Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad som gör optik dyrt.

Featured Replies

Publicerat

Men dansken, Jag har hört av en sån där kallad händig herre att linserna tillverkas av samma fabrik i Kina  som alla Zeizz Swarkovski (För det är så det stavas antar denna händiga herre) och därför håller dom samma kvalitet som en z6i. Anledning till prisskillnaden beror endast pga att Tyskarna är pengakåt och vi svenskar naiva. För det är ju bara att kolla på Wish så ser ju alla att en Zeiss kostar 300kr i Kina och inte 25000 som i Sverige. 

Det jag ovan "beskrev" fick jag upleva av en på skjutbanan i somras när jag satt och snackade lite vapen/optik med honom. Man blir ju nästan spyfärdig över vissa man stöter på när man är på skjutbanan. :sick:

/Willy 

Redigerad med Bubs
Rättade till ett nummer som skulle vara 25000 men jag råkade skriva 2500

Publicerat

Skulle vara intressant att veta hur stor tillverkningskostnad ett sikte har vad fabriken gör i vinst, priserna skiljer sig ju betydligt åt om man köper i Sverige eller utomlands.

Publicerat
11 minutes ago Johan Valström sa:

Skulle vara intressant att veta hur stor tillverkningskostnad ett sikte har vad fabriken gör i vinst, priserna skiljer sig ju betydligt åt om man köper i Sverige eller utomlands.

Kolla vad koncernerna gör för vinster.....

Skillnaderna till största delen i skattesystem (vi lever i ett högskattesamhälle) och volymer i försäljningenleden (handlare/agent).

Sedan finns en och annan marknad där marknadsekonomin "inte riktigt fungerar" för alla varor och man har högre (ibland mycket högre) marginaler för kunderna accepterar det. Men optik i Sverige är inte en sådan marknad.

/T

Publicerat
  • Författare

TK (tillverkningskostnad) för en enskild produkt säger inte så mycket utan att man blandar in R&D och Opex, men givet är att de tjänar en slant per tillverkat sikte utan tvekan!

Kvalitet är en exponentiell kostnad där varje steg till bättre kvalitet kostar dubbelt så mycket som förra steget, vilket också har en inverkan på priset. Mellanhänderna är inte heller att förglömma...

...men inget företag jag känner till drivs av glädjen att skänka bort sina prylar så självklart gör de vinst, men jag vet inte skillnaderna i vinst mellan ett OXO och ett Swarovski - men procentuellt är det nog rätt mycket högre på ett OXO ;) (om vi ser på skillnaden mellan faktisk TK och slutpris till kund.)

Publicerat

Intressant vore att se hur kikarna i övre mellansegmentet ser ut inuti.

Att kvalitet kostar vet ju alla, att man betalar för "märket" är kanske mer en myt...

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

TK (tillverkningskostnad) för en enskild produkt säger inte så mycket utan att man blandar in R&D och Opex, men givet är att de tjänar en slant per tillverkat sikte utan tvekan!

Kvalitet är en exponentiell kostnad där varje steg till bättre kvalitet kostar dubbelt så mycket som förra steget, vilket också har en inverkan på priset. Mellanhänderna är inte heller att förglömma...

...men inget företag jag känner till drivs av glädjen att skänka bort sina prylar så självklart gör de vinst, men jag vet inte skillnaderna i vinst mellan ett OXO och ett Swarovski - men procentuellt är det nog rätt mycket högre på ett OXO ;) (om vi ser på skillnaden mellan faktisk TK och slutpris till kund.)

Högst maarginaler har man tveklöst på skräpet - i alla led...... Från producent till säljare, och det är köparen som pröjsar.....

Ett kinasikte kan man köpa på en marknad i kina för si-så-där 200-300 kronor och då har man inte prutat speciellt hårt, i Sverige säljs det för 3-4000kr ibland.

/T

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Högst maarginaler har man tveklöst på skräpet - i alla led...... Från producent till säljare, och det är köparen som pröjsar.....

Ett kinasikte kan man köpa på en marknad i kina för si-så-där 200-300 kronor och då har man inte prutat speciellt hårt, i Sverige säljs det för 3-4000kr ibland.

Låter som Z-Aim ;)

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Låter som Z-Aim ;)

:D:D

Publicerat

Har hört att Swarovski tar in ca 80-90 % av sin vinst genom att sälja små kristallfigurer som liknar blommor, katter, vikingaskepp och så vidare till svinrika turister. Optikdelen, som vi tror är stor, är egentligen den lilla delen i företaget som drivs genom intresse och passion och inte genererar stora avancer. Skulle vara kul att veta om det faktiskt är så.

Publicerat

http://www.swarovskigroup.com/S/aboutus/Facts.en.html

KEY FACTS 2015

SWAROVSKI GROUP
Revenue: EUR 3.37 billion
Number of employees: approx. 31,000

SWAROVSKI CRYSTAL BUSINESS

Revenue: EUR 2.6 billion

Number of employees: approx. 26,000

Total number of stores worldwide: approx. 2,680

Number of countries with a brand presence: approx. 170 

TYROLIT

Turnover: EUR  643 million

Number of employees:  over 4,500 employees

Production facilities:  29 facilities in 12 countries

SWAROVSKI OPTIK

2015 Turnover: 132 million euros

Employees: over 800 employees

Research & Development Employees: 37

Production Facilities:  1 facility located in Tyrol, Austria

Company Locations: Represented in 89 countries across the globe with direct sales operations in more than 40 countries

Publicerat

en  film från 2010, om tillverkning av optik hos Zeiss.

zeiss

Publicerat

Marginalerna är klart högst på volymförsäljning av de billigare serierna.  Just av den anledningen zeiss,  leupold etc har kina/mexico etc fabriker/plants där dessa görs. Respekt till swarre som eventuellt är den enda stora tillverkaren som inte har fallit för frestelsen att göra billiga serier för att håva in storkovan.  

Publicerat

hade varit trevligt att se tvärsnitt på flera av dom största så man får se lite "over enginering" och snäva toleranser...

march 5-40x56, s&b PMII 5-25x56, Tangent theta 5-25x56 och en hensoldt 6-24x72 SAM...

Publicerat

SWAROVSKI Z6I 2-12X50 4AI  2ND GEN

z6_cross_section.jpg?itok=WLKObG6G

Publicerat
På 2017-01-26 at 11:27 josc72 sa:

Har hört att Swarovski tar in ca 80-90 % av sin vinst genom att sälja små kristallfigurer som liknar blommor, katter, vikingaskepp och så vidare till svinrika turister. Optikdelen, som vi tror är stor, är egentligen den lilla delen i företaget som drivs genom intresse och passion och inte genererar stora avancer. Skulle vara kul att veta om det faktiskt är så.

Usch ja, men man behöver inte vara svinrik för att köpa de där kristallfigurerna. Min kära chef gillade dom och var tvungen att köpa ett par som samlar damm<_< I och för sig ett par rävar som var såååå gulliga (dock inte så dyra)

Publicerat

Allt som kostar pengar och är onödigt är därmed dyrt och bortkastat. Alltså har man ett överflöd av pengar. Definitivt om man lägger dem på små fjolliga glasfigurer som bara samlar damm.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Baner sa:

hade varit trevligt att se tvärsnitt på flera av dom största så man får se lite "over enginering" och snäva toleranser...

march 5-40x56, s&b PMII 5-25x56, Tangent theta 5-25x56 och en hensoldt 6-24x72 SAM...

Jag har sett en bild hur mitt gamla Premier 5-25x56 såg ut inuti men efter de köptes upp av Tangent Theta så finns inte de gamla bilderna kvar på deras hemsida... Dock var det overkill design utan tvekan för siktet skulle klara av att köras över med en stridsvagn och sen användas som hammare för att sedan skjutas med utan att träffpunkten skulle ändras ;) 

Publicerat
2 hours ago Wizard sa:

Jag har sett en bild hur mitt gamla Premier 5-25x56 såg ut inuti men efter de köptes upp av Tangent Theta så finns inte de gamla bilderna kvar på deras hemsida... Dock var det overkill design utan tvekan för siktet skulle klara av att köras över med en stridsvagn och sen användas som hammare för att sedan skjutas med utan att träffpunkten skulle ändras ;) 

Han som stod bakom premier siktena utvecklar idag zp tac hos minox

Publicerat

På tal om billig Optik. Det finns en på Blocket från Värmland som säljer Optik.

NEJ NEJ NEJ är allt jag har att säga.