Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

CZ 453 Lux eller Savage Mk2 BV?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte jag skulle försöka få till lite råttjakt på gårdarna i trakten och nu har jag hittat två bössor hos den lokala vapenhandlaren som jag tror jag skulle kunna trivas bra med.

Den ena bössan är en begagnad CZ 453 Lux i nära nyskick vad jag kunde se. Den andra bössan är en ny Savage Mk.2 BV (tänk tjock pipa och laminatkolv). Är här någon som har erfarenhet av någon av dessa två bössor? 

Det jag har läst mig till är att 453:an är en väldigt bra bössa utan några direkt kända fel? Savagen verkar också vara bra, dock ska den kunna vara kinkig med ammunitionen?

En annan sak är piplängden och hur stor skillnaden är i ljudnivån? Då jag förmodligen kommer befinna mig i närheten av tamdjur så vill jag vara så tyst och diskret som möjligt för att inte stressa upp dem i onödan. Vad jag kunde se så hade 453:an ca 6-8 cm längre pipa än Savagen, gör detta en stor skillnad i ljudnivå? Jag kommer använda mig av ".22 Zimmer"-ammunition.

Tack!

Publicerat

CZ 453 Lux har jag inte klämt på men jag har skjutit över 3000 skott med min CZ 453 Varmint och den släpper jag aldrig!!!

Den har ett väl fungerande, och crisp, schnelltrycke och jag har bara polerat ytorna minimalt på trycket.

Kolven fungerar ergonomiskt jättebra för stående skytte men är något kort för liggande skytte, men det är ju inte så konstigt i sig...

Savage mk2 är i mina ögon en billigare bössa helt klart och känns inte alls lika mycket som en "riktig" bössa som min 453 varmint, men det kan vara en smaksak. Min 453 skjuter minst lika bra som min förra tävlingsbössa (weihrauch) för banskytte och det vete tusan om man kan säga om så många .22LR i den prisklassen?

Dock måste jag fråga huruvida du verkligen behöver öppna riktmedel? Behöver du inte det, och vill ha en 22:a med lite tyngd, så hade jag letat upp en 453 Varmint i stället - eller satsat på en 455 där du då får en pipbytare. .22LR är ju kalibern man skjuter bulk med men att kunna byta till .17HMR är ju inte helt fel ibland det heller ;)

Men fanns det bara två bössor i hela världen och de var en CZ 453 Lux och en Savage Mk2 så hade jag valt CZ alla dagar i veckan!

Publicerat

Har precis införskaffat en sådan savage med laminatstock och varmintpipa. Vad får du ge för den? jag köpte ett demoex hos handlarn för 2500:- med snabbfösten i stål och en kinakikare. hade jag köpt nytt hade det blivit en cz då savagen ger ett lite rappligare intryck än banans cz 452(som dock har kopiöst hårt trycke). Accutriggern är ovan och inte hunnit testa någon precision nämnvärt, sätter 3skott cci-standard och xxls top-shot på en 5krona/50m, duger för mitt övningsskytte.

Publicerat

Spontant skulle jag säga 453an men med viss reservation.... Just råttjakt i stall är lite av kuljaktens formel 1 och jag skulle förr rekommendera en lite lättare modell.

Piplängden påverkar knallen en del - men det är inte våldsamt mycket.

/T

Publicerat
  • Författare
21 hours ago Wizard sa:

Men fanns det bara två bössor i hela världen och de var en CZ 453 Lux och en Savage Mk2 så hade jag valt CZ alla dagar i veckan!

Tack för ditt svar Wizard! Jag har kommit fram till att jag är jädrans bekväm av mig och tar mig ogärna längre bort än till den lokala handlaren och de bössor han har inne för tillfället... ;)

8 hours ago alle sa:

Har precis införskaffat en sådan savage med laminatstock och varmintpipa. Vad får du ge för den? jag köpte ett demoex hos handlarn för 2500:- med snabbfösten i stål och en kinakikare. hade jag köpt nytt hade det blivit en cz då savagen ger ett lite rappligare intryck än banans cz 452(som dock har kopiöst hårt trycke). Accutriggern är ovan och inte hunnit testa någon precision nämnvärt, sätter 3skott cci-standard och xxls top-shot på en 5krona/50m, duger för mitt övningsskytte.

Gött! Min handlare vill ha 5100 kr för en ny BV. 

Kopiöst hårt trycke låter ju lite sådär men det går väl att åtgärda om man tar det väldigt försiktigt! Å andra sidan kanske det blev bättre på 453:an?

Jag glömde ju att handlaren även har en ny Anschütz 1451 som känns väldigt rätt, dock blev jag tveksam när jag läste att 1451`an är en budgetbössa och att en del exemplar har haft problem med precisionen?

7 hours ago pmt sa:

Spontant skulle jag säga 453an men med viss reservation.... Just råttjakt i stall är lite av kuljaktens formel 1 och jag skulle förr rekommendera en lite lättare modell.

Piplängden påverkar knallen en del - men det är inte våldsamt mycket.

/T

Tanken med 22:an är att jag kommer använda den till stationär jakt isåfall, så att bössan har lite tyngd i sig gör absolut ingenting!

Min Mossberg 500E .410 tänkte jag använda till den lite mer rörliga råttjakten :)

Publicerat
22 minutes ago Beffe sa:

Kopiöst hårt trycke låter ju lite sådär men det går väl att åtgärda om man tar det väldigt försiktigt! Å andra sidan kanske det blev bättre på 453:an?

Det är ett helt nytt trycke på 453 Varmint i alla fall men det går att polera upp trycket på en vanlig 452 så de blir riktigt trevliga! Är det inget du själv har koll på så lär det inte kosta många hundralappar hos en kompetent vapensmed - men väl värt pengarna.

Jag köper också mina vapen hos lokala vapenhandlaren eftersom jag värderar min relation till dem då de alltid har prylar hemma när jag behöver något direkt, men glöm inte att din lokala handlare kan ta hem vapen han inte har i butiken så fastna inte enbart vid de vapen han har hemma ;)

Jag hade tveklöst valt en 453 Varmint eller 455 med .22LR pipa och det tar din handlare hem på nolltid, annars är det läge att byta handlare oavsett...

Publicerat
  • Författare

Det blev en 453 Lux :)

Lämnade in licensansökan idag!

Tack för alla era svar!

• 3 years later...
Publicerat

Zimmerpatronen har jag skjutit i min 453 Varmint och det smäller .....ingenting!!!!
Ungefär som ett luftgevär.
Jag sköt en kråka uppifrån 2:a väningen och träffade prick mellan skulderbladen uppe på ryggen, då kråkan satt på marken rakt nedanför.
Fågeln lyfte och flög 20 meter och ramlade sedan stendöd ned framför fötterna på ett par som kom promenerande.  De hade uppenbarligen inte ens hört skottet och var mycket konfunderade varflr fågeln föll ned död från skyn???
CZ453 Varminten ger en sagolik precision i kal .22 lr och är inte heller kinkig på ammunitionsfabrikat, som många andra gevär i .22 LR