Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sökträning stående fågelhund

Featured Replies

Publicerat

Har min först ståenden fågelhund och funderar lite på det här med jaktsöket ....

är det något som dem har i sig och således inte behöver tränas eller bör man försöka träna upp ett sök så att de på ett tillfredställande sätt täcker terrängen  ???

hur brukar ni andra göra?

Publicerat

hej

jag brukar träna hunden med visselpipa och lära den vända på signal och då vända åt rätt håll och inte kovända.

En bra sida på nätet är http://www.landins-hund-katt.se/TT%20utg%202.pdf

Annars kan jag rekomendera fågelhundens abc och Fågelhundar : Dressyr Och Jakt (sten christoffersson)

Publicerat

Att var ute i skog och mark så mycket som möjligt är en bra början.

Söket lär sig hunden oftas själv, men du måste vara på din vakt och vissla in hunden, när du ser den håller på gå ur hand ( för långt ut ).

Det viktigaste är ändå att dressyren fungerar till 100 %, hunden ska veta vad du vill när den hör dig vissla.

Ett lämpligt skogsök beror helt på terräng, men det är du som avgör vad du själv tycker är ett lämpligt sök.

Det är också väldigt viktigt att hunden har kontakt med dig, att hunden söker upp dig mellan sina slag, på ex fjället ska hunden ha kontakt med dig genom att stanna upp och kolla in var husse är då och då.

Så sammanfattningsvis...

1 Dressyren ska fungera till 100 %

2 Vara ute i markena så mycket som möjligt.

3 Vara beredd att korrigera hundens sök när du tycker det börjar bli för stort eller vid dålig reviering.

4 Hunden ska ta kontakt med dig, du ska aldrig behöva leta hunden ( bara om den hittat fågel ).

Lycka till och fråga gärna igen om det är något  ;)

Publicerat

Tackar för svaren  :)

det var väl något i den stilen jag själv hade tänkt mig

Har en engelsk setter som mot vad det tydligen är vanligt verkar ha ett relativt litet sök och vara mycket kontakt benägen

Vi får väl se hur det blir när träningen framåt våren sätter igång igen ...

Hoppas verkligen hon börjar stå då... har mest bara velat springa rakt in i flockarna utan att vad det verkar upptäckt dem i förväg...

1,5 år nu så det känns som att det börjar bli dags att det ska fungera

Publicerat
Tackar för svaren  :)

det var väl något i den stilen jag själv hade tänkt mig

Har en engelsk setter som mot vad det tydligen är vanligt verkar ha ett relativt litet sök och vara mycket kontakt benägen

Vi får väl se hur det blir när träningen framåt våren sätter igång igen ...

Hoppas verkligen hon börjar stå då... har mest bara velat springa rakt in i flockarna utan att vad det verkar upptäckt dem i förväg...

1,5 år nu så det känns som att det börjar bli dags att det ska fungera

Ståndet kommer ,förr eller senare :P.Min gammelhund började fatta stånd som treåring och gick att jaga över först då han var fyra (sånt tålamod har jag inte idag).Hade en setter tidigare som stod fast vid fem månaders ålder men han blev med tiden oerhört trög i resningen (om det finns någon koppling mellan starka/tidiga ståndanlag och trög resning vet jag inte men misstänker det). Får du stopp på tiken då hon stöter eller går hon hejdlöst efter fåglarna ? Hunden måste få en viss respekt för fågeln innan den fattar stånd men var försiktig för om du härjar för mycket med henne blir hon ovillig att resa fågel.Det kan ibland hjälpa att i koppel eller lina låta unghunden sekundera en rutinerad hund men det viktigaste är att du kan stoppa henne då hon stöter ,det är absolut inte lätt men med ordentlig dressyr på hunden så går det.Lär henne att sitta på visselpipa och träna ofta ,först på nära håll sedan på allt längre avstånd.Misslyckas du att sätta henne går du tillbaka och tränar på korta håll igen.Öka sedan provokationen och sätt henne i de mest oväntade situationer ,då hon busar med en annan hund,då du kastar apporter omkring dig osv.Massor med beröm då hon sköter sig och snabba korrigeringar då hon inte lyder.När hon sedan hittar fågel och stöter dessa blåser du "ner" henne och om du tränat bra så sitter hon som gjuten :o.Sen är det "bara" att låta henne hitta fågel,sätta henne då hon stöter,träna och åter träna ,och rätt vad det är börjar hon stå och då har du en nästan färdig jakthund... ::)
Publicerat

Vi ahr tränat lydnind en hel del gått kurser... lydnadskurs ett och två så lydnaden finns där

skulle kanske inte påstå att den är perfekt, men den är inte alltför dålig heller...

kan lägga henne i alla möjliga situationer.... enda gångerna jag inte riktigt lyckats med detta är i riktiga fågelsituationer men jag får i alla fall stopp på henne....

hon springer inte efter och jagar fågeln

Har haft tillökning i familjen här under hösten så jag har inte hunniit iväg med henne så mycket som jag hade önskat.... tänkte mig vara till fjälls så ,mycket som möjligt här under våren och börjar det inte funka då så ska jag ta och höra av mig till dem jag gick lydnadskurserna hos och se om man hade kunnat få komma dit och träna på duva....

Vet inte om det finns några andra sätt att snabba på utveckligen av ståndet.... antar att det bara är att nöta på ?

Känner att jag vill sätta igång att jag  :-

Publicerat

ser att min stavning inte håller den högsta kaliber ..... men kanske går att förstå i alla fall  :D

Publicerat

Är du medlem i någon fågelhundsklubb? T.ex. om du bor i västerbotten har du VBFK. Dom anordnar jaktträningar på höst och vår. Där får man mycket nya kontakter och får titta på många olika hundar så att man kan få en insikt i hur det ska eller inte ska fungera... ;D

Publicerat

Precis ... bor i jämtland så hade tänkt mig att man kanske borde gå med nnfk

hade nog kunna varit riktigt skojigt

Publicerat
Vi ahr tränat lydnind en hel del gått kurser... lydnadskurs ett och två så lydnaden finns där

skulle kanske inte påstå att den är perfekt, men den är inte alltför dålig heller...

kan lägga henne i alla möjliga situationer.... enda gångerna jag inte riktigt lyckats med detta är i riktiga fågelsituationer men jag får i alla fall stopp på henne....

hon springer inte efter och jagar fågeln

Har haft tillökning i familjen här under hösten så jag har inte hunniit iväg med henne så mycket som jag hade önskat.... tänkte mig vara till fjälls så ,mycket som möjligt här under våren och börjar det inte funka då så ska jag ta och höra av mig till dem jag gick lydnadskurserna hos och se om man hade kunnat få komma dit och träna på duva....

Vet inte om det finns några andra sätt att snabba på utveckligen av ståndet.... antar att det bara är att nöta på ?

Känner att jag vill sätta igång att jag  :-

Okej då har du snart en färdig jakthund.Var i höstas i samma sits som du men fick i Oktober ordning på unghunden.Mitt tips är att du kommer i fågel så mycket som möjligt med henne och bibehåller och finslipar lydnaden så ska du se att det ordnar sig.Vårträningen kan vara ett utmärkt tillfälle att "få till" en hund.....