Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga ang. olika slagstiftsmuttrar m96.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Om ni kikar på bilderna så är muttrarna olika. Att en är längre och med "flärp" längst bak är väll till militärmauser med längre stift? Och de utan flärpen är väll civila? Dessa 2 skiljer ju sig också från varandra genom att den del som hakar i trycket är olika samt att den ena saknar en skåra. Varför är det så?

Vh Oink.

IMG_20170106_141351_01.jpg

IMG_20170106_141422.jpg

Publicerat

Den översta har man kortat slaglängden på genom att slipa av upphaket.
Till följd av detta har man slipat ett spår som säkringen ska greppa i när muttern hamnar längre fram när vapnet är uppspänt. Alla passar i alla m/96 vapen.

Den undre är orörd original Arme Mauser. Dom 2 övre kan vara från "civila" vapen eller någon som har slipat av en militär: I grund och botten är det samma grej

Publicerat

Den grundläggande skillnaden är att en av de konverteringar som gjorts civilt på m/94-systemet (den militära betckningen på systemet, m/96 är en specifik modell på systemet) är att man kortat slaglängden för att minska låstiden, till priset av líte svagare anslag och aningen tyngre stängning.

Därmed brukade man även byta fjädern och oftast läget på var uppspänningstanden sitter i lådan då man pillade dit ett annat tryck - med eller utan sidosäkring.

Därutöver har dansken helt rätt.

/T

Publicerat
  • Författare

Hej.

Tack för snabbt svar. :)

Den mittre ser schysst ut i "baken" så den är inte en moddad militär.

Den övre muttern har alltså någon gjort den extra skåran i? Är det någon gammal fältskyttemoddning tro? Jag hade en CG63a förut som hade en likadan mutter med extra skåra. Trodde det var original då det ser så snyggt gjort ut.

Kvittar det vilken mutter man har till vilket slutstycke? 

Vh//Oink.

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago pmt sa:

Den grundläggande skillnaden är att en av de konverteringar som gjorts civilt på m/94-systemet (den militära betckningen på systemet, m/96 är en specifik modell på systemet) är att man kortat slaglängden för att minska låstiden, till priset av líte svagare anslag och aningen tyngre stängning.

Därmed brukade man även byta fjädern och oftast läget på var uppspänningstanden sitter i lådan då man pillade dit ett annat tryck - med eller utan sidosäkring.

Därutöver har dansken helt rätt.

/T

Då är det original då!  Tack för svaret. :) 

Publicerat
4 minutes ago OINK sa:

Den övre muttern har alltså någon gjort den extra skåran i? Är det någon gammal fältskyttemoddning tro? Jag hade en CG63a förut som hade en likadan mutter med extra skåra. Trodde det var original då det ser så snyggt gjort ut.

CG-63:orna levererades med kortat slaglängd och skulle ha tryckpunktstrycke enligt reglementet.

Slagstiftsmuttern i fråga kan mycket väl vara från en sån: för risken att "händige herr'n" skulle göra en så snyggt extra urfräsning för säkringen (som dessutom hamnar på rätt ställe) är försvinnande liten ;)

Publicerat
Just now OINK sa:

Då är det original då!  Tack för svaret. :) 

Behöver de inte alls vara - jag har sett ganska många som tydligt är "modifierade" från den militära orginaldesignen.

Mig veterligen har vare sig Masuer, HVA eller CG gjort 94'or med annat den vanliga miltära med "dragklack" i orginal.

/T

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Slagstiftsmuttern i fråga kan mycket väl vara från en sån: för risken att "händige herr'n" skulle göra en så snyggt extra urfräsning för säkringen (som dessutom hamnar på rätt ställe) är försvinnande liten ;)

Det var nu många som gjorde kortare slaglängskonverteringar, det gjorde mer eller mindre alla som konverterade militära vapen till jaktvapen med. Så det kan vara gjort av mer eller mindre vem som helt - UTOM händige herrn då, för det ligger en aning utanför HHs förmågor.....

/T

PS

Kortad slaglängs kan hittas på FSR 96or med.

DS

Publicerat

Japp.

Fan pmt... Vi har tyckt lika ett bra tag nu... ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Jag ska lägga upp en bild på moddningar som "HH" garanterat har gjort. Både på stiftmutter flagga och hylsmutter. ;)

Publicerat

En får tacka för all informationen, skall försöka låta den nya kunskapen marinera i min nyöppnade norrlands ;)

Publicerat
52 minutes ago Dansken sa:

Japp.

Fan pmt... Vi har tyckt lika ett bra tag nu... ;)

Nä - du har bara lärt dig..... B)

/T

Publicerat
46 minutes ago OINK sa:

Tack för svaren. Jag ska lägga upp en bild på moddningar som "HH" garanterat har gjort. Både på stiftmutter flagga och hylsmutter. ;)

Jag sa inte att de inte finns - för det finns massor. De på bilden som TS postade däremot är inte HH konverterade.....

Sönderfilade 96or är vanligare än knott på norrländsk myr en stilla sommarkväll.

/T

Publicerat
18 minutes ago pmt sa:

Nä - du har bara lärt dig..... B)

/T

Jag tror du har ätit snäll-karameller i jul- där har vi svaret :)

Publicerat
  • Författare
2 hours ago pmt sa:

Jag sa inte att de inte finns - för det finns massor. De på bilden som TS postade däremot är inte HH konverterade.....

Sönderfilade 96or är vanligare än knott på norrländsk myr en stilla sommarkväll.

/T

Jag vill bara visa bilden på grejorna och få svar på varför man har gjort som man gjort. :)

Här är det både filat o lött. 

IMG_20170106_204010.jpg

Publicerat

Även Stiga filade för hand.....

/T

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago pmt sa:

/T

?

Publicerat
1 hour ago OINK sa:

IMG_20170106_204010.jpg

När man löder en förlängning bakom upphaket på m/96 så botten blir rak kan man  använda flera olika eftermarknadstrycken från m/98. Om man inte gör så som på bilden glider spänntanden upp bakom fasen och låser upphaket i trycket igen när slagstiftsmuttern glider fram vid avfyring- och detta gör det besvärligt att repetera slutstycket bakåt igen efter avfyring.
Detta kan vara en anledning till att man har gjort så...

Varför man har slipat på flaggan och slutstycksmuttern - det vette' fåglarna.....

Publicerat

Eftermarknadstrycken avsedda för m/96 har ett större hål bak i spänntanden för att den kan glida med bakåt en liten bit vid repetering så den går förbi upphaket och kan "falla ned" under spåret i lådan- vilket det möjligt att dra slutstycket bakåt efter avfyring.

Krångligt förklarat- men ungefär så är det.

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

/T

Det där som har begåtts på flaggan är det hög "Dremel varning" på ;)

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

.Varför man har slipat på flaggan och slutstycksmuttern - det vette' fåglarna.....

Byter man den ena men inte den andre och samtidigt justerar trycket på fel sätt - då måste man justera nånstans för annars kan man inte säkra. Och begriper man inte bättre eller är "the lowest bidder" i en uppköpt konvertering så gör man det där det är enklast eller går fortast.

/T

Publicerat

Jag har sett ganska många intalienska och turkiska hagelpangar som är inpassade medelst vinkelslip eller smärgel..... Flång nya! Så "Dremmel" är i sammanhanget ett precisionsintrument.

/T

Publicerat

Hahahaha...