Publicerat Januari 30, 20179 yr Lim är bra- jag skulle bara göra mig lustig. När du har gjort klar änden av kolven för att limma fast bakkappan slipar du änden av kolven konkav så bakkappan endast "rider" på dom yttersta 3-4-5 mm- då får du skarven helt tät. Du kan även hjälpa till med ett par skruv- men då får du dom 2 hålen i bakkappan
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare 5 minutes ago Dansken sa: Lim är bra- jag skulle bara göra mig lustig. När du har gjort klar änden av kolven för att limma fast bakkappan slipar du änden av kolven konkav så bakkappan endast "rider" på dom yttersta 3-4-5 mm- då får du skarven helt tät. Du kan även hjälpa till med ett par skruv- men då får du dom 2 hålen i bakkappan ursäkta mig men känner mig lite trög såhär på måndags kvällen
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare 12 minutes ago Dansken sa: Sorry... jag var på röda bakkappor längre upp på sidan Ok, kör nog med skruv för bakkappan som jag brukar. Ett litet kryss med en mattkniv så försvinner skruvarna så fint så Mvh Joacim
Publicerat Februari 1, 20179 yr Författare Inser att jag målat in mig i ett hörn med rosetten. För att få det riktigt bra så ska jag fila in det sista på plats på bössan. Att limma dit den och fila in det sista går ju bra, men att få loss den för blånering blir jävligare och att hitta någon som tillåter en att doppa ner något med eventuella limrester i blåneringsbadet blir svårt Så det får bli det skruvade ( ) alternativet. Är dock lite "rädd" - tänk så blir det inte alls som jag tänkt mig, då sitter det två "tjusiga" hål i botten på pistolgreppet Nästa steg innan jag gör något förhastat är att gå hem, ta bakplåtspapper och rita av bottnen av pistolgreppet exakt, rita upp det i stansprogramet på jobbet imorgon och köra ut en bit med exakta mått för att se hur exakt det går att få till - kanske att man kan få det såpass väl att man slipper att fila in det sista på bössan - kanske. Fortsättning följer Mvh Joacim
Publicerat Februari 2, 20179 yr Författare Behöver lite input här från er andra. Ska jag sätta ett "centrerat" hål med skruv i rosetten eller två skruvar? Hålen som jag satt är 4.2mm Mvh Joacim
Publicerat Februari 2, 20179 yr Ska den vara så droppformad? Sako 75 har ju två skruvar och jag tycker det är rätt snyggt, men det beror helt på brickans geometri och eventuell gravyr/prägling.
Publicerat Februari 2, 20179 yr Författare 28 minutes ago exabit sa: Ska den vara så droppformad? Sako 75 har ju två skruvar och jag tycker det är rätt snyggt, men det beror helt på brickans geometri och eventuell gravyr/prägling. Ja, danskarna verkar vilja krångla till det med ett droppformat avslut, jag hade väll föredragit något rundare, det hade blivit lite enklare så Jag skulle kunna ritsa in S&L eller något liknande, det blir dock inte så djup prägling så risken är väll att blåneringen slätar ut det. Blir det bra så kör jag dock upp ett gäng, kanske kan vara kul att prova gravera någon gång Mvh Joacim
Publicerat Februari 2, 20179 yr Jag tycker att 2 skruvar ser snyggast ut på skissen iaf. Du får ta och måla den som en Dansk flagga /Willy
Publicerat Februari 2, 20179 yr Författare 3 minutes ago Bubs sa: Jag tycker att 2 skruvar ser snyggast ut på skissen iaf. Du får ta och måla den som en Dansk flagga /Willy Ok, kör två skruvhål då jag fått två förslag på det Nja, bössan ska ju bli klassisk, inte någon dansk revolt
Publicerat Maj 14, 20179 yr Författare Då sätter jag tillfällig punkt för den här tråden då bössan bytte ägare igår. Det skulle möjligen vara om den nya ägarn vill fortsätta lägga ut hur bössan har det där ute i skog och på fält (det skulle glädja mig mycket). Det är inte omöjligt att man kommer tillbaka till det danska järnet i framtiden, men nu en liten paus från det och in i det finsk/italienska gardet igen Mvh Joacim