Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli M2 Comforttech

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av en halvautomatisk Benelli...

Jag har varit inne i 2 olika jaktbutiker och känt på en Benelli M2 Comforttech. Det jag märkte är att när jag drog tillbaka slutstycket " i låsningsläge" och sedan trycker på frisläppningsknappen för att släppa fram slutstycket, då åkte inte slutstycket fram! jag provade flera gånger och även personalen i jaktbutiken hade samma problem. Man fick hålla på och pilla fram och tillbaka slutstycket samtidigt som man tryckte ner frisläppningsknappen, då åkte slutstycket äntligen fram.

Nu var  jaktbutikernas vapenexpert såklart inte på plats så jag kunde inte fråga dom om det var normalt eller om det var såhär för att vapnet är helt nytt. Det kanske släpper efter att man har skjutit några skott?

Har kollat på en massa youtubeklipp och där trycker dom bara in knappen så åker slutstycket fram utan problem.

Publicerat

Köp absolut inte de exemplaren. Jag har hanterat mer än ett par benelli, samtliga har gått som de ska direkt ur kartong.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sidelock sa:

Köp absolut inte de exemplaren. Jag har hanterat mer än ett par benelli, samtliga har gått som de ska direkt ur kartong.

Tack för svar!

Precis det jag inte ville höra! :(

Vill så gärna ju ha en Benelli M2 och båda jag har känt på hade exakt samma fenomen.

Får åka runt och känna på andra exemplar helt enkelt.

Publicerat

Det är fett i lådan och sluttycket, någon slags preppning för leverans och lagerhållning tror jag. Rejäl rengörning i butiken så torde problemet vara avhjälpt. Det är är en äldre modell som inte är förändrad på något sätt, delarna är de samma, så hänger sig slutstycket så beror det på fett tror jag. Under alla omständigheter så sägs det att man ska köra igenom en 25-ask med jaktplugg så grejerna sätter sig innan man på allvar börjar använda den. Då torde man slipa in grejerna ytterligare.

Det som sagt en välkänd bössa så jag skulle nog inte vara så orolig. Rejäl rengöring i butik så ska det funka.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

Det är fett i lådan och sluttycket, någon slags preppning för leverans och lagerhållning tror jag. Rejäl rengörning i butiken så torde problemet vara avhjälpt. Det är är en äldre modell som inte är förändrad på något sätt, delarna är de samma, så hänger sig slutstycket så beror det på fett tror jag. Under alla omständigheter så sägs det att man ska köra igenom en 25-ask med jaktplugg så grejerna sätter sig innan man på allvar börjar använda den. Då torde man slipa in grejerna ytterligare.

Det som sagt en välkänd bössa så jag skulle nog inte vara så orolig. Rejäl rengöring i butik så ska det funka.

Tack för svar!

Jag har googlat och inte hittat några kända fel på M2 Comforttech.

Jag tror att allting är i sin ordning eftersom det var exakt samma beteende på bägge jag kände på.

Jag tror inte att Benelli skulle släppa ifrån sig en "trasig produkt"  jag kommer att slå till på en M2 nästa vecka :-)

Publicerat

M2:an är på intet sätt en ny bössa utan systemet har funnits länge. Det som är "nytt" med denna är att den fått ny kolv. Du kan nog lugnt handla.. men se till att få den rengjord i butiken eller något.. Sen löser det sig med inskjutning.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

M2:an är på intet sätt en ny bössa utan systemet har funnits länge. Det som är "nytt" med denna är att den fått ny kolv. Du kan nog lugnt handla.. men se till att få den rengjord i butiken eller något.. Sen löser det sig med inskjutning.

Det du säger låter vettigt!

Går in på Måndag och slår till på en M2 Comforttec i vänsterutförande! :thumbsup:

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Nja - det är att slutstyckshuvudet spänner lite gentemot kurvan och styrningen i lådan. Inte ovanligt med en ny oinsliten mekanism och "kärringsuppspänning". Mekanismen är likosm tänkt till gamska brutala krafter, det är schysst många G när den ska låsa up och sedan bottna i lådan.

Så ska ni smyga med en ny mekanism - gör inte det. Ryck i stället. 

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Nja - det är att slutstyckshuvudet spänner lite gentemot kurvan och styrningen i lådan. Inte ovanligt med en ny oinsliten mekanism och "kärringsuppspänning". Mekanismen är likosm tänkt till gamska brutala krafter, det är schysst många G när den ska låsa up och sedan bottna i lådan.

Så ska ni smyga med en ny mekanism - gör inte det. Ryck i stället. 

/T

Tjena!

Jag ska prova på måndag, det enda jag egentligen var orolig för var att det skulle vara någon typ av fabriksfel på just dom 2 M2:or som jag just kände på, oddsen är inte så stora att det skulle vara fel på 2 likadana bössor av en sånt välkänt märke som Benelli. Dom har ju några andra halvautomater som jag ska prova att göra exakt samma sak på. Tror att det släpper efter några skott! Jag ska iallafall uppmärksamma jaktbutiken och be dom säkerställa så att inget är fel! Tror inte heller att dom skulle vilja göra mig missnöjd, dom har varit grymt bra att ha och göra med!

Publicerat
  • Författare

Så!

Slog även till på en Sako Quad Heavy Barell samtidigt!:rolleyes:

20161220_154120.jpg

Publicerat

Du köpte en Vänster och en Höger ???

/ P

Publicerat
  • Författare
1 hour ago culot sa:

Du köpte en Vänster och en Höger ???

/ P

Tjena!

Jag är en vänsterskytt. Jag ville prompt ha just en Sako Quad och den finns bara i höger. Jag kommer 95% av tiden att skjuta sittande med 22:an med stöd, så det kommer inte att vara några problem med att ha den i högerutförande :P