Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny vs beg

Featured Replies

Publicerat

Ska köpa en pejl till beagle. Tittar på garmins  olika modeller. Hur mycket skiljer en äldre 220 mot en ny 320 eller 100? Och alla halsbandsmodeller.  Hur mycket skiljer de sig åt?  Nåt man ska undvika? 

Publicerat

Snål som jag är skulle jag definitivt satsa på en beg 220 till en beagle!

Du får en km extra med 320/alpha och T5 , men det är inget som behövs för en beagle.... Och för dom hundar det behövs är Garmin oftast för klen!

Publicerat

Och den extra kilometern kan du hämta hem med en extra teleskop antenn.  Har min i bilen,  för behöver jag den kilometern för att få tag på hunden,  ja då behöver jag bilen också :P fast skulle jag köpa en antenn i dag hade det nog blivit en bil antenn av saga anledning. 

Publicerat
  • Författare

Vad skiljer de olika halsbanden du 30,40,50 och t5? 

Publicerat

Med en 220 kan du inte få skall indikator som finns på dc -50 och t5. Behöver du det?  Jag är inte  super impad av denna funktion. Skiljer lite i räckvidd mellan halsbanden också. Jag TROR att du får in upp till dc-40 med en 220. 

Den avgörande frågan enligt mig.  Jagar du med andra? vill du att ni ska kunna se varandras hundar?  Ja då kanske 220 är utdaterad? 

Personligen tycker jag att det är för liten prisskillnad på beg marknaden mellan 320 och 220. Men visst.  Springer Du på rätt grejer så :)

Publicerat
  • Författare

Ja ofta skiljer det bara en 500ing mellan 220 o dc40" och 320 o dc50...  

Kanske är det så att det stora språnget är till alpha 100. Då får an ju bättre skärmupplösning och större skärm.  Och sen känns ju mini_hallsbandet smidigt

Sen finns ju en alpha 50 också.  Nån som har koll på den? 

Publicerat

Annars köper du min Astro 220 och dc30.

2000 kr.

Så  behöver du inte vela mer. 

Publicerat
  • Författare

kkjon, tack för erbjudandet. Men jag avvaktar lite tills jag får bättre koll på skillnader m.m

Publicerat

Den praktiska skillnaden är väl fortfarande om du ska kunna se andra/synas av andra.  Då måste utrustningen passa ihop. Sen ska du få tag på ett nytt halsband om det gamla pajjar. Bruksmässigt funkar vilket som.  Även föreslagna 220.  Jag kör 320 med dc-40 och är nöjd med den kombo

Du skulle inte klara dig med nåt enklare typ tk star?   (Telefonpejl)

Publicerat

Om du skall köpa nytt så gå på alpha, har själv sålt min 220 för att byta upp till kommande valp. Men begagnat, om du tittar på det så är det ju goda råd som redan nämnts 220 - 320 är vettig a pejlar, helt klart. Finns det fler i laget som använder en viss typ så är det ju en fördel att gå på en sån.

Publicerat

Gissar att Garmin har någon ny "måstepejl" på lut om några år!

Alphan fick inte det genomslag dom förväntade....nu är 320 och T5 den vanligaste kombon på de ställen jag jagar. Alphan börjar dock komma, men jag tror att dom kommer med en uppgraderad modell....det är inte tillfälligt mervärde i alphan för att det ska vara värt den än.

Publicerat

I vårt lag är vi i och för sig många hundägare. Och alla utom två har Astro 220/320. Att köpa något annat vore lika otänkbart som att byta till 155mhz nu när pelle och Stina köpte ny radio i höstas :P

Jag tror garmin gjorde bort sig när de såg till att man inte kan köra alpha 50 ihop med 320. 

I farsans lag var det en hundförare som bytte till alphan i höstas. Vilket såklart rörde upp många känslor hos de som sitter som passkyttar men köpt handenhet för att kunna följa drevet. 

Efter att ha fått åka land och rike runt på egen hand och leta efter en hund som bara han kunde hitta bytte han tillbaka. 

Nu som haft tillfälle att prova,  har de fått till skallindikatorn än?