Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bajonett M98 ?

Featured Replies

Publicerat

Arvegods efter min far som var militär och hängiven tävlingsskytt. Minns en sprillans M98  han hade vunnit , som jag fick skjuta med i min ungdom , denna skrotades  tillsammans med en del gamla Husqvarna jaktgevär. Fanns inget intresse för mig att överta denna, då jag själv tävlade med CG63àn.  Undrar om denna bajonett som blev kvar  hörde till denna bössa,  eller var bajonetten till något annat vapen , men gavs som separat pris vid div. militära tävlingar? Totalmått med slida ca: 49 cm.

DSC_0049.JPG

DSC_0050.JPG

DSC_0048.JPG

Publicerat

Betydligt snyggare bajonett än den som hörde till m/96! Skulle gissa att denna är av "paradmodell" tillhörande något artilleriregemente eller liknande med tanke på kanonerna?

Var rädd om den och se till att den har en tunn hinna av vapenfett eller olja så det inte börjar rosta någonstans! 

Publicerat

Tycker det ser ut som en bajonett m/1914. Den var till karbin m/94 och användes av flottan, kustartilleriet och kavalleriet. 

Vad jag förstått är de mer ovanliga än bajonett m/1896 som användes till m/96:an.

Publicerat

En karbinbajonett med kustartilleriets tecken.

T

Publicerat
  • Författare

Kustartilleriets tecken?.....han var ju vid KA5 sista tiden.. då fick han den nog långt efter  det han tävlade, kanske för trogen tjänst^_^. Då återstår vad man skall göra med den? Tycker själv saker skall användas eller helt enkelt bara njutas av. Ingetdera stämmer med mig, kommer troligen bara ligga i en låda tills man trillar av. Pengar är ointressant och tråkigt... kanske någon är intresserad här och vill byta mot något jaktrelaterat. Vet ej värde ,men någon här kanske kan hjälpa till med det, så kan jag ge förslag till ev.byte?  Annars ges den nog till något militärmuseum som möjligtvis kan tänkas ta över den, om den nu inte är helt ointressant?

Publicerat

Har sett att den modellen säljs på Tradera för ca. 500-700 kr. så värdet ligger nog där omkring. Dock har de varit utan tecken så vet inte om det bidrar något till värdet.

Personligen hade jag avvaktat lite med att avyttra den om det är ett arvegods. Saker som till en början känns ointressanta kan med tiden komma att bli aktade och uppskattade föremål.

Publicerat

Vad kunde du tänka dig att byta bort den mot?

Jag har mycket skrot liggande ;)