Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Gårdvik

Kikarsikte toppfågel

Recommended Posts

Gårdvik

Hejsan! Vill ha ett sikte för lite längrehåll för toppjakten, meopta meopro 6-18x50 nån som provat ett sådant?prisklass 0-7000:- Duger de bra till det eller tips på andra? 

Dr Krall

Spelar det roll om det är icke medförstorande rm (sfp), eller medförstorande (ffp). För det förstnämnda finns ju snudd på hur mycket som helst att välja på. Vilken prisklass har du tänkt dig?

Dr Krall

Ett tips är ju att ringa/mejla George på Astrosweden, lista dina önskemål, och prisklass, så brukar han plocka fram en radda alternativ. Risken när du frågar här, är att alla mestadels hissar det de själva kvar (vilket ju är fullt förståeligt och naturligt) utan att ha full överblick på andra alternativ B)

Gårdvik

Japp sagt o gjort.! Athlon midas 4.5-27x50, aldrig hört nått om de? Men verkar intressant måste jag säga. Nån som provat eller kikat å klämt å känt?

LGH

Jag har sedan en vecka inte ett Midas men ett Athlon Argos BTR 6-24 helt enkelt för att jag inte har ekonomin för något annat just nu. Jämförde med ett Vortex PST 4-16 samt ett äldre Leupold 6-18 i lördags morse.

Mitt Athlon var optiskt fullt jämförbart med Vortex med båda på samma förstoring, men det är en smula orättvist mot Vortex som ju ligger på max förstoring där medan Athlon mitt i spannet. Jag skulle nog ge udden optiskt till Athlon (vid 16x), men mekaniken på Vortex är betydligt mer förtroendeingivande då vindratten på Athlon är riktigt trevlig medan höjdratten är hemskt och nästan helt tyst, med svampig känsla.

Eye boxen på Athlon Argos är fruktansvärd, men det är en vanesak och den blir markant bättre vid lägre förstoring. Den är bättre på Vortex-siktet, men fortfarande dålig.

Det äldre Leupold-siktet hade mycket bättre upplösning och kontrast, och bättre eye box, än de båda asiaterna.

Jag tror Midas har andra rattar och även annat glas. Någon på Robsoft har skrivit en trevlig analys av Midas.

Ta det för vad det är - ett lågprisalternativ i sammanhanget. Jag gillar priset och att det är busenkelt att justera in parallaxen rätt. Om båda rattarna hade varit som min vindratt hade jag varit nöjd.

Gårdvik

Okej!! Sightron siii 6-24x50 lr mil dot. Vortex viper pst 6-24x50. Nån som har nått av dessa? Sightron känns väldigt intressant. 

josc72

Extrem ljusstyrka är inte så viktigt vid just toppjakt. Nästan alltid har du en mörk fågel mot en ljus bakgrund. En fantastiskt silhuett som inte går att missa :rolleyes:. Det är bättre att du köper något som är stabilt och verkligen funkar i kyla i stället för något svindyrt om du inte har ekonomin. Jag testade Delta och Minox som funkade super. Lite tröga vid temperaturer under -25 men gick att röra på. Nikon frös ihop under -15 och varken parallax eller fokusratt gick att rubba. Den March 2,5-25×52 är grym i funktion men dyr. Vet inte hur det är med de andra men tyvärr verkar pris höra ihop med funktion när det gäller fett och o-ringar. Tror bara att Svarowski och Henzoldt anger funktion i minusgrader och då ligger du i en prisklass över Meopta. Om Meopta funkar så köp på den. FFP tycker jag spelar mindre roll vid jakt. Köp en avståndsmätare i stället. Det är säkrare, snabbare och mindre mickel om man inte tränat mycket på det.

Robert.M

Sightron SIII 6-24 är en mkt fin glugg, mkt fin optik.

Gårdvik

Vilket Minox å delta var de du testa? Förstoringar? 

josc72

Minox 5-25x50 och Delta 4,5-30x50 Deltan sämre optiskt mellan 18-30 ggr förstoring. Minoxen var optiskt bättre. Tror att Deltas nya 3-24x56 är bättre. Har i alla fall fått bättre kritik. Men den är ganska stor och tung. Dock funkade de mekaniskt i kyla och det är viktigt när man väl är ute och ligger framför urtjädern som toppat!