaget/pistolgreppet sitter en skruv, skruva ut denna lite o prova igen.