Publicerat Januari 8, 20179 yr Har slängt ut denna frågan på grannkanalen också men där verkar dött så jag provar här också. Har en Schultz & Larsen Classic DL med en pipa i 6,5x55 och en custompipa i 280AI på G. Så en tanke som slog mig - för att minimera träffpunktsförflyttningen vid kikar samt pipbyten så ska en momentnyckel inhandlas. Men hur mycket ska man dra pipskruvarna respektive skruvarna som får ringarna att klämma om baserna? Har tittat i Schultz & Larsen's manual där det står att: "Tightening to identical torque will reduce any changes in zero to, well, zero." Men det står inte vilket moment det ska dras till. Spännförbandet för pipan är ju typ samma som Sauer 202 så där tror jag att man kan kopiera ganska rakt av. Någon som kan hjälpa till här? Mvh Joacim
Publicerat Januari 8, 20179 yr Saxat från deras hemsida. Vet inte om det är exakt din modell så det bästa är väl om du surfar in på sidan och bildar dig en egen uppfattning. IMPORTANT: Tighten the rear screw first. DO NOT OVER-TIGHTEN. The correct torque is 6 to 8 N/m. Most of you will not have a torque wrench in your pocket so proceed as follows: Tighten the rear screw gently until it stops. Nip it up no more than one eighth of a turn. Now tighten the front screw in the same way. Remember, the bolt locks into the barrel so the screws only need to be tight enough to align the barrel with the action. Whenever you remove and replace the barrel try to be consistent in the tightening as this will minimise any changes in point of impact. The more consistent you are tightening the barrel, the less the point of impact will move. You should expect the point of impact to move no more than 1 MOA, (about 1” at 100yds) or less.
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare 50 minutes ago Tuffhund sa: Saxat från deras hemsida. Vet inte om det är exakt din modell så det bästa är väl om du surfar in på sidan och bildar dig en egen uppfattning. IMPORTANT: Tighten the rear screw first. DO NOT OVER-TIGHTEN. The correct torque is 6 to 8 N/m. Most of you will not have a torque wrench in your pocket so proceed as follows: Tighten the rear screw gently until it stops. Nip it up no more than one eighth of a turn. Now tighten the front screw in the same way. Remember, the bolt locks into the barrel so the screws only need to be tight enough to align the barrel with the action. Whenever you remove and replace the barrel try to be consistent in the tightening as this will minimise any changes in point of impact. The more consistent you are tightening the barrel, the less the point of impact will move. You should expect the point of impact to move no more than 1 MOA, (about 1” at 100yds) or less. Ja nu hittade jag det - tack Det första man blir blind på, det är ögonen Har bett om pris på en momentnyckel upp till 10Nm av verktygsleverantören på jobbet och det räcker ju således Tack än en gång Mvh Joacim
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare 15 minutes ago Raggarö sa: Vad är det för ringar och baser ? Raggarö Schultz & larsens egna "Slide and lock" fästen är det. Mvh Joacim
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare Vad brukar vara "normalt" moment för ringar av "klämtyp" t.ex Sako och Tikka Ringmounts m.fl? 3Nm eller mer? Mvh
Publicerat Januari 8, 20179 yr 3.5 Nm för att klämma tuben i ringarna och 5 Nm i mot bössan. Har dock oftast dragit mina Sakoringar på känn.
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare 31 minutes ago Tuffhund sa: 3.5 Nm för att klämma tuben i ringarna och 5 Nm i mot bössan. Har dock oftast dragit mina Sakoringar på känn. Ok, tackar för det. Då vet jag ungefär i vilket härad jag ska börja Mvh Joacim
Publicerat Januari 9, 20179 yr Kolla bara med optiktilverkaren också. Tx Swarovski skriver max 2 Nm på ringerne, så att tuben inte krossas. mvh Lars