Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska man säga???

Featured Replies

Publicerat

Sjukt! 

Och man ser mer och mer sådant nu. 

Ska man ha koll på det så får man granska allt som ungarna ska kolla på. 

Publicerat

Det är en barnbok av Roald Dahl från -66 som man läst in. Var ingen favoritbok när jag var liten utan Kalle och chokladfabriken tyckte jag var bättre. Om man läser hela boken så är det fler än jägare som råkar illa ut. Nu har jag inte lyssnat på radioavsnitten men när det gäller barnböcker får man nog vara lite vidsynt.

När vi läste den som barn så såg vi den mest som en pekpinne på att man aldrig fick skjuta på något utan att ha en anledning till det. Alltså ingen nöjesskjutning på småfåglar mm.  Jag såg det aldrig som hets mot jägare.

Men jag var ju bara ett barn då som insåg att några magiska finger fanns ju inte. Men fantasi det finns hos de flesta barn och faktiskt så kan även de flesta barn skilja mellan verklighet och fantasi.

Publicerat

Roal Dahl brukr ju svinga rätt vilt i sina barnböcker. Alla äldre damer som inte är överdrivet förtjusta i barn får sina fiskar varma i Häxorna. I Kalle & chokladfabriken får alla som ligger nära någon av de 7 dödssynderna en släng av sleven och lille blide Kalle tar hem segern. SVJ (stora vänliga jätten) minns jag inte ens så den måste varit lite extra slätstruken men antagligen drabbas någon utvald vuxen där med. 

Nu vill jag minnas att flickans grannar i Mitt magiska finger knappast var några föredömliga jägare som man med glädje skulle dela jaktmark med. Å andra sidan vet jag inte hur det vinklats i radioföljetången, de där barndramatiseringarna brukar ligga förhållandevis långt ifrån ursprunget. 

Publicerat

Alla ni som gnäller gnäller väl knäppast när det är jaktprogram på radion, nej för den typen av indoktrinering är helt okej.

Jag tycker dem gör helt rätt som ibland också sänder sådant som kan anses kontroversiellt, det ligger i public service område, om allt som anses dåligt av vissa inte sänds övht, då är det dags att anmäla till granskningsnämnden.

Publicerat
2 hours ago Johan Valström sa:

Alla ni som gnäller gnäller väl knäppast när det är jaktprogram på radion, nej för den typen av indoktrinering är helt okej.

Jag tycker dem gör helt rätt som ibland också sänder sådant som kan anses kontroversiellt, det ligger i public service område, om allt som anses dåligt av vissa inte sänds övht, då är det dags att anmäla till granskningsnämnden.

Hu, jag känner tydligt, sur lukt av troll här...

Kan försäkra dig att om det handlade om jägare som ville skjuta vegetarianer för att de äter upp de gulliga morötterna så hade granskningsnämnden genast fått en anmälan då också!

Publicerat

En text tagen ur kontext blir alltid föremål för tolkning, och så även den som läste in Roal Dahls barbok från 1966. Jag har inte lyssnat på detta radioprogrammet så jag kan inte svara för hur man betonade, eller tolkade, hans ursprungliga text, men inom konstens namn måste det vara fritt fram att ha en åsikt - även om den ibland krockar med ens egen uppfattning? Som sagt, jag har inte hört programmet och kanske är det uppåt väggarna, men generellt får man nog tåla att höra även gamla barnböcker utan att lägga allt för mycket värderingar i det. Det betyder dock inte att alla barnböcker är kuranta - men just denna har jag inte läst, kanske av naturlig anledning?

Dock anser jag att samma filosofi skall appliceras på Pippi Långstrump och Tintin som på senare år fått stå föremål för censur. Där har man tagit verken ur kontext utan att förstå vad man pysslar med. 

Jag växte upp med 70-talets öst-prog-propaganda som kablades ut som barnprogram, men i stället för kommunismens lära så lade de vikt vid att man skulle ta ansvar för sina egna handlingar och att man skulle respektera varandra - samtidigt som man hade en pedagogik som tyvärr i dag har gått förlorad... Någon censur var det inte talan om utan barn skulle få lära sig hur verkligheten såg ut, även om det var "arbetarklass" över det hela. När sen jag fick egna barn så skaffade jag samma barnprogram till dem så att även de fick lära sig läsa, och skriva, med Magnus, Brasse och Eva samt lära sig vad som var rätt och fel av Drutten och Gena! :) 

Dock, vill jag inflika här i slutet, att all litteratur som presenteras som fakta till våra barn SKALL vara korrekt och granskad ty annars blir det genast utrymme för åsikter och det skall vi inte ha! Fakta är fakta och fantasi är fantasi. Om det var otydligt eller på annat vis förvanskat så var det säkert på sin plats att anmäla programmet. Det är upp till var och en att tolka den saken!

Publicerat
1 hour ago qvarnhill sa:

Hu, jag känner tydligt, sur lukt av troll här...

Kan försäkra dig att om det handlade om jägare som ville skjuta vegetarianer för att de äter upp de gulliga morötterna så hade granskningsnämnden genast fått en anmälan då också!

Du får självklart känna vilken lukt du vill, jag känner inte igen mig i din beskrivning däremot.
Jag kan bara uppmana dig att läsa boken, ta del av den och sen fundera lite över skillnaden i sammanhanget vad gäller negerläppar, negerkungar och var jägare passar in i den bilden.

Publicerat
2 hours ago Wizard sa:

Dock, vill jag inflika här i slutet, att all litteratur som presenteras som fakta till våra barn SKALL vara korrekt och granskad ty annars blir det genast utrymme för åsikter och det skall vi inte ha! Fakta är fakta och fantasi är fantasi. Om det var otydligt eller på annat vis förvanskat så var det säkert på sin plats att anmäla programmet. Det är upp till var och en att tolka den saken!

Problemet är väl att här lämnar man tolkningsföreträde till små barn... De kan lätt tro att det är helt OK att peka med sitt magiska finger mot jägare och hota med att döda dem.

Publicerat
4 hours ago qvarnhill sa:

Problemet är väl att här lämnar man tolkningsföreträde till små barn... De kan lätt tro att det är helt OK att peka med sitt magiska finger mot jägare och hota med att döda dem.

Jag var kanske lite otydlig så det ber jag om ursäkt för men jag menade att det är vi vuxna - som har möjlighet att anmäla till granskningsnämnden - som får tolka budskapen som förmedlas, inte småbarnen. De tror på i princip allt de hör och läser och därför måste vi vuxna sålla, eller förklara, skillnaden mellan fantasi och verklighet. Ungefär som att man som förälder bör spela datorspel tillsammans med barnen för att både hänga med vad de pratar om men också för att kunna granska innehållet och även kunna förklara saker som kanske är tvivelaktiga?

Barn skall leva ett bekymmersfritt liv och slippa utsättas för indoktrineringar och lögner. Mina barn är inte döpta t ex för jag låter dem ta det beslutet själv när de blir äldre, vilket jag tyvärr inte fick, och politik, religion, fördomar och min relation till deras mamma är något jag enbart berättar om ur en neutral synpunkt och inte försöker färga dem med mina åsikter.

Publicerat

Det var tydligen ganska många som anmälde det programmet och jag hoppas man tar till sig av kritiken eftersom så många har reagerat på den. Önskar jag hade hört eländet själv eftersom jag bara har originaltexten att utgå ifrån, men ur kontext och med annan ansats än den som ursprungligen kanske menades så kan det fort bli fel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dWWoo/jagare-rasar-mot-barnprogram-i-sr