Publicerat Februari 8, 20179 yr Jag har precis börjat försöka rullstuka mina egenladdade .410-skott men det känns som att jag inte riktigt får rätt på det. Stukningen blir inte alls så tjock och fin som de flesta hylsor man ser på nätet. Denna köpte jag! http://www.siarm.com/product_info.php?cPath=2_105_103_155_172&products_id=559 Vet ärligt talat inte vad OT står för, men kanske är det så att crimpern jag köpt inte är gjord för att ge de där tjocka, "rediga" stukningarna jag sett online? Jag tar lite WD40 på en tops som jag sedan drar runt öppningen på hylsan innan jag kör igång. Min skruvdragare ligger på runt 500 rpm, är det för mycket? Ska man pressa på ordentligt medans man rollar eller ska man ha ett lätt tryck? Hade blivit väldigt tacksam för lite råd och tips! //Christian
Publicerat Februari 9, 20179 yr Du hänger på den för mkt ! iaf som det ser ut, kan du trycka ner pappskivan ? och hör du haglen rassla om du skakar patronen ? OT står för " orlatore Tonda " = Rullstukning STC står för " Stellare cartone = stjärnstuk papp STP står för " Stellare plastic = Stjärnstuk plast Sen är som sagt handhållen skruvdragare inte den bästa metoden vid rullstukning.. / P
Publicerat Februari 9, 20179 yr Författare Hej culot! Jag provade ikväll igen, nu med mindre tryck på skruvdragaren men stukningarna ser ändå ut som de på bilden. Spelar ingen roll hur lätt, lagom eller hårt jag trycker så ser de ut som på bilderna. Som sagt, de kanske ska se ut så med denna crimpern? Det är det som irriterar mig lite, att jag inte riktigt vet hur det ska se ut Pappskivan sitter tight och går inte att trycka ner mer. Lite lite hagelrassel kan man höra men det är kanske normalt? Funderar på om man skulle övergå till att försegla hylsorna med vattenglas istället, jäkla mek det här med rullstukning! Å andra sidan så är det ju väldigt estetiskt tilltalande, haha.
Publicerat Februari 9, 20179 yr Inget trams med vattenglas ! Det är nog precis som diu säger att den crimpern har den profilen och då ska det vara så , C&P är bland det bästa man hittar . dock tycker jag du ska överväga skaffa en bänkborrmaskin.. det meckiga är att du kör utan en sådan .. /P
Publicerat Februari 12, 20179 yr Författare Idag var jag ute och provsköt mina laddningar! Syftet med övningen är att få fram en bra "råttladdning" dvs låg knall men ändå med tillräckligt god kraft och täckning för att kunna ta död på en råtta ut till 10-12 meter iallafall. Laddning nr.1 (10 gram US:9 och 0,5 gram krut) är laddata från nätet. Rena hylsor och ren pipa. En smäll som krävde hörselskydd och en kännbar rekyl. Laddning nr. 2 (5 gram US:9 och 0,25 gram krut), hylsorna var sotiga runt öppningen, lite oförbränt krut i pipan. En smäll som inte var långt ifrån laddning 1. Laddning nr. 3 (5 gram US:9 och 0,13 gram krut), även här var hylsorna sotiga, oförbränt krut i pipan, tändhattarna "putade lite utåt". Sista skottet jag sköt så fastnade förladdningen i pipan! Small inte högre än ett luftgevär och absolut ingen rekyl. Kan någon förklara vad som hände med laddning 2 och 3? Varför sot runt toppen på hylsan? Utåtbuktande tändhattar? Beror det på för lite krut? För långsamt krut? Fel sorts förladdning? Dagens övningar kändes ändå som en liten seger då mina rullstukningar faktiskt verkar göra sitt jobb! Postar lite bilder från min provsession! Sköt på en bräda för att få någon slags hum om kraften i laddningarna.
Publicerat Februari 13, 20179 yr Vad sa jag om att minska för mycket ? och nu är du troligen i ett gränsland där det börjar bli farligt. att gå ifrån 10 till 5 gram är ingen liten minskning, forska mer på nätet INNAN du gör så drastiska ändringar. Buktande tändhatt är aldrig bra ! / P
Publicerat Februari 13, 20179 yr Författare 2 hours ago culot sa: Vad sa jag om att minska för mycket ? och nu är du troligen i ett gränsland där det börjar bli farligt. att gå ifrån 10 till 5 gram är ingen liten minskning, forska mer på nätet INNAN du gör så drastiska ändringar. Buktande tändhatt är aldrig bra ! / P Du har naturligtvis rätt culot, dåligt minne och iver gjorde nog sitt! Har hittat ett recept nu om 8 gram hagel och 0,35 gram krut, ska prova det till helgen.
Publicerat Februari 16, 20179 yr Författare Tänkte jag skulle ladda lite ikväll och skulle gärna vilja prova mina förladdningar i kork som jag beställde! http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=1169 Men... Hur många ska/bör man ha i varje hylsa? En känns lite tunt kanske? De är ju inte mer än 6 mm höga menar jag!
Publicerat Februari 16, 20179 yr 30 minutes ago Beffe sa: Tänkte jag skulle ladda lite ikväll och skulle gärna vilja prova mina förladdningar i kork som jag beställde! http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=1169 Men... Hur många ska/bör man ha i varje hylsa? En känns lite tunt kanske? De är ju inte mer än 6 mm höga menar jag! Det där är ingen FÖRladdning , läser du så används den som mellanlägg efter tätningen / P
Publicerat Februari 16, 20179 yr På 2017-02-09 at 22:28 Beffe sa: Hej culot! Jag provade ikväll igen, nu med mindre tryck på skruvdragaren men stukningarna ser ändå ut som de på bilden. Spelar ingen roll hur lätt, lagom eller hårt jag trycker så ser de ut som på bilderna. Som sagt, de kanske ska se ut så med denna crimpern? Det är det som irriterar mig lite, att jag inte riktigt vet hur det ska se ut Pappskivan sitter tight och går inte att trycka ner mer. Lite lite hagelrassel kan man höra men det är kanske normalt? Funderar på om man skulle övergå till att försegla hylsorna med vattenglas istället, jäkla mek det här med rullstukning! Å andra sidan så är det ju väldigt estetiskt tilltalande, haha. så ser det ut för mig med med skruvdragare. Det blir inte bättre. man "får inte till det bättre" med sådan. Det är kalle som du brukar maila med
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare På 2017-02-16 at 11:49 W.T. sa: så ser det ut för mig med med skruvdragare. Det blir inte bättre. man "får inte till det bättre" med sådan. Det är kalle som du brukar maila med Halloj Kalle! Nej det är väl så, funderar på om man skulle göra som Culot tipsat om och köpa sig en bänkborrmaskin. Någon som vet vad "SIPE G" - krut är för något? Verkar vara populärt bland italienarna som laddar .410. Finns det något exakt motsvarande krut på den svenska marknaden?
Publicerat Februari 21, 20179 yr SipeN vet jag vad det är men inte G , kruxet är att du vill ladda så lätt, Millen här på forat skjuter ju rådisar m 410 med gott resultat. borrnaskin undelättar!
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 18 minutes ago culot sa: SipeN vet jag vad det är men inte G , kruxet är att du vill ladda så lätt, Millen här på forat skjuter ju rådisar m 410 med gott resultat. borrnaskin undelättar! Jag har börjat förstå att det är svårt att få ihop den ekvationen. Millen har jag PM`at för ett tag sedan men inte erhållit svar än! Har hittat två "tysta" recept (som dessutom verkar vara trycktestade, om man kan lita på det vet jag ju inte dock) på ett italienskt forum. Kan jag inte identifiera krutet så faller det ju direkt. Översatt med Google Translate... "410/76 Flakes with DFS 615 (regularly triggers very poor). Sipe g powder. Lead 0,35x22 n. 10, wad cl. LB 410 by 40 mm. and round edge on paper with finite cartridge 71.7 mm. Tc 4202 usec V1 222 m / s PMax 476 bar. 36 / 63.5 flakes with DFS 615 (very poor regularity of triggers). Sipe g powder. Lead 0,30x20 n. 10, Feltre 6 mm. Sugherino + 4 mm. closing round edge on paper with finite cartridge 59.9 mm. V2,5 193 m / s PMax 498 bar."
Publicerat Februari 21, 20179 yr Kommer dom ifrån polveridosecartucce så brukar det va pålitligt , millen skrev senast idag så det är väl bara ställa frågan öppet i hans tråd ?
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Härifrån kommer dom! http://www.ilbraccoitaliano.net/forum/showthread.php?t=37634 Känner du till den sidan? Han har svarat nu!
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jodå den känner jag till, men jag är reggad på polveridosecartucce.com och gillar folket där + att mina italienska polare i Sverige hänger där åxå /P
Publicerat Februari 24, 20179 yr Författare På 2017-02-21 at 11:24 culot sa: SipeN vet jag vad det är men inte G , kruxet är att du vill ladda så lätt, Millen här på forat skjuter ju rådisar m 410 med gott resultat. borrnaskin undelättar! Jag har nu fått bekräftat att Sipe G i själva verket är Sipe N. Verkar som att italienarna skriver Sipe och G:et för gram. Då kommer nästa problem, finns det något krut vi kan få tag på här i Sverige som är identiskt med Sipe N? För jag misstänker att ingen i Sverige säljer Nobel Sport Italia-sortimentet? Luvex eller Vectan kanske har något?
Publicerat Februari 24, 20179 yr Lovex gör SipeN åt nobel sport tror lovex beteckning är D002 jag har mailat vildsvin.Se men dom svarar inte, uppgiften om SipeN/D002 kommer fr england och italien
Publicerat Februari 24, 20179 yr Författare Jag hittade också någonting om Lovex D002! Råkade maila Carl Johan på Vildsvinsbutiken och frågade om dom kan ta in D002.
Publicerat Februari 24, 20179 yr 23 minutes ago culot sa: Lovex gör SipeN åt nobel sport tror lovex beteckning är D002 jag har mailat vildsvin.Se men dom svarar inte, uppgiften om SipeN/D002 kommer fr england och italien Tror Lovex D002 blir litt som VV N318 og N324 som heller ikke går å få tak i. Det produseres men markedsføres ikke....... Finner det i alle fall ikke D002 i sortementet til Explosia. J.A.
Publicerat Februari 24, 20179 yr 4 hours ago Hakapiken sa: Tror Lovex D002 blir litt som VV N318 og N324 som heller ikke går å få tak i. Det produseres men markedsføres ikke....... Finner det i alle fall ikke D002 i sortementet til Explosia. J.A. Men dom hittar det i England 318 och 324 är Vad Fiocchi ladda sin trap och skeet ammo med . TecnaN , SipeN , S4 alla dom görs av Lovex nu. men vad den " civila" beteckningen är är det glest med med förr eller senare läcker någon. Grymt synd är det att Agenten för Lovex anpassat priserna efter dyrkruten... /P
Publicerat Februari 24, 20179 yr 4 hours ago Beffe sa: Jag hittade också någonting om Lovex D002! Råkade maila Carl Johan på Vildsvinsbutiken och frågade om dom kan ta in D002. Frågan är om han vill svara i Mail , kanske bättre att ringa . /P
Publicerat Februari 24, 20179 yr 7 hours ago Beffe sa: Jag har nu fått bekräftat att Sipe G i själva verket är Sipe N. Verkar som att italienarna skriver Sipe och G:et för gram. Då kommer nästa problem, finns det något krut vi kan få tag på här i Sverige som är identiskt med Sipe N? För jag misstänker att ingen i Sverige säljer Nobel Sport Italia-sortimentet? Luvex eller Vectan kanske har något? Vectan AS är någorlunda lätt krut och det går att få,tag på,