Publicerat December 10, 200619 yr Tänkte vi kunde ha en liten tråd där vi tipsar om sådana och hur man ska förbereda viltet innan. Tips om en som jag tycker gör bra jobb, speciellt fåglar....Stefan Rutström 0911/68460 Piteå. Och tänk på att i denna väderlek så blir det surskador på en räv inom ett dygn....frys ner den.
Publicerat December 10, 200619 yr Det här företaget verkar väldigt bra. Mycket bra sida också. PRISER och tips står på sidan. Kanon-bilder på olika montage. Dom verkar helt klart veta vad dom pysslar med. http://www.konservator.com/ Det ser ut som att det är dom som gjort den påkörda älgen som vägverket visar upp på alla bilmässor.
Publicerat December 10, 200619 yr Finns det ingen här på forumet som ÄR konservator ??? Det skulle vara jäkla roligt att kunna, har faktist tänkt gå en kurs bara vi skulle få ihop fler deltagare Kanske vi kunde lägga upp lite bilder på snygga montage som vi har? Oftast lägger ju alla konservatorer t.ex mård på ett visst sätt. Det vore ibland kul och snyggt med lite mer fantasi i USA finns det nog inga gränser i fantasin vad gäller uppstoppning. Där finns det t.ex konstgjort vatten, löv och kvistar osv. Ser ibland mycket naturtroget och läckert ut.
Publicerat December 10, 200619 yr Författare Behövs ju inte sen Ijaman lagt ut denna länk kanonfin sida.....ska själv om jag skjuter nån grann vinterräv beställa ett bogmontage på en arg räv.
Publicerat December 10, 200619 yr www.taxidermy.netDär finns det en hel del bilder om man söker. Absolut! Här fanns en hel del. http://www.taxidermy.net/gallery/index.html
Publicerat December 10, 200619 yr Absolut!Här fanns en hel del. http://www.taxidermy.net/gallery/index.html Japp, det var de där bilderna jag syftade på! där kan man nog säga att fantasin har flödat, fast det är nog jäkligt fina skapelser!
Publicerat December 10, 200619 yr Ja, verkligen! Skulle vara kanon att göra något sådant här hemma. Dom är verkligen duktiga. Dom gör säkert liknande saker på ovanstående svenska sida men det kostar nog inte gratis............. >
Publicerat December 11, 200619 yr En mycket duktig konservator utanför Göteborg: http://www.konservatorn.se/ Många bilder, min favorit är grävlingen...
Publicerat December 11, 200619 yr Finns det någon gemensam prispraxis typ oligopol i konservatorbranchen? Kollade runt lite ifjol vad det skulle kosta att göra ett bogmontage på en vildsvinsgalt. Det låg på mellan 6 och 8000 överallt. Lämnade min till en kille i Eskilstuna och har nu väntat i över 1 år på den, lite irro med dessa långa ledtider ???
Publicerat December 11, 200619 yr Finns det någon gemensam prispraxis typ oligopol i konservatorbranchen? Kollade runt lite ifjol vad det skulle kosta att göra ett bogmontage på en vildsvinsgalt. Det låg på mellan 6 och 8000 överallt. Lämnade min till en kille i Eskilstuna och har nu väntat i över 1 år på den, lite irro med dessa långa ledtider ??? Mycket märkligt egentligen att tiderna skall vara så långa som du skriver. Jag arbetar som tandtekniker ,alltså är jag också en hantverkare,mina tider till färdigt arbete brukar ligga runt 1 vecka tiil 3 veckor... Vad säjer dom när du ringer,och vad har du för garantier att det är din gris
Publicerat December 12, 200619 yr Mycket märkligt egentligen att tiderna skall vara så långa som du skriver. Jag arbetar som tandtekniker ,alltså är jag också en hantverkare,mina tider till färdigt arbete brukar ligga runt 1 vecka tiil 3 veckor...Vad säjer dom när du ringer,och vad har du för garantier att det är din gris Tycker också att tiden verkar lång ??? När jag har lämnat in någon fågel har det tagit högst 2-3 månader. Men det är ju fågel det. Annars angående priserna så har i princip alla konservatorer ganska likadana priser.
Publicerat December 12, 200619 yr jag har lämnat några djur till en i Svenljunga, och jag är jättenöjd med resultatet, men nu har jag en iller jag tänkte flå och skicka iväg skinnet, finns det nån sida med lite knep för att få så fint skinn som möjligt, eller lite enkla tips från nån här som gjort liknande med mink, iller eller mård?
Publicerat December 13, 200619 yr jag har lämnat några djur till en i Svenljunga, och jag är jättenöjd med resultatet, men nu har jag en iller jag tänkte flå och skicka iväg skinnet, finns det nån sida med lite knep för att få så fint skinn som möjligt, eller lite enkla tips från nån här som gjort liknande med mink, iller eller mård? Tror konservatorn hellre tar hela djuret och flår själv. Klart man kan flå själv men varför lägga extra tid på det när man kan skicka in hela djuret. Det där är upp till var och en, men jag tror de flesta konservatorer vill göra arbetet själv och inte få in "halvfärdigt arbete".
Publicerat December 13, 200619 yr Har anlitat Åke Bursell på Skandia Fauna vid ett par tillfälle när det gäller skinnberedning. Inte billig men jag är helnöjd med hans arbete och jag flådde själv
Publicerat December 13, 200619 yr Ska man ha ett skinn berett så vill nog konservatorn ha djuret flått och behandlat på ett korrekt sätt när han får det inskickat. Ska djuret stoppas upp så vill han nog ha djuret helt så att han kan göra ett så bra jobb som möjligt. Jag "pryade" hos Åke Bursell och Inge Sjöblom under 2x2 veckor då jag gick högstadie och gymnasium, hade ganska långt gående planer på att bli konservator också men verkligheten blev en annan ;D Det jag fick lära mig under dessa pryoperioder var att skinn är riiiktigt känsliga för surskador. Ett exempel.. Vi fick in en katt som skulle avlivas, betalningen bestod i att konservatorn fick behålla skinnet (en riktigt vacker tigerrandig katt). Efter själva avlivandet så var det dags att käka lunch, jag band ihop bakbenen och hängde upp katten så den skulle svalna lite. Någon timme efter vi ätit så satte jag i gång med flåarbetet som gick ganska kvickt då man hade tillgång till skalpell och en kunnig guide. Efter skrapning (med riktiga verktyg) så åkte skinnet direkt ner i beredningsbadet. Då skinnet efter de olika baden åter skulle skrapas så släppte håret på insidan låren? Då jag knöt ihop bakbenen för lunchen så låg låren mot varandra och vid dessa kontaktytor så släppte skinnet? Observera att detta var på hösten så det var bara ett par grader varmt ute där katten hängde.. Vad gäller vilt som ska prepareras så måste man vara noga med att direkt efter skottet täppa till öppningar där blod eller andra kroppsvätskor kan tänkas komma ut. Näbb, nos, öron, anal, skottskador etc bör täppas till med bomull eller toapapper, har man inte tillgång till detta så funkar det även med mossa. En nedkletad fjäderdräkt eller päls kan vara svår att få ren utan missfärgningar eller tilltufsningar. Tänk på att även fåglar kan få surskador så att dom tappar fjädrarna och bli omöjliga att stoppa upp. Är du ute i skogen så häng djuret då att det får luftas och svalna snå snabbt som möjligt. Stoppa djuret i frysen så snart det går väl ihopvikt. Packa djuret i väl absorberande stoppning (cellstof tex.) med tätslutande påsar utanpå. Tänk på att alltid skicka paketet i början på en vecka så det inte blir liggande på posten över helgen.