Publicerat December 10, 200619 yr Idag var jag ute och provskjöt min nyinköpta Bro kombi (zh305 modell äldre...). Efter varje skott var bössan oerhört trög att bryta. Efter tre skott gav jag upp - något måste vara fel. Jag använde Sellier&Bellot 5.6x52R. Icke skjutna patroner passar bra i bössan men tomhylsor från redan skjutna patroner vill inte riktigt gå in så långt att det går att "låsa" bössan. Blir det så stor formförändring på hylsan så att den "nyper" i patronläget och inte heller går att stoppa in igen? Är det någon som känner igen problemet? Förslag på lösningar? Hälsn Berra ???
Publicerat December 11, 200619 yr Låter som om det är rätt heta laddningar, testa ett annat fabrikat innan du fäller en dom....
Publicerat December 11, 200619 yr Idag var jag ute och provskjöt min nyinköpta Bro kombi (zh305 modell äldre...). Efter varje skott var bössan oerhört trög att bryta. Efter tre skott gav jag upp - något måste vara fel. Jag använde Sellier&Bellot 5.6x52R. Icke skjutna patroner passar bra i bössan men tomhylsor från redan skjutna patroner vill inte riktigt gå in så långt att det går att "låsa" bössan. Blir det så stor formförändring på hylsan så att den "nyper" i patronläget och inte heller går att stoppa in igen? Är det någon som känner igen problemet? Förslag på lösningar? Hälsn Berra ??? Prova annan ammo! S&B är heta i de små kalibrarna, jag kan inte skjuta deras .22 Hornet ammo i min hornet, flänsen på hylsan är för tunn och då kryper th:n ut vi avfyrning. /c
Publicerat December 11, 200619 yr Trist, jag har just köpt ett "livstidsbehov" av ammunition......... Ni kan ha rätt, kanske är de för "heta". Men andra fabrikat, i den utsträckning de finns, har ungefär samma data. Kan andra hylsior vara starkare? / Berra :'(
Publicerat December 11, 200619 yr Den späner upp genom att trycka tillbaka hela mekanismen där topplevern sitter min är lika trög när man skjutit.
Publicerat December 11, 200619 yr Visst är det som du säger men varför är det bara när mans skjutit som det går trögt? Kanske är det som Husqvarna skrev att hylsan "kryper ut" något och då kanske den nyper bakåt. (?). En del som jag haft kontakt med föreslår besök hos vapensmed. Det kan ju vara bössan det är fel på också!
Publicerat December 12, 200619 yr Det är säkert inget fel.När du bryter utan att ha skjutit så är mekanismen fortfarande spänd.Och då går det ganska lätt.Men när man skjutit så skall dom spännas upp. Jag studerade fjädrarna när jag hadde min sönder plockad och jag kan säga att jag hadde slappare ventilfjädrar på min tävlings bil.Dom är med andra ord överdimetionerade och där sitter två.
Publicerat December 12, 200619 yr Det är bara när jag skjutit ett SKARPT skott som det går trögt. Efter att ha tryckt av med klickpatron så är allt normalt förutom att man har samma hårda metalliska ljud som i en Kalashnikov när man bryter den... (det här är äkta STÅL!!!) Även då skall den spännas upp då är det inte anmärkningsvärt trögt att bryta bössan. Men jag förstår vad du menar med tröga fjädrar - När jag tog hem bössan var den delad och jag fick slita en bra stund innan jag kom på hur man sätter ihop den igen (bakstycket måste tryckas tillbaka vilket helt korrekt går tungt som f_n ). Jag skall försöka få tag på Norma här i veckan och se om det fungerar bättre.
Publicerat December 16, 200619 yr Nu har jag provat Norma också. Tendensen att toplevern är trög att vrida finns kvar men det blev betydligt bättre. Det här får nog sägas vara acceptabelt i alla fall. Nu behöver jag kanske inte slänga mitt lager av Sellier&Bellot för jag tränade in ett "två-tumme-grepp" som gör att att det går att vrida toplevern utan svordomar. Fast snabba omladdningar blir det förståss inte... Övrigt: S&B och Norma fick vad jag kunde se samma träffbild så det går att byta ammunition utan att skjuta in på nytt. Visserligen sköt jag bara på 50 m avstånd men den här gamla bössan går riktigt bra! Det blev bara 4-5 cm mellan träffarna och den spridningen berodde nog mer på mej än på bössan. Är det riktigt bra med rödpunkt vid kulskytte och lite längre avstånd? Med 5 MOA så döljer punkten rätt stor del av målet redan på 50m. En del pratar om kikarsikten med förstorning 1-4. Kanske bättre? Trycket på en Brno är inte roligt....går det att göra något åt det? Berra ;D
Publicerat December 17, 200619 yr Trycket är pest.Jag skall titta på mitt när det blir lågsässong om det går att polera. Det var kul att det blev bättre med annan plugg.
Publicerat December 18, 200619 yr Stocken, skall du försöka göra något själv eller lämnar du in bössan? Rätt avtryck är viktigt. Kan man få det lite mjukare så är risken mindre att man rycker av........mindre spridning. Har du också en ZH 305?. Jag tror att det kan bli en riktigt trevlig bössa. Liten och kompakt men "kraftig" att hålla i.
Publicerat December 18, 200619 yr Jag har en lika dan utan gravyr och enklare nätskärning.Men i övrigt samma. Och trycket putsar jag själv. Som du sa en trevlig kompakt bössa. Jag har min när jag går med hunden.
Publicerat December 28, 200619 yr ...tandkräm.......kanske det........ Hur som helst, tack för tipsen. Senare i vinter skall jag börja plocka med bössan och se vad jag kan göra. / berra 8)