Publicerat Januari 26, 20179 yr Hej har inhandlat 1 ask 6,5x55 och 1 ask 222 rem från märket Lellier&Bellot. Men sedan fått höra och läst på diverse forum skräckhistorier om rejäla övertryck. Någon som nyligen använt denna ammunition som har att dela med sig av erfarenheter eventuella skräckupplevelser? Eller finns det en chans att dom bättrat sig sedan början 2000? törs man ens ladda in och dra av 1 skott med denhär ammunitionen? Med vänlig hälsning.
Publicerat Januari 26, 20179 yr Detta är en populär post. Skräckhistorier pga att man inte alltid begriper vad man ser...... Det är - och var ännu mer - lågprisammunition när man pratar om fmj. Och med tunna mjuka hylsor och lite tight kalibrering (för att vara säker på att man kommer in i alla patronlägen även om det varierar en hel del i kalibreringen) får man "stensäkra" trycktecken enligt de flesta. Det får man inte. Det som kallas trycktecken är normalt sett långt oftare beroende på en felaktig kalibrering eller för stora patronlägen. Kombinera med tunna hylsor i mjuk mässing så får du "övertryck". Men man producerar enligt CIP - Tjeckien är medlem om jag inte missminner mig. Man måste inse att hylsan är en del av konceptet vapen/patron, och väljer man en dålig hylsa får man kompensera det med att ha koll på bössan och välja en konstruktion som stöttar hylsan ordentligt. Tilläggas skall att man moderniserade produktionen för något år sedan, sedan dess har i alla fall jag inte upplevt problem med deras FMJ. Deras jaktammunition har alltid funkar riktigt bra för mig. Men hylsorna är mjuka och är milt uttryckt sekundära. Nyper de i ditt vapen - ja, då ska du inte skjuta dem. Nyper de inte - skjut och njut. De jag har testat skjuter tätare än Normans JM..... Det roliga är att om en Sellier&Bellot nyper är det "skitammunition som borde förbjudas", men om en Nato 7,62 nyper i en 308 är det ett skitvapen som inte kan skjuta kronoammunition. Men det är EXAKT samma fenomen utifrån EXAKT samma orsaker. Olika falla onekligen ödets lotter. /T
Publicerat Januari 26, 20179 yr Författare Sellier&Bellot såklart felskrivet av mig. Tack för svar. Låter lika från alla som har erfarenheter av ammunitionen. Blir o dra på sig svetsmasken o kolla om de nyper Tanken var att få tag i billiga hylsor att handladda till 6,5an men eftersom att en vän sagt att hylsorna är skräp och diverse forum så blir det att fortsätta köpa dyr normas hylsor
Publicerat Januari 27, 20179 yr Är det 6,5 det gäller så kan man ju ganska ofta hitta rätt många hylsor på en del skjutbanor. Brukar gå ganska bra att bedöma om de är omladdade eller engångsskjutna.
Publicerat Januari 27, 20179 yr Som sagt... Kan du ladda dom i pangen utan problem så äre bara å panga på men släng skithylsornaa sen! Det brukar dyka upp engångsskjutna Normahylsor både på forum å även på Tradera emellanåt för billig peng. Trevlig helg!
Publicerat Januari 27, 20179 yr De har definitivt bättrat sig sen 2000, först med jaktpatronerna som åtminstone jag inte har några klagomål på till det priset, och sista åren även på helmantel för bulkskytte.
Publicerat Januari 27, 20179 yr 15 hours ago Erik-Grouse sa: .... Blir o dra på sig svetsmasken o kolla om de nyper Svetsmasken? Ska du svetsa igen patronläget om det är för stort eller? Du behöver inte skydda dig speciellt mycket om hylsan nyper eftersom det inte beror på nått övertryck utan på att man kalibrerat hårt och har mjuk mässing. /T
Publicerat Mars 11, 20179 yr Har pangat uteslutande S&B .222 i min kombi (Tikka 12/222) och aldrig upplevt några problem med denna ammunition, grupperar hyfsat på 80 meter i relation till priset.
Publicerat Mars 11, 20179 yr dunkar iväg ett antal hundra i kaliber 308 varje år och det enda är väl att träffläget inte sitter på samma ställe som jaktammunitionen med vad spelar det för roll när det bara är för övning/skoj.