Publicerat Februari 2, 20179 yr 2 minutes ago Buck sa: Behöver du ofta pekpinne i skogen Du vet - man måste instruera drevjonen då och då..... Man kan ha den till annat med - men det brukar anses vara förbjudet att göra även på motmänniskor, konstigt nog. /T
Publicerat Februari 2, 20179 yr 4 hours ago pmt sa: Visst är den det: OM du håller den kliniskt ren (då ska du ha en 7-8 stycken och köra dem i tvättmaskinen efter varje drag) Varför ? när man kör med lappar och medel så gnuggar man med lapparna ibland för att orka få loss skiten, de är då inte rena när de passerar mynningen. OM du drar exakt rakt ur mynningen (det kan ingen av kvinna född gör på frihand kan jag säga) Kan du inte med lappar heller, de viker sig alltid lite ojämnt runt jaggen och då kommer de gnaga ena "sidan" mynningen lite mer pga det ökade trycket från motsvarande sida. Så same same. OM du inte förväntar dig att pipan ska bli ren. Vem vill ha sin pipa kliniskt ren hela tiden och behöva pyssla med sättskott ? kliniskt rent gör man några gånger per år vid behov, däreimellan räcker det att ta bort den lösa smutsen, med typ en boresnake. Jag har en delad billig jaktiastång och några lappar i bilen för att kunna rensa pipan om det skulle behövas under jakt, den kan även användas till att stöta ut hylsor som satt sig eller fungera som pekpinne. De där delade stängerna är ju inte bra då det är flera kanter som kan stöta till mynningen, därtill kanter i metall, ett material som är mycket hårdare än nylonrep även om det nu är mässing. Sen är väl mantrat att man för inget framifrån och in i pipan då det är döden för en kröning ? /T Min text i rött/orange. Och vad gäller boresnake är jag orubblig brukare tills dess någon under realistiskt bruk visar på dokumenterad bevis att de skadar pipan. Typ fotobevis med mätningar som visar en oval mynning skapad enbart pga boresnake. I nylon och inte wire eller kedja.
Publicerat Februari 2, 20179 yr 1 hour ago Finskavapen sa: Varför ? när man kör med lappar och medel så gnuggar man med lapparna ibland för att orka få loss skiten, de är då inte rena när de passerar mynningen. Nej, och det är ett problem i sig eftersom slitaget sker där det är som känsligast. Det andra är att skit in därmed inte gör saker och ting ett skvatt mindre bra.... Krutgaser blir så pass varma att en del orenheter i krutet i princip bildar glaskristaller. Och det är ganska känt vad glasblästring kan åstakomma..... 1 hour ago Finskavapen sa: Kan du inte med lappar heller, de viker sig alltid lite ojämnt runt jaggen och då kommer de gnaga ena "sidan" mynningen lite mer pga det ökade trycket från motsvarande sida. Så same same. Nope. Vad du än har i ett runt hål under tryck måste trycka med samma kraft på alla sidorna. Har du sedan stången som styrning bakifrån så blir vinkelfelet i mynningen väääääldigt litet för att inte säga försumbart när du trycker genom en lapp. 1 hour ago Finskavapen sa: Vem vill ha sin pipa kliniskt ren hela tiden och behöva pyssla med sättskott ? kliniskt rent gör man några gånger per år vid behov, däreimellan räcker det att ta bort den lösa smutsen, med typ en boresnake. Vädligt många som talar väl om pipormar brukar hävda att den gör pipan ren med väldigt litet arbete - lite arbete stämmer möjligen..... 1 hour ago Finskavapen sa: De där delade stängerna är ju inte bra då det är flera kanter som kan stöta till mynningen, därtill kanter i metall, ett material som är mycket hårdare än nylonrep även om det nu är mässing. Sen är väl mantrat att man för inget framifrån och in i pipan då det är döden för en kröning ? Kanter i metall? Hört talas om krympslang? Därtill förs INGET in i en mynning NÅGONSIN. Allt som ska genom en pipa ska genom en pipa från patronläge till mynningen. Nylonet är inget problem i sig - det är vad som följer med nylonet. Och det är primärt inte kröningen som tar stryk - det är centimertern bakom, och den är långt viktigare än kröningen esett till precisionen. När FMV plitade ihop vårdinstruktionerna till PSG90 gjorde man en utredning med truppförsök och hela baletten. Jag läste rapporten, det räckte för mig..... Det enda argumentet jag kan se för pipormar är om man har en halvis som det småbökigt att dela på ett enkelt sätt så man kan köra med en stång från rätt håll. /T
Publicerat Februari 2, 20179 yr Hur tar du ut en kärvande hylsa i patronläget med din stång utan att föra in den från mynningen? En orsak du skrev att du hade med dig den delade stången. Njea, lappen sitter inte jämnt runt jaggen, stången trycker inte hundra rakt bakifrån detta då 99,9% av stängerna flexar. Lappen kommer svälla ut ojämnt och den har med sig just de kristaller du nämner. Och alla vet vi ju hur glasblästring fungerar på stål. Vi får vara överens om att inte vara överens. Agree?
Publicerat Februari 2, 20179 yr 1 hour ago pmt sa: Nej, och det är ett problem i sig eftersom slitaget sker där det är som känsligast. Det andra är att skit in därmed inte gör saker och ting ett skvatt mindre bra.... Krutgaser blir så pass varma att en del orenheter i krutet i princip bildar glaskristaller. Och det är ganska känt vad glasblästring kan åstakomma..... Nope. Vad du än har i ett runt hål under tryck måste trycka med samma kraft på alla sidorna. Har du sedan stången som styrning bakifrån så blir vinkelfelet i mynningen väääääldigt litet för att inte säga försumbart när du trycker genom en lapp. Vädligt många som talar väl om pipormar brukar hävda att den gör pipan ren med väldigt litet arbete - lite arbete stämmer möjligen..... Kanter i metall? Hört talas om krympslang? Därtill förs INGET in i en mynning NÅGONSIN. Allt som ska genom en pipa ska genom en pipa från patronläge till mynningen. Nylonet är inget problem i sig - det är vad som följer med nylonet. Och det är primärt inte kröningen som tar stryk - det är centimertern bakom, och den är långt viktigare än kröningen esett till precisionen. När FMV plitade ihop vårdinstruktionerna till PSG90 gjorde man en utredning med truppförsök och hela baletten. Jag läste rapporten, det räckte för mig..... Det enda argumentet jag kan se för pipormar är om man har en halvis som det småbökigt att dela på ett enkelt sätt så man kan köra med en stång från rätt håll. /T Till halvisar finns läskstång i gummerad wire som borde vara rätt val
Publicerat Februari 2, 20179 yr 1 hour ago Finskavapen sa: Hur tar du ut en kärvande hylsa i patronläget med din stång utan att föra in den från mynningen? En orsak du skrev att du hade med dig den delade stången. Njea, lappen sitter inte jämnt runt jaggen, stången trycker inte hundra rakt bakifrån detta då 99,9% av stängerna flexar. Lappen kommer svälla ut ojämnt och den har med sig just de kristaller du nämner. Och alla vet vi ju hur glasblästring fungerar på stål. Vi får vara överens om att inte vara överens. Agree? Hur mycket en stång väl flexar kommer trycket centreras pga infästningen i jaggen ie trycket kommer rakt bakifrån
Publicerat Februari 2, 20179 yr Vid närmare eftertanke vet jag hur rundad metallen blivit på båten av just skavande nylon/bomullstamp
Publicerat Februari 2, 20179 yr 4 hours ago Finskavapen sa: Hur tar du ut en kärvande hylsa i patronläget med din stång utan att föra in den från mynningen? En orsak du skrev att du hade med dig den delade stången. En hylsa som nyper får nog ses som ett ganska udda undantag för där har du inget alternativ utöver att åka hem...... 4 hours ago Finskavapen sa: Njea, lappen sitter inte jämnt runt jaggen, stången trycker inte hundra rakt bakifrån detta då 99,9% av stängerna flexar. Lappen kommer svälla ut ojämnt och den har med sig just de kristaller du nämner. Och alla vet vi ju hur glasblästring fungerar på stål. Ja - hur man än gör tvingas man slipa med rengöringsgrejorna för att få ut skiten. Grejen är att hålla nere på mängden skit man drar genom pipen till ett absolut minimum. Och det gör man genom att konsekvent använda nya rena saker hela hela tiden. 4 hours ago Finskavapen sa: Vi får vara överens om att inte vara överens. Agree? Deal. 2 hours ago Buck sa: Till halvisar finns läskstång i gummerad wire som borde vara rätt val När en piporm är fel, är den där plastvajern ännu mycket mer fel...... /T
Publicerat Februari 2, 20179 yr 2 hours ago Buck sa: Hur mycket en stång väl flexar kommer trycket centreras pga infästningen i jaggen ie trycket kommer rakt bakifrån Ja, annat innebär att något utifrån drar jaggen i nån riktning - vilket om det kan bevisas torde kunna innebära ett nobelpris i fysik. För då kan man ta ut den kraften var som helst och vi kan se fram emot snorbillig energi utan miljöproblem. 2 hours ago Buck sa: Vid närmare eftertanke vet jag hur rundad metallen blivit på båten av just skavande nylon/bomullstamp Framförallt nylon är väldigt strävt - det vet alla som fiskar mycket med flätlinor..... /T
Publicerat Februari 2, 20179 yr Jaggen skulle gå centrerat om den hade flytande infästning mot stången, vilket vi vet att den inte har. Vinklas bakänden på jaggen åt ett håll går spetsen åt andra hållet varvid trycket ökar mot det håll den vill pressas. Ganska enkelt om man tänker efter. men jag väntar med spänning på pipor med ovala mynnigar där boresnake i nylon är bevisad skurk.
Publicerat Februari 2, 20179 yr Författare oj , jag har inte kollat alla svar men. jag gör alltid vapenvård efter skott, men då gäller det pipan och ej ljuddämparen. sen när jag funderar hur allt kunde lossna från ljuddämparen o sätta sig i slutstycksläget. hmm jo jag har kört med bössan i bilen med pipan upp, det har skakat loss skiten som trillat ner, sen har jag mantlat. men tack för alla svar, funderade på stålull annars
Publicerat Februari 2, 20179 yr Ingen som provat rengöra pipan med hjälp av ström ? (Anod-katod metoden) Borde fungera för tombak.
Publicerat Februari 2, 20179 yr 1 hour ago Järven sa: Ingen som provat rengöra pipan med hjälp av ström ? (Anod-katod metoden) Borde fungera för tombak. Det var någon tråd för några år sen på robsoft där detta testades.
Publicerat Februari 4, 20179 yr Inte för att vara motvalls, men jag använder sedan en tid Patchworm som löser de flesta av invändningarna mot boresnake-typen. Nya lappar hela tiden, och dessutom får du stöd för i princip alla förekommande kalibrar i ett litet lätt paket. Dessutom har jag nu lärt mig att den spetsiga änden går igenom snöpropppar där en boresnake går bet.
Publicerat Februari 5, 20179 yr Är heller inte mycket för "snakes". Ska det vara ska det vara en kullagrad Dewey stång. Finns fina grejer hos vapenvårdsbutiken för rengöring av sätena för låsklackarna.
Publicerat Februari 6, 20179 yr Författare Bloggers 103 650 inlägg Kön:Man Bostadsort:Skåne Publicerat igår på 12:10 · Rapportera inlägg Är heller inte mycket för "snakes". Ska det vara ska det vara en kullagrad Dewey stång. Finns fina grejer hos vapenvårdsbutiken för rengöring av sätena för låsklackarna. vad heter dom då?