Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

1a Hagelbrakare köpet

Featured Replies

Publicerat

Ja som titteln antyder så är jag ute efter att köpa mitt första (och förhoppnings visst inte sissta) hagelvapen. Så min fråga lyder vad är det jag ska kolla efter? Tänkte mig ett gevär i kaliber 16 eller 20 pga vikten eller en smidig 12a. ni som har lite kött på benen kanske kan komma med inputt Ang kaliber valet och vad man ska kika efter om man har möjlighet att vara sj i butik eller vad man ska kolla efter om man bara har bilder till hjälp^^ I första hand så tänkte jag ha bössan för fågel hare och rådjur men en del svängar på banan blir det garanterat med. vill gärna ha en svs men kan tänka mig att prova en bock med :) så låt komentarena flöda så får vi se vars de hela hamnar och bild på köpet kommer självklart att läggas upp ;) I dags läget så ligger det nära tillhands att det blir ett vapen i kaliber 16 vad säger ni som kan om den kalibern go eller no go?

Publicerat

Personligen tycker jag 16 är idealisk till all hageljakt. Tyvärr tycker inte handlarna det och sportpatroner är i det närmsta icke existerande.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Ken1 sa:

Personligen tycker jag 16 är idealisk till all hageljakt. Tyvärr tycker inte handlarna det och sportpatroner är i det närmsta icke existerande.

Ja vad jag har läst mig till så verkar de vara en bra medelväg när det kommer till hagelkaliber varken förmycke eller förlite av något^^ så 28grammarna är så gott som obefintliga säger du? ja de låter som att jag får köpa mig en hagelpress med då x) på handlarnas hyllor här i stan iaf så verkar kaliber 16 finnas som jaktammo iaf så hylssor borde gå att få fatt på :) vars fixar du dina puppor handlarn eller handladar du?^^

Publicerat

Bly skott är inte så svårt att få tag i. Stål där i mot nästan omöjligt. 

Publicerat
20 minutes ago Ken1 sa:

Bly skott är inte så svårt att få tag i. Stål där i mot nästan omöjligt. 

Alls icke. Gamebore gör. Jaguargruppen säljer.

/T

Publicerat

Det är sant och riktigt bra är dom. Alla jaguar butiker har dom dock inte. Fick tag i några från torsbo.

Publicerat

Jag köpte 1000 st hos WB 

och har bara 500 kvar så jag ska beställa igen om du vill haka på .

/P

Publicerat
  • Författare

låter som att det finns att få fatt på iaf vad bra^^ jo vilken stämpel ska man kika efter när det kommer till ståltestning? finns de nån universiell eller varierar de beroende på land?

Publicerat
3 hours ago lodjuret88 sa:

låter som att det finns att få fatt på iaf vad bra^^ jo vilken stämpel ska man kika efter när det kommer till ståltestning? finns de nån universiell eller varierar de beroende på land?

Finns inget ståltest för kaliber 16 eftersom det inte finns en magnumpatron i kaliber 16. Så det är bara normalpatroner i den kalibern. 

Www.shotguns.se, kolla under proofmarks.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Finns inget ståltest för kaliber 16 eftersom det inte finns en magnumpatron i kaliber 16. Så det är bara normalpatroner i den kalibern. 

Www.shotguns.se, kolla under proofmarks.

Ah oki tack för svar pmt :)

Publicerat

Lånar den här tråden lite. Jag går i planerna på att införskaffa en trevlig svs under året. Har i nuläget en winchesterbock men den passar inte riktigt i anläggningen (inte lätt att va vänsterskytt) och jag trivs bättre överlag med svs har jag insett! Det jag grubblar över är det där med trångborrning... Hur ska jag tänka där? Det kommer garanterat bli ett begagnatköp för min del och äldre svs har väl sällan utbytbara choker? För min del kommer jakten allt som oftast vara på rådjur och hare, en och annan räv kan bli aktuellt också. Så vilken trångborrning bör bössan ha då?