Publicerat Januari 14, 20179 yr Har en A-bolt Hunter i 6,5x55 tillverkad på 80-talet. I stora drag gillar jag geväret, snabbrepeterad, kolvhalssäkring, magasin som sitter fast i underbeslaget osv. Men jag kommer inte riktigt överens med stockningen. Av en slump fick jag känna på en KKC-kolv här om dagen, snacka om ögonöppnare vad gäller ergonomi. Nu finns inte kkc just till A-bolt, men en GRS kan ju inte vara alltför långt ifrån. Men, nu verkar det inte som att A-bolten står först på listan när det gäller bössprojekt. T3, Rem 700 mfl. verkar betydligt mer populära i det avseendet. Finns det något i konstruktionen som gör A-bolten olämplig som bygge eller är det bara så att i princip alla andra alternativ är bättre eller mer lättillgängliga?
Publicerat Januari 14, 20179 yr 2 minutes ago Johan1986 sa: Men, nu verkar det inte som att A-bolten står först på listan när det gäller bössprojekt. T3, Rem 700 mfl. verkar betydligt mer populära i det avseendet. Det finns en anledning till det..... En 700 kan göras riktigt riktgt bra även om det mesta 700 idag är erbarligt uselt. En A eller X-bolt är framförallt billiga. I valet mellan bättre eller billigare har man konsekvent valt det senare. Och det märks. 2 minutes ago Johan1986 sa: Finns det något i konstruktionen som gör A-bolten olämplig som bygge eller är det bara så att i princip alla andra alternativ är bättre eller mer lättillgängliga? Direkt olämplig vet jag inte om det är - men ganska meningslöst, systemet är inte speciellt uppskattat som startpunkt för ett bygge (med all rätt) och därmed faller lite av konceptet för eftermarknadsgrejor - så det är som du skriver i slutet - alla andra är bättre och mer tillgängliga. Varför Browning väljer att harva i lågpristräsket med studare är för mig en mycket stor fråga som jag än i dag inte för min själ kan begripa..... /T
Publicerat Januari 14, 20179 yr Författare Ditt svar bekräftade i stort det jag hade på känn. Vad gäller lågpristräsket, första gången jag tog av stocken så blev jag något förundrad över hur grovt allt var. Jag får ge mig ut och klämma på lite andra alternativ. Finns ju som sagt en hel del bössor med större utbud på eftermarkanden.
Publicerat Januari 14, 20179 yr 3 minutes ago Johan1986 sa: Ditt svar bekräftade i stort det jag hade på känn. Vad gäller lågpristräsket, första gången jag tog av stocken så blev jag något förundrad över hur grovt allt var. Då ska du titta på senare exemplar än ditt....... På det glada 80-talet var det liksom inte så illa, egentligen. Sedan blev det ett fritt fall. /T
Publicerat Januari 24, 20179 yr Författare Lyfter tråden. Hur står sig ex. Tikkan M65 i jämförelse till A-bolt? Är det en Volvo/VW mot Fiat? Tikkan finns ju för klart rimliga pengar och från de otaliga spaltmeter som finns skrivet så hålls den som välbyggd och med god precision.
Publicerat Januari 24, 20179 yr Frågar du mig är det den förmodligen bästa knökmataren som gjorts. /T
Publicerat Januari 24, 20179 yr Tikka M65 är det bästa kulgevär Tikka har gjort och bland dom bästa av alla kulgevär (som vi har råd med)
Publicerat Januari 24, 20179 yr Intressant då jag tipsa en snubbe på grannforat om en m65:a som första vapen men en annan snubbe påstod att dessa var bland de farligaste vapnen som finns då dom small okontrollerat å hade diverse fuffens för sig...
Publicerat Januari 24, 20179 yr 17 minutes ago HuggyBear sa: Intressant då jag tipsa en snubbe på grannforat om en m65:a som första vapen men en annan snubbe påstod att dessa var bland de farligaste vapnen som finns då dom small okontrollerat å hade diverse fuffens för sig... Någon som har läst om slackade stift och dragit sin egen slutsats - underbart Mvh Joacim
Publicerat Januari 24, 20179 yr Detta är en populär post. 1 hour ago HuggyBear sa: Intressant då jag tipsa en snubbe på grannforat om en m65:a som första vapen men en annan snubbe påstod att dessa var bland de farligaste vapnen som finns då dom small okontrollerat å hade diverse fuffens för sig... Ja - begriper man inte bättre så blir det lätt så.... Problemet har förekommit någon enstaka gång men tarvar ett ganska seriöst handhavandefel. Det beror på det bakre överfallet lutar lite, om man slackar slagstiftet dvs vrider slytstycksmuttern OCH dänger igen bulten kan slagstiftet spännas så pass att tändhatten smäller när muttern vrids längs överfallet. Seriöst sett så är det lite Darwin Award på det.... Man sätter i bulten och det går inte att stänga - då sätter man i magasinet och stänger bulten för kung och fosterland... Pang! Det är fel på bössan!!! Det finns liksom en gräns för hur dum i huvudet man får lov att vara. I synnerhet när man betros med vapen. Jag har haft en och jag saknar den än. Felet kan uppstå - men man får fan i mig kämpa seriöst för att framkalla det, jag har provat..... T
Publicerat Januari 24, 20179 yr Detta är en populär post. I filmen "1941" när den här ordnance killen (Dan Akroyd) kommer och lämnar av luftvärnskanonen som ska placeras på tomten frågar frun: "Is it dangerous"? Och han förklarar: "No maam"- men man får INTE göra si och så med detta handtag, och NEVER under any circumstances feed live ammunition in the ammunition slide, och rör aldrig dessa pedaler efter, och ................... Då skulle den inte vara farlig Om man inte retar Darwin alldeles för mycket brukar det gå bra även med M65
Publicerat Januari 24, 20179 yr Författare Kul att både pmt och Dansken verkar någorlunda eniga . Har tidigare agerat efter Danskens råd på robsoft och köpt en trevlig 146a, tack för det. Nu ser jag mig inte som en potentiell kandidat till Darwin-award, vilket förvisso kan vara en svaghet i sammanhanget . Oaktat detta så ska jag försöka känna på en M65, eller skita i hjärnan och bara gå på magkänsla, det är inga astronomiska summor det handlar om.
Publicerat Januari 25, 20179 yr På 2017-01-24 at 11:01 Dansken sa: Tikka M65 är det bästa kulgevär Tikka har gjort och bland dom bästa av alla kulgevär (som vi har råd med) Du menar då också Tikka m55 va? samma skit(bra) fast längre? Jag är ialla fall säker. Den m55an som du tipsade om och jag köpte är den snuskigt bästa byssan jag haft, ja Zg47an är läcker den med fast det är en annan skolklass.
Publicerat Januari 25, 20179 yr På 2017-01-24 at 17:59 pmt sa: Ja - begriper man inte bättre så blir det lätt så.... Problemet har förekommit någon enstaka gång men tarvar ett ganska seriöst handhavandefel. Det beror på det bakre överfallet lutar lite, om man slackar slagstiftet dvs vrider slytstycksmuttern OCH dänger igen bulten kan slagstiftet spännas så pass att tändhatten smäller när muttern vrids längs överfallet. Seriöst sett så är det lite Darwin Award på det.... Man sätter i bulten och det går inte att stänga - då sätter man i magasinet och stänger bulten för kung och fosterland... Pang! Det är fel på bössan!!! Det finns liksom en gräns för hur dum i huvudet man får lov att vara. I synnerhet när man betros med vapen. Jag har haft en och jag saknar den än. Felet kan uppstå - men man får fan i mig kämpa seriöst för att framkalla det, jag har provat..... T HAHAHAHA