Publicerat Februari 9, 20179 yr Var inne hos Svante Nilsson och skulle köpa övningsammo. De har 28g Jaguar Gamebore som går fint min halvauto. Som vanligt går man en runda i kasusen och kollar efter fynd bland hagelbössorna. Ser en i mitt tycke smäcker bock och testar anläggning. Den sitter som smäck med en bred spång vilket faller mig i smaken. Så jag slår till efter lite förhandling om inbyte m.m. Det är en Sauer Sterling som ska vara tillverkad av Caesar Guerini. Sökte lite på nätet men den verkar mest förekommande i USA. Nån som har någon info om bössan ifråga?
Publicerat Februari 9, 20179 yr Det är en modell som nog mest såldes i USA, men i sak är det ingen Sauer, det är inte ens speciellt mycket Sauer specficerat på dem - det är en Guerini rakt igenom. Gjordes som en hel serie - sport, skeet, trap, game och upland om jag inte missminner mig. Just Upland-versionen är jäkligt snygg...... Kolla på Guerinis utbud från samma period den är gjord så ser du ganska snart vad det är. Jag har sett några i Danmark. /T
Publicerat Februari 9, 20179 yr 1 minute ago BigJim sa: Tror han skrev om den i förra (?) numret av VT... Nope. Det är deras nuvarande branding, inte från Guerini utan från Fausti. Guerini är det en del år sedan de sålde. /T
Publicerat Februari 9, 20179 yr Just det.. Såg det precis på hemsidan.. http://www.sauer.de/de/produkte/flinten/bockflinten/sauer-apollon/features.html
Publicerat Februari 10, 20179 yr Författare Här hittade jag en bild på bössan. Den jag tingade är ljusare valnöt. http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/shotguns/sauer-shotguns/j-p-sauer-sterling-elegance-12-ga-.cfm?gun_id=100734212 Deras Apollon ser fin ut, men det kan inte vara en svensk som valde namnet...
Publicerat Februari 10, 20179 yr Det finns lite tanke bakom modellerna Apollon och Artemis. Läs på lite historia och mytologi. T
Publicerat Februari 10, 20179 yr Artemis och Diana förstår jag. Men om det inte är ett särdeles vackert vapen förstår jag inte Apollons roll i sammanhanget. Skade och Ull hade väl passat bättre. Fast vem utanför norden känner till dem?