Publicerat Januari 14, 20179 yr Hej, jag har en Jämthundstik som fyller 3 år i Mars. Hon blev jagad av grisar en gång då vi var ute och jagade älg. Nu är min fundering om ni tror att man kan lyckas få henne att jaga gris också?(hon jagar som sagt älg). Hon vill inte gärna vara i grisspår nu mer. Det är så att jag trodde att det skulle vara helt kört när hon blev jagad av grisarna att hon skulle börja jaga gris igen men pratade med en som hade en Jämthund och samma fenomen hade inträffat med hans hund, men han började gå efter grisspår med hunden i band, så mycket han kunde och efter ett tag så började hunden att jaga gris riktigt bra. Tror ni detta går eller är det bara en rövarhistoria?. Tack på förhand för svar.
Publicerat Januari 15, 20179 yr Lägg lite tid/pengar och åk till ett hägn, där kan man i lugn och ro tillsammans bygga självförtroende hos hunden.
Publicerat Januari 26, 20179 yr Jag skulle ta med henne till ett nybörjarhägn med små galtar då dom är väldigt lugna och vana med hundar så då gör dom inte utfall och sedan när hon jagat kanske skjuta för henne. Bara visa positiva grejer med hunden när hon är i kontakt med vildsvin.
Publicerat Januari 26, 20179 yr Min hund blev rädd för älgar när en efterbliven kalv sprang runt i cirklar och råkade välta ett träd på honom. Efter ett tag så gick jag igenom små såter och då fick han kontakt med älg. Jag hade innan det lagt mycket spår och denna tjuren brydde sig inte om honom och sen dess har han jagat älg men är förtjust i hjort,rådjur och gris. Har förresten en blandras som inte är avlad till jakt men som visat ett stort intresse och jobbar bra med djuren