Publicerat Januari 10, 20179 yr Hej är ny här på forumet. Har liten fråga ni kanske kan hjälpa mig med. Jag är lite sugen på att skaffa antingen en Blaser R8 eller R93 i kaliber 9,3x62. Jag trivs bra med kalibern och är ganska insnöad på att det är den jag vill ha. Jag jagar mycket vildsvin men en del älg också. Till 90% jagar jag med mina löshundar. Tillsaken hör att jag vill ha en kompakt bössa då dessa jakter ofta är kombinerade. Mina frågor är finns det någon här i forumet som har en R93 eller R8 i 9,3x62 kaliber och med Pipa runt 47cm? Och eventuellt med ljuddämpare monterad vilken sort i så fall? Och om ni handladdar, vilken typ kula och krut använder ni samt utgångshastighet? Tacksam för svar med vänliga hälsningar Fredrik
Publicerat Januari 10, 20179 yr Min 9.3x62 pipa är 46cm 21grams Oryx känns på banan men i skogen spelar de ingen roll.
Publicerat Januari 10, 20179 yr Författare Låter ju bra. Jag använder själv sako hammerhead 18,5g i min Blackbear i dag och kommer fortsätta använda de. Men bössan skall avyttras och jag är lite orolig över hastigheten i så kort Pipa i 9,3 kaliber
Publicerat Januari 10, 20179 yr Författare 3 minutes ago Hunting4life sa: Låter ju bra. Jag använder själv sako hammerhead 18,5g i min Blackbear i dag och kommer fortsätta använda de. Men bössan skall avyttras och jag är lite orolig över hastigheten i så kort Pipa i 9,3 kaliber Låter ju bra. Jag använder själv sako hammerhead 18,5g i min Blackbear i dag och kommer fortsätta använda de. Men bössan skall avyttras och jag är lite orolig över hastigheten i så kort Pipa i 9,3 kaliber
Publicerat Januari 10, 20179 yr Du behöver nog inte oroa dig för hastigheten - 9,3x62 är en kaliber som inte påverkas så mycket av kortare pipa tack vare den ganska raka hylsan och att den laddas med förhållandevis snabba krutsorter.
Publicerat Januari 10, 20179 yr Författare Låter ju bra. Min tanke är att försöka ha kort Pipa på blasern och ljuddämpare. Och ändå försöka bibehålla en utgångshastighet mellan 760-800m/s men med mina efterforskningar verkar det precis som om detta inte är möjligt om man inte skaffar en 8x57
Publicerat Januari 11, 20179 yr 3 hours ago Hunting4life sa: Låter ju bra. Min tanke är att försöka ha kort Pipa på blasern och ljuddämpare. Och ändå försöka bibehålla en utgångshastighet mellan 760-800m/s men med mina efterforskningar verkar det precis som om detta inte är möjligt om man inte skaffar en 8x57 Hej där kompis, Jag är ganska säker efter att ha forskat lite snabbt att enda sättet att ha en rimlig chans att få dom hastigheterna är att gå ner till 15g/232grs kula. All laddata jag hittar hos Norma ger runt 720m/s som max med fullängdspipa och 18,5g - vissa skillnader finns klart men att du ska kunna pressa upp det 40-80m/s med kortare pipa - det känns högst tveksamt. Norma når 800m/s med sitt 201 krut och 232grs Oryx. 820m/s med 232grs Vulkan och 201 eller 202 krut. Vhitavouri når 819m/s med sitt dubbelbaskrut N540 och 235grs Brenneke TAG. Som du ser kommer det bli på gränsen även om du går ner på dessa kulvikterna. I detta fallet skulle jag säga att man antingen får fokusera på kraft ELLER hastighet. Kraft = 18,5g > och skit i hastigheten Hastigheten = 15g och då kan du nå dina utstakade hastigheter, även i 47cm skulle jag tro. Mvh Joacim
Publicerat Januari 11, 20179 yr Är det inte Henrik som har en laddning med TSX 250 som når 800 med en dos 203-B?
Publicerat Januari 11, 20179 yr 3 minutes ago exabit sa: Är det inte Henrik som har en laddning med TSX 250 som når 800 med en dos 203-B? Det kan nog stämma, han körde väll TSX och BT 250grs i sin x62-pipa om inte mitt minne sviker. Mvh
Publicerat Januari 11, 20179 yr Har själv provat den i en tidigare Blaser med platta tändhattar som resultat. Vilket dock inte är direkt synonymt med höga tryck.