Publicerat Januari 25, 20179 yr Hej Vad är det som gäller egentligen? Under paragraf 20 står det att det är tillåtet om man jagar på uppdrag av kommunen men sen längre ner står det någonting om att det inte gäller vid jakt på vilda fåglar. Vill gärna ha kött på benen, ska kanske jaga vitfågel nära ett bostadsområde på uppdrag av kommunen. behöver jag söka tillstånd för jakt från bil eller är det fritt fram?
Publicerat Januari 25, 20179 yr Hejsan! Kontakta kommunjägare i en annan kommun och fråga dem om vad som gäller, om inte polisen i din kommun kan ge dig svar på frågan. MVH: Tjäder
Publicerat Januari 25, 20179 yr Jag har 2 kamrater som har tillstånd att jaga från bil av medicinska skäl. Du ansöker hos Länsstyrelsen. Läkarintyg, jaktkartor, snyggt formulerat motivering och övriga intyg som kan vara relevanta underlättar för handläggaren.
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Ok, man måste ansöka. Då vet jag. Trodde jag inte då det inte står om det i paragraferna. Jag ringer och kollar med länstyrelsen.
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Hippen, du torde väl kunna detta? Vill minnas du skrev någon gång om när du sladdade in på en soptipp och gjorde en "mission impossible" på trutarna?
Publicerat Januari 25, 20179 yr Jag har inte hört talas om att man inte får skjuta "vilda fåglar" från bil som kommunjägare. En stor anledning till varför man skjuter från bilen är ju för att det inte skall synas så man stör stadsborna i deras idyll invaggad i falsarier... Kan du länka till texten möjligen då jag finner det intressant att fördjupa mig i om det faktiskt skulle vara så att det finns specialregler kring detta?
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Kolla paragraf 20 i jaktförordningen och sen paragraf 23. Talade med Lst nyss och de "trodde" inte man kunde panga från bil utan tillstånd från dem, annat än typ råttor.
Publicerat Januari 25, 20179 yr 2 minutes ago dptrapper sa: Kolla paragraf 20 i jaktförordningen och sen paragraf 23. Talade med Lst nyss och de "trodde" inte man kunde panga från bil utan tillstånd från dem, annat än typ råttor. Jag syftade givetvis till vad man har tillstånd att göra som kommunal skyddsjägare! Annars är det tvärförbjudet - så det inte råder något tvivel om min fråga! Jag fick aldrig höra att det skulle vara någon skillnad på att skjuta kaniner och fåglar från bilen när jag blev kommunal skyddsjägare, och det var därför jag blev nyfiken för det skulle inte förvåna mig om det fanns diverse lagar som strider mot tillstånd osv... Som vanlig person får du icke avlossa ett skott inifrån, eller ens i närheten, av din bil. Du får inte ens ta din bil under jakt och köra till ett annat pass om du via radion får höra att älgarna har flyttat på sig. Då räknas det som att du använder motorfordon under jakt och det är icke lagligt! Jag har själv (ovetandes) brutit mot denna lag en gång för dryga 25 år sedan när jag skulle ta ett bakpass vid ett eftersök på en trafikskadad älgkalv. Det var kallare än -30 grader ute och jag höll fanimig på att frysa ihjäl (kändes det som) så jag satte mig i bilen och bevakade vägen så att inte kalven skulle springa förbi osedd. Bössan låg visserligen oladdad bak i bilen, men jag kände inte då till den lagen. Kalven fick de tag i och kunde avsluta den flera kilometer från mig, utan min inblandning. (vilket jag var glad för eftersom jag helst inte ville gå ut i kylan igen då det blev ett lite hastigt eftersök och jag inte hann klä mig ordentlig...) Möjligen var det kurant då det handlade om eftersök, men det är viktigt att hålla koll på lagen och när det dyker upp något du inte känner till så är det inte fel att ta reda på exakt vad som gäller!
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Skyddsjägare är jag, det var därför jag kollade upp paragraf 20. Men sen när det står angående vilda fåglar under paragraf 23 (att det inte gäller vilda fåglar) blev jag osäker. Länstyrelsen i Norrbotten anser att det inte är tillåtet skjuta fågel från bil även om man gör det på uppdrag åt kommunen utan att jag skulle söka tillstånd hos dem.
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Jakt från motordrivna fordon m.m. 20 § Trots bestämmelsen i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) gäller följande. 1. Jakt får bedrivas från båt försedd med motor under förutsättning att motorn är avstängd och minst en minut förflutit sedan motorn stängts av.2. Den som jagar för att förebygga skada av vilt får använda ett motordrivet fordon vid jakt som bedrivs på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. 3. Motordrivna fordon får användas vid jakt i vilthägn efter den art som hägnet är avsett för. 4. En rullstolsburen person med bestående rörelsehinder får bedriva jakt på däggdjur från motordrivet fordon under förutsättning att motorn är avstängd. Första stycket 2-4 gäller inte vid jakt som avser vilda fåglar, björn, varg, järv, lo, utter, mård, iller, bäver, skogshare, sälar, valar, fladdermöss eller som avser annat vilt som i bilaga 1 till artskyddsförordningen (2007:845) har markerats med N, n eller F. Förordning (2007:955).
Publicerat Januari 25, 20179 yr Författare Länstyrelsen tolkade det som så att förbudet gäller vilda fåglar, björn, varg, järv, lo, utter, mård, iller, bäver, skogshare, sälar, valar, fladdermöss samt annat vilt som har markerats med N,n eller F Jag tolkade det som att det gäller vilda fåglar som markerats med N,n eller F. Knepigt detta....
Publicerat Januari 25, 20179 yr Jag har inte fått ngn annan info än att det är ok att skjuta från bil när det sker på uppdrag osv.. Har man skottlossningstillståndet och uppdraget så är det ok. Sista stycket där begriper jag inte.
Publicerat Januari 25, 20179 yr Det låter som ett klockrent fråga inte,för du kan bara få fel svar.. En tjänsteman kommer alltid att ta säkra utvägen dvs säga nej..
Publicerat Januari 26, 20179 yr I vår kommun har vi ett utställt tillstånd till oss skyddsjägare för att avlossa skott från bil. Polisen har skrivit ut intygen och det gäller de kommunala uppdragen.
Publicerat Januari 26, 20179 yr Jo men vi har inga fåglar som är markerade med N, n eller F vad jag vet!? Eller har jag missat något? Det enda jag känner till med den markeringen som flyger är fjärilar och de skjuter man väldigt sällan på skyddsjakt
Publicerat Januari 26, 20179 yr Hade fel om polisen utan undantaget från paragraf 31 är utställt av Länstyrelsen. Står följande i tillståndet: Länstyrelsen medger med stöd av 21 par. Jaktförordningen (SFS 1987:905) att personer som på uppdrag av den eller de förvaltningar inom kommun som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet jagar för att förhindra skada av vilt, utan hinder av bestämmelserna i par 20 jaktförordningen får bedriva jakt efter vilda fåglar från motorfordon. Villkor för tillståndet Tillståndet gäller följande arter som finns upptagna i bilaga 4, punkt 2 jaktförordningen: kråka, kaja, skata, stadsduva, björktrast, havstrut, gråtrut, fiskmås och korp. Tillståndet omfattar utöver dessa arter även kanadagås. Högst 200 individer av varje art får fällas från motorfordon under varje kalenderår. Hoppas det blir lite svar på frågorna. Vi har ju detta tillstånd som skyddsjägare.
Publicerat Januari 27, 20179 yr Författare Se där. Då hade banne mig Länstyrelsen rätt då när jag talade med dem. Jäkla tur man kollar upp sånt här noga innan man ger sig ut på skyddsjakt, skulle inte vara roligt åka fast för att man tolkat saker fel. Tack Takko.
Publicerat Januari 27, 20179 yr Ingen orsak, vi hade samma dilemma med gråzoner i vad man får och inte får som kommunal skyddsjägare. Skottlossningstillståndet inom tätbebyggt tillät inte oss att skjuta från bil. Dock var kommunen på hugget och ordnade detta tillstånd från länsstyrelsen åt varje skyddsjägare hos oss. Kanadagåsen tog man med i ansökan för badplatserna och golfarnas skull