Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skitvinter men bra för skogsfågeln!

Featured Replies

Publicerat

Grattis josc72! Fin tupp!:) Här uppe är det så dåligt med skogsfågel på många ställen så det är knappt lönt att jaga dom.:( 

Publicerat
  • Författare

Tack! Surt för er! Jag skrämde fyra från backen varav det här är en. Såg sedan väldigt mycket spår av både orre och tjäder i nysnön men de verkar hålla till på marken. Finns för mycket att äta där när det bara är några dm snö. Ingen anledning att toppa. Otroligt mycket hare och räv också. Lockade räv i dag men blev överraskad och var för sen. Såg järvspår med. 

Publicerat

Varsågod!

Jag kommer ändå ingen stans med min stelopererade fotled. Kan inte åka skidor numera, men man brukar se en del skogsfågel under älgjakten min i höstas var det riktigt dåligt. Även för hundförarna.:( Ja, dom rackarna har ju börjat vandra söder ut ända ner till Värmland finns dom.

Publicerat

Jonsson

Är den stelopererade foten tillräckligt skäl till att få jaga från terrängfordon?

Vore ju inte helt otänkbart att du skulle kunna få något tillstånd som påminner om de allmänna reglerna för roddbåt med motor.

// Henrik

Publicerat

Nej, det tror jag inte! Så länge det är barmark o jag kan se var jag sätter fötterna någotsånär så kan jag gå rätt bra i skogen men sedan när det blir väldigt kuperad terräng med stenblock, stenhällar o markberedd mark så blir det genast svårare för mig. När jag bodde i Aneby så hade jag en bekant som blev förlamad från midjan o neråt när han körde omkull med motorcykel på grusväg. Han får jaga från 4-hjuling men det tog nästan 1 år innan NVV, LST, polis o läkare/sjukgymnast gav honom grönt ljus för att sitta på 4-hjuling o skjuta älg, rådjur o hare.  Han fick endast ha 4-hjulingen att köra till passet på o sitta på den o sedan gjorde dom någon form av vapenstöd som bössan skulle vara i under färden till passet o därifrån, Något annat var det väl inte frågan om o 4-hjulingen skulle vara avstängd så att det inte blev från om jakt från motordrivet fordon. Han fick ett skriftligt intyg från NVV. Jag minns inte om det skulle omprövas efter en viss tid. Det var en gedigen brevkommunikation som dom hade innan det blev klart. Jag läste igenom dom flesta av papprerna från breväxlingen. Om regelverket är lika krångligt o kinkigt idag som då vet jag inte.

Publicerat

Jag känner flera personer med lite olika tillstånd. Har dock aldrig studerat i detalj vad tillstånden säger. (Bättre för mig som jaktledare att bara få dem att intyga att de har tillstånd.) Det tar säkert tid men det är väl knappast så att foten kommer att bli bättre?

Publicerat

Ok! Då har dom kanske släppt lite på regelverket än det var i mitten på -80-talet. Det tog lång tid innan NVV gav med sig då. Nej, det kommer den inte men så länge jag inte har mer värk än vad jag idag efter o det innebär att det är glest mellan tillfällerna som jag har värk. Med tanke på hur dåligt det är med skogsfågel här nere vid kusten så vet jag inte om det är värt att söka tillstånd för att få jaga från 4-hjuling. Harpesten har ju också härjat här nu i flera år så någon harjakt är inte heller aktuellt.

Publicerat

Men du jagar väl annat?

Publicerat

Ja, jagar älg men där ha vi PRO-pass så att det inte är så långt att gå. Det blir som lite annorlunda näär man ska skynda sig till pass så att hundförarna kan släppa hundarna. Senare i höstas så gjorde jag upp med jaktledaren om jag fick välja pass så länge jag gick på någotsånär fast mark o det gick bra. Så jag gick några längre pass i höstas o det går bra sålänge jag går själv o inte följa andra efter samma passlinje. Bäverjakt var jag inte på våren -16. Allt hänger på hur mycket snö som är kvar i April-Maj för då har snön verkligen börjat sjunka ihop. Det är taskig terräng där jag går ner till bäcken så jag vill helst kunna se marken var jag sätter fötterna.

Publicerat

Har alltid velat testa denna jaktform. Ser otroligt härligt ut att bara skida omkring och leta efter fågel i topparna. Hur är tjäder köttet? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tjäder är grym gott! Både i grytor tillsammans med älgkött och ensamt.

Publicerat
4 hours ago masva sa:

Har alltid velat testa denna jaktform. Ser otroligt härligt ut att bara skida omkring och leta efter fågel i topparna. Hur är tjäder köttet? :rolleyes:

Det fanns tjäder i skogarna n Aneby när jag bodde där. Inga stora mängder men den var jaktbar om man inte sköt bort förmånga varje säsong. Gott! Dom som jag skjutit har jag ugnsstekt hela.

Publicerat

Aldrig sett så mycket tjäderskit som denna vintern :o

Publicerat
7 minutes ago lsjonsson sa:

Det fanns tjäder i skogarna n Aneby när jag bodde där. Inga stora mängder men den var jaktbar om man inte sköt bort förmånga varje säsong. Gott! Dom som jag skjutit har jag ugnsstekt hela.

Jodå vi har tjäder här med. Hade en fin tupp i siktet på min 30-06. Men när jag tänker på toppfågel så tänker jag fjäll ;) 

Publicerat
5 minutes ago masva sa:

Jodå vi har tjäder här med. Hade en fin tupp i siktet på min 30-06. Men när jag tänker på toppfågel så tänker jag fjäll ;) 

Ok! Hur är beståndet i dina trakter efter stormarna som har varit där nere? Var bor du mellan tummen o pekfingret? 

Publicerat
28 minutes ago lsjonsson sa:

Ok! Hur är beståndet i dina trakter efter stormarna som har varit där nere? Var bor du mellan tummen o pekfingret? 

Bor 5 mil norr om växjö. Har väldigt dålig koll på fåglar i allmänhet men vi har haft många obs på orre och några tjädrar! :D 

Sen har vi mark söder om växjö men där springer det mycket lo och flyger örn. Kan tänka mig att de inte trivs tillsammans  :(

Publicerat

Låter ju hoppfullt att skogsfåglarna klarar sig undan lönnmördarna så man kan jaga dem med hund till hösten. :PB)

Publicerat
24 minutes ago masva sa:

Bor 5 mil norr om växjö. Har väldigt dålig koll på fåglar i allmänhet men vi har haft många obs på orre och några tjädrar! :D 

Sen har vi mark söder om växjö men där springer det mycket lo och flyger örn. Kan tänka mig att de inte trivs tillsammans  :(

Ok! Låter ju hoppfullt at tdet finns lite skogsfågel hos er! Vårda beståndet väl o håll efter räv o mård.:thumbsup:

Nej, det gör dom inte!:(

Publicerat
Just now lsjonsson sa:

Ok! Låter ju hoppfullt at tdet finns lite skogsfågel hos er! Vårda beståndet väl o håll efter räv o mård.:thumbsup:

Nej, det gör dom inte!:(

Ska ut och försöka få tag på lite räv nu efter löpet och är sugen på att skaffa en fälla åt mård. Vi sätter ut ällingar så det är alltid uppskattat att hålla efter odjuren :rolleyes: 

Publicerat
1 minute ago masva sa:

Ska ut och försöka få tag på lite räv nu efter löpet och är sugen på att skaffa en fälla åt mård. Vi sätter ut ällingar så det är alltid uppskattat att hålla efter odjuren :rolleyes: 

Bra där at tdu håller efter odjuren! :thumbsup: Ok!