Publicerat Januari 29, 20179 yr Letar efter något dylikt med mildot riktmedel eller liknande. Gärna från förstoring 2-3 upp till 15. Max 20 000kr Tips?
Publicerat Januari 29, 20179 yr Nightforce SHV 4-14×50 F1 Mil-R kanske? Har ett sånt. Mkt nöjd. Härligt robust i konstruktionen och reglage, och med bra riktmedel http://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.152.8506/nightforce-nightforce-shv-f1-4-14x50-ffp-mrad-bely
Publicerat Januari 29, 20179 yr Författare 15 minutes ago Dr Krall sa: Nightforce SHV 4-14×50 G1 Mil-R kanske? Har ett sånt. Mkt nöjd. Härligt robust i konstruktionen och reglage, och med bra riktmedel http://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.152.8506/nightforce-nightforce-shv-f1-4-14x50-ffp-mrad-bely Åh, kul att du provat! Har kollat in den tidigare. Avverkat många sikten senaste året och totalt tröttnat på SFP
Publicerat Januari 29, 20179 yr Finns ju mer renodlade skytteinriktade ffp-sikten inom ditt prisspann, men jag ville ha ett smidigt sikte som också funkar för jakt och inte är så klumpigt på bössan. T.ex för toppjakten. Detta kryddade för min del ner till 50 mm objektiv och 30 mm mellantub. Ville dock ändå ha ett bra 'fullödigt' skytteriktmedel, bra belysning för jakt (ingen helröd julgran), bra parallax, och bra pålitliga rattar med zerostop. Ville också ha ett steg upp från Vortex PST i kvalitetskänsla. Nightforcen hade många siffror rätt för min del, så det blev ett köp på Astros 'Black Friday' rea (10% rabatt). Skulle evt önskat att den gick upp till 16x. Men hellre ett sikte som är riktigt bra vid maxförstoring 14x (som denna NF är), än ett som går upp till 16x eller 20x men sunkar ur på slutet Men du kanske sett att Vortex Viper PST kommer som en helt ny serie! Troligen lite förbättrade. De kan nog också vara värd en titt
Publicerat Januari 29, 20179 yr http://www.vortexoptics.com/category/viper_pst_gen_ii_riflescopes http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/12/09/new-vortex-viper-pst-gen-ii-riflescopes/
Publicerat Januari 29, 20179 yr Författare Tackar för tipset, har ingen koll på vortex alls. Jag vill ha ett sikte som funkar lika bra till pyrsch som till rävvak så de aspekter du räknat upp är viktiga Hade jag lagt en tia till får man ju det bästa som går att köpa men frågan är som du nämner att klumpigheten blir en faktor. Byggs NF i USA tro?
Publicerat Januari 29, 20179 yr Författare 24 minutes ago Dr Krall sa: Finns ju mer renodlade skytteinriktade ffp-sikten inom ditt prisspann, men jag ville ha ett smidigt sikte som också funkar för jakt och inte är så klumpigt på bössan. T.ex för toppjakten. Detta kryddade för min del ner till 50 mm objektiv och 30 mm mellantub. Ville dock ändå ha ett bra 'fullödigt' skytteriktmedel, bra belysning för jakt (ingen helröd julgran), bra parallax, och bra pålitliga rattar med zerostop. Ville också ha ett steg upp från Vortex PST i kvalitetskänsla. Nightforcen hade många siffror rätt för min del, så det blev ett köp på Astros 'Black Friday' rea (10% rabatt). Skulle evt önskat att den gick upp till 16x. Men hellre ett sikte som är riktigt bra vid maxförstoring 14x (som denna NF är), än ett som går upp till 16x eller 20x men sunkar ur på slutet Men du kanske sett att Vortex Viper PST kommer som en helt ny serie! Troligen lite förbättrade. De kan nog också vara värd en titt Fin bössa förresten
Publicerat Januari 29, 20179 yr 14 minutes ago Buck sa: Byggs NF i USA tro? Vad jag förstått plockas de ihop i USA med vissa delar från Japan (från LOW, Light Optical Works, en OEM-tillverkare som bl.a bygger kikarsikten åt Nikon, Delta m.fl). De bättre NF-siktena har tyskt Shott HD-glas (som LOW slipar), men vet dock inte om SHV-serien har detta.
Publicerat Januari 29, 20179 yr Angående Vortex PST serien. Den 'gamla' serien har bra rykte som prisvärt och helt ok fungerade sikte för skytte och jakt i dagsljus. Men de tappar optisk prestanda rätt fort när det skymmer. Och är lite mjölkiga optiskt upp mot toppförstoring. Men där kanske Gen II är bättre? De är hursomhelst prisvärda mtp vilka funktioner och optik de erbjuder, och har fantastisk garanti
Publicerat Januari 29, 20179 yr Författare 23 minutes ago Dr Krall sa: Angående Vortex PST serien. Den 'gamla' serien har bra rykte som prisvärt och helt ok fungerade sikte för skytte och jakt i dagsljus. Men de tappar optisk prestanda rätt fort när det skymmer. Och är lite mjölkiga optiskt upp mot toppförstoring. Men där kanske Gen II är bättre? De är hursomhelst prisvärda mtp vilka funktioner och optik de erbjuder, och har fantastisk garanti Får maila och kolla när gen 2 kommer till landet Vad är det för bössa du har?
Publicerat Januari 29, 20179 yr 1 hour ago Buck sa: Får maila och kolla när gen 2 kommer till landet Vad är det för bössa du har? Ett custombygge. En Rem 700 SA switchbarrel i en LTR-stock (HS Precision med alu-bäddblock). Blueprintat system. En 358 win pipa med normal jaktprofil, och en 6 mm BR pipa i grövre profil. Det är den pipan som är monterad på bilden. Åsså olika kikarsikten i Warne QD som jag byter beroende på jaktform
Publicerat Januari 29, 20179 yr Författare 1 hour ago Dr Krall sa: Ett custombygge. En Rem 700 SA switchbarrel i en LTR-stock (HS Precision med alu-bäddblock). Blueprintat system. En 358 win pipa med normal jaktprofil, och en 6 mm BR pipa i grövre profil. Det är den pipan som är monterad på bilden. Åsså olika kikarsikten i Warne QD som jag byter beroende på jaktform Gottegris