Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
strävhår

Eftersökslampa/skyddsjaktslampa

Recommended Posts

strävhår

Jag har hitintills klarat mig rätt bra utan en sådan men som framtiden ter sig så kommer behoven att öka för att kunna genomföra jakten på gris även vid sämre förhållanden. 

Så vad har ni och kan rekommendera för märke och modell?

M-Ola

Jag kör med två olika beroende på vad, var och när. Dels Olight M22, numera M23, Och sen en grön laser Laser Genetics ND3, numera NS300.

Olika lampor med olika användningsområden. Lasern är dock suverän vid skyddsjakt då den nästan inte stör alls samt att man kan ställa storleken på ljuskäglan och att det inte är något ströljus alls.

Olight M23

Laser Genetics

strävhår
3 minutes ago M-Ola sa:

Jag kör med två olika beroende på vad, var och när. Dels Olight M22, numera M23, Och sen en grön laser Laser Genetics ND3, numera NS300.

Olika lampor med olika användningsområden. Lasern är dock suverän vid skyddsjakt då den nästan inte stör alls samt att man kan ställa storleken på ljuskäglan och att det inte är något ströljus alls.

Olight M23

Laser Genetics

Laser går inte under vanlig lampa eller? Behövs tyngre tillstånd?

M-Ola

Går som vanlig lampa i detta fall. Lasern går genom linser som gör att du kan ställa in hur mycket du vill att den skall sprida. Jag kör med en två meter stor cirkel på 100 meter, injusterad så jag har rödpunkten i centrum när jag skyddsjagar på nysått/slagen vall och då letar jag bara runt och när det kommer in en gris i cirkeln så är det bara att låta rödpunkten komma rätt och trycka. På närmare håll i högre gröda kör jag med maximal spridning och det fungerar lika bra. Har tyvärr inte tillfällen att använda den så mycket nu för tiden bara.

• Like 2

schönthal

jag kör med genzo xo300 och xo400 väldigt nöjd med ljuset i båda fördelen med 300an är att det går att ställa styrkan nackdelen är att den inte säljs längre

• Like 1

Ante.
På 2017-01-10 at 18:43 Herbert sa:

Streamlight eller liknande alla nätter i veckan 

http://www.streamlight.com/en/products/detail/index/tlr-1-hl

fördelar mot en vanlig lampa? Ser ju väldigt mycket smidigare ut? 

Använder Olight M23 idag men fastnar ju fullt med kvistar och grejer oavsett hur du monterar den. 

faxe

Jag tycker det var synd att de inte redovisade Lumen i det testet i JJ. Jag har en Klarus x11 som jag är mycket nöjd med. Jag skulle inte köpa en lampa med fast röt/grönt sken, utan ta en med vitt sken och filter i den färg du vill ha. Här har de en del bra lampor http://www.valostore.se/ du kan titta på.

• Like 1

Älgflugornas Herre
5 hours ago faxe sa:

Jag tycker det var synd att de inte redovisade Lumen i det testet i JJ. Jag har en Klarus x11 som jag är mycket nöjd med. Jag skulle inte köpa en lampa med fast röt/grönt sken, utan ta en med vitt sken och filter i den färg du vill ha. Här har de en del bra lampor http://www.valostore.se/ du kan titta på.

Både och. Angiven lumen är helt irrelevant men uppmätt lumen med samma batteriuppsättning hade varit intressant. 

Valostore är stenseriösa, bättre att gå den vägen än via de vanliga jaktbutikerna.

• Like 2

BigJim

Har kört en Fenix-lampa (Tk11?) i många år. Känns som en seriös tillverkare. Tittar på en ny till sommarens spannmålsrace.. Tk16 har samma formfaktor men med lite mer flås i.

Oneshot
46 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Både och. Angiven lumen är helt irrelevant men uppmätt lumen med samma batteriuppsättning hade varit intressant. 

Valostore är stenseriösa, bättre att gå den vägen än via de vanliga jaktbutikerna.

Kan bara hålla med, valostore är stället man handlar hos om man vill ha rätt lampa för rätt uppdrag. Åkte dit och pratade med dem när jag var på jakt efter en ny pannlampa. Köpte lumonite air 1500 och är riktigt nöjd. Snacka om proffs!

Älgflugornas Herre
1 hour ago BigJim sa:

Har kört en Fenix-lampa (Tk11?) i många år. Känns som en seriös tillverkare. Tittar på en ny till sommarens spannmålsrace.. Tk16 har samma formfaktor men med lite mer flås i.

Har inte provat fenix lampor men har ett gäng batterier från fenix  och det är riktigt bra grejer.

MagnusN

Valostore kan man besöka i Björkhagen om du har vägarna till 08.

Köp ett ett par extra uppsättningar batterier. Ju mer mah desto längre räcker de. Min pannlampa som är bra tryck i äter batterier.