Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idag small det! Samt några frågor om baser+ringar till kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Tyvärr var smällen ljudet av mig som åkte i backen på en isfläck, och det ville sig inte bättre än att geväret som hängde på axeln landade uppochner och kikarsiktet fick ta smällen... Tur i oturen var kikarsiktet bara ett gammalt slitet leupoldsikte utan värde. Jag har dessutom redan köpt ett sikte jag tänkt byta ut det mot så nu har jag ju tid och motivation att ta tag i det bytet. :P Min fråga, och skäl till trådstart är dock följande: Går ringarna som kikaren satt monterad i att återanvända eller tror ni att de också fått sig en törn och bör kasseras?

IMG_3712[321].JPG

Publicerat

Jag skulle inte chansa utan byta ringarna till, exempelvis, Warne istället... 

Publicerat

Instämmer med HuggyBear här ovan att de ringarna bör du förpassa till soptunnan rätt omgående för i värsta fall riskerar du inte bara att få en vandrande siktpunkt utan det kan även skada ditt nya kikarsikte om dessa ringarna har blivit sneda eller hoptryckta... 

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren, det var det jag misstänkte. Nu när jag skruvat av siktet och ringarna så upptäckte jag att den främre basen inte verkar vara i toppskick... Ni ser på bilden nedan hur den ser ut, jag känner att den behöver bytas ut också innan en ny kikare kan monteras. Det jag tycker är konstigt är den här främre basen verkar ha en mer eller mindre halvcirkel-formad skåra? "Pinnen" eller vad man ska kalla det i ringen som ligger an har ju bara räta vinklar vilket passar dåligt med halvcirkelformen. Jag köpte bössan begagnad med siktet monterat så har inte sett det förrän nu. Kan smällen när bössan slog i backen idag ha åverkat sådan skada på den främre basen eller har skåran sett ut så från fabrik månntro? I vilket fall, i och med att jag kommer byta ut den främre basen, ska jag även byta ut den bakre samtidigt? Eller gör det inget om det är olika "årgång" på weaverbaser? Den har inga synliga skador vad jag kan se.

IMG_3713[330].JPG

Publicerat

Gammal weaver bas hade rundad skåra, nyare har för fyrkantig klack. Själv skulle jag bytt till nya stålbaser, ex vis Warne. Satte det på min för ett par årsen i samband med att jag bytte kikare, blev warnes QR ringar med. Smidigt då man vill byta kikare mellan olika jakter. 

Publicerat
2 hours ago klompdomp sa:

Tackar för svaren, det var det jag misstänkte. Nu när jag skruvat av siktet och ringarna så upptäckte jag att den främre basen inte verkar vara i toppskick... Ni ser på bilden nedan hur den ser ut, jag känner att den behöver bytas ut också innan en ny kikare kan monteras. Det jag tycker är konstigt är den här främre basen verkar ha en mer eller mindre halvcirkel-formad skåra? "Pinnen" eller vad man ska kalla det i ringen som ligger an har ju bara räta vinklar vilket passar dåligt med halvcirkelformen. Jag köpte bössan begagnad med siktet monterat så har inte sett det förrän nu. Kan smällen när bössan slog i backen idag ha åverkat sådan skada på den främre basen eller har skåran sett ut så från fabrik månntro? I vilket fall, i och med att jag kommer byta ut den främre basen, ska jag även byta ut den bakre samtidigt? Eller gör det inget om det är olika "årgång" på weaverbaser? Den har inga synliga skador vad jag kan se.

IMG_3713[330].JPG

Det ser ju ut som att basen har fått en rejäl smäll byt båda det brukar inte kosta så mycket att köpa nya weaver baser

Thommy

Publicerat
  • Författare

Det förklarar varför den bakre basen har raka vinklar, den måste va nyare alltså. Spelar det någon roll om man väljer weaver eller warne när det gäller nya baser? Byter båda baserna för säkerhets skull tror jag, ingen större summa pengar som sagt.

Publicerat

Skall jag vara ärlig så anser jag att dessa gamla Weaver montage mest är att betrakta som "tillfälliga hållare för att provmontera kikarsikten" men inte för bruk mer än på luftgeväret... ;)  Hade sådana själv när jag började jaga och antalet gånger de lossnade så att siktet glappade tappade jag räkningen på ganska snabbt, därav min något negativa kommentar...

Jag använder Badger Ordnance själv på mina bössor där jag inte har skena och jag har flera gånger plockat av siktet och monterat tillbaka det igen utan att träffpunkten ändras, men jag kontrollskjuter alltid efter för att vara på den säkra sidan. Kostar mindre än Sakos originalmontage som jämförelse.

http://www.eurooptic.com/badger-rings.aspx

De kanske inte finns till Weaver klackar, men det är riktigt bra prylar! Annars har du ju Warne QR som är ett väl beprövat koncept!

Publicerat
1 hour ago klompdomp sa:

Det förklarar varför den bakre basen har raka vinklar, den måste va nyare alltså. Spelar det någon roll om man väljer weaver eller warne när det gäller nya baser? Byter båda baserna för säkerhets skull tror jag, ingen större summa pengar som sagt.

Egalt, så länge du väljer stålbaser. Weaver har även sådana (Grand Slam) och inte enbart aluminiumbaser. Weavers Top Mount ringar är för övrigt helt OK enligt mig. Det är nog de klart bästa 'billighetsringar' man kan köpa. Warne är dock bättre, och inte jättedyra de heller. Finns också europeiska ringar (Serbien?) som är liknande Warne men betydligt elegantare. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Joacim bl.a har koll på dessa, hoppas han hittar in i tråden B)

Publicerat
11 minutes ago Dr Krall sa:

Kroatien var det...Rusan heter ringarna. Ska visst vara riktigt bra B)

https://www.optics-trade.eu/en/mounts/shopby/manufacturer-rusan.html

De verkade ju vara riktigt trevliga faktiskt! Både ringar och skenor dessutom!

Vidare har de montage till min Brno ZKK-602 så det blev en bookmark direkt så jag vet vad jag har att välja mellan när det blir dags om några månader ;)  Måste fråga Joacim hur de är vid tillfälle!