Publicerat Februari 5, 20179 yr Då Sauern i 8x57 nu kommer bli huvudpangen för björn älg å grisjakt så har jag följande fundering om min Hva 146:a i 9,3x57... Den ligger bäddad i i kkc stock som jag verkligen gillar å är utrustad med Bold trycke å Golmatic säkring så tanken slog mig att pipa om den till 6,5x55 som skulĺe vara ett bättre komplement till 8x57:an. Äre bara korkat å slänger jag massa pengar i sjön då jag inte vet va ompipning kostar? Fundera på denna pipa: http://www.blocket.se/vi/71073654.htm Vad vore lämplig piplängd (tänkte 65cm) å ha ni förslag på en duktig smed som gör pipbyte bra å till överkomligt pris? Är blueprint ett måste också då? Eller ska jag sälja den som den är å köpa mig nån annan färdig beg 6,5x55? Vad säger ni...?
Publicerat Februari 5, 20179 yr Vad jagar du där du bor? Vad ska du ha sexochenhalvan till ? Hur långa håll ska du skjuta på ? Om du tänker på något "mindre vilt" och flackare kulbana typ rådjursjakt kan du snillt skjuta ut till 150 meter med 9,3:an om du hittar lämpligt inskjutningsavstånd- då kan du hålla mitt i hela vägen. Vad behöver du mera? Dessutom slår den inte sönder lika mycket som 6,5 Har du flera lediga licensplatser? Då är det bara att köpa en sexochenhalva (ett helt vapen) omedelbums: Det är en dödssynd att inte ha garderoben full med råge så länge så dumt folk sitter och bestämmer... Om du bara vill ha någon jasägare som bara håller med för att försvara ditt beslut för en bättre hälft tycker jag du ska köpa pipan, söka licens för kaliberbyte och passa in den i bössan du har..... Men jag hade inte gjort så
Publicerat Februari 6, 20179 yr Sälja den och köpa en 6,5x55 pipa till Sauern? Så öppnar du upp en plats till i skåpet
Publicerat Februari 6, 20179 yr Författare Kanske skulle förtydligat att sauern är en 303 å således inte har 6,5 pipa att kompletera med. Annars hade de inte varit något snack... Till Dansken kan jag säga att den skulle fungera även till räv å toppfågel där de ju kan bli 200+ de få ggr jag ändå tar mig ut på detta. Det jag mest funderar på är om det ens är ekonomiskt försvarbart då jag inte vet vad ett pipbyte kostar...
Publicerat Februari 7, 20179 yr Men du kan köpa en pipa i 7x64 till din 303. Till den kan du ladda grymma kulor både för toppfågel och räv! Laddar