Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammo försäljning skjutbana

Featured Replies

Publicerat

Satt och funderade på just detta. 

Måste en skjutbana ha tillstånd för att sälja ammo eller är det något som ingår i skjutbane tillståndet? 

Om det "ingår" får banan då bara sälja ammo som den har vapen till? 

Exempel. Banan har ingen 30-06 men Säljer ammo.

Publicerat

Vet ej, men samma sak gör dom i Kalix. Bössa finns i 6,5x55 men ammo i 6,5x55, 308 win, 30-06, 9,3x62 är dom ammon som jag har sett här uppe.

Publicerat

Är väl regel att älgbanorna kan erbjuda gångbara kalibrar till skyttet på banan. Lokala banan har mig veterligen bara 6.5x55 bössor men ammo finns i ett antal olika kalibrar.

Publicerat

Sen har vi ju de banorna med elektroniska tavlorna där man inte alltid får skjuta med egen ammo på gott och ont.

Publicerat

Jag har för mig att det skiljer tillståndsmässigt på att tillhandahålla ammo för aktivitet på skjutbanan (mot kostnad) jämfört med att sälja ammunition som du därmed kan ta med dig hem. 

Publicerat
19 minutes ago tecno sa:

Sen har vi ju de banorna med elektroniska tavlorna där man inte alltid får skjuta med egen ammo på gott och ont.

Vi har elektoniska tavlor o vi får då skjuta med egen ammo efter kontroll av skjutbaneansvarig så att det är helmantlad som vi har med oss.:thumbsup:

Publicerat

Visst, menom det nu är så att man vill träna med det man jagar med så ställs ju allt på sin spets!

Publicerat
2 minutes ago tecno sa:

Visst, menom det nu är så att man vill träna med det man jagar med så ställs ju allt på sin spets!

Det får han absolut inte under några villkor. Då har vi en pappälg som personen kan få träna på stillastående. Det finns så att man kan köra ut den älgen på samma räls eftersom det är en samma skena som elektonoiska älgen åker på. Vi har också en betongmur på ca 20-25 m som skiljer barnorna åt.

Publicerat

Enklaste är ju att undvika älgbanor med elektronisk tavla ;)

Publicerat
6 minutes ago tecno sa:

Enklaste är ju att undvika älgbanor med elektronisk tavla ;)

Ja visst är det det. Jag vet att det finns 2 banor med elektonisk tavla på 2 ställen i Kalix kommun. Sedan finns det några banor med pappälg också. 

Publicerat

Mina val är lokalt i Sparreholm med papptavla och Flen med elektronisk tavla. Finns ju flertalet andra i krokarna också.

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

Jag har för mig att det skiljer tillståndsmässigt på att tillhandahålla ammo för aktivitet på skjutbanan (mot kostnad) jämfört med att sälja ammunition som du därmed kan ta med dig hem. 

Måste man således skjuta upp all den ammunition man köper på skjutbanan innan man åker hem eller? Skjutbanan där jag skjuter älgen tillhandahåller ammunition i de "vanliga" klasserna, 6.5, 30-06, 308 och 9,3. De har dock bara två gamla Husqvarna 6,6or som man kan skjuta med.

Publicerat

Hos oss kan man köpa lösa och hela askar, kan variera från bana till bana. Inget säger väl att du 'måste' skjuta upp det du köpte.

Publicerat

Om det är som jag har fått för mig så är det i alla funktionärens uppgift att hålla koll. Inte din... Vi hade det så i en förening jag var med i på åttio-nittiotalet. Vill minnas att det hade med tillstånd att göra. Kan dock även ha haft med "sponsoravtal" att göra.

Publicerat

Ammunition är klyddigt eftersom det regleras av tre olika myndigheter: polisen, komunen och MSB.

Fördelen för skjutbanan är att dessa som regel brukar ligga så det liksom inte föreligger någon risk gentemot andra fastigheter (läs hus). Så kommunen bör liksom inte ha allt för mycket att invända om banan finns.

Polisen är mest intresserade av att få pappren ifyllda - de säger som regel ja om ingen annan oponerar sig. Förvarningskravet från polisens sida är ju att det ska vara inlåst - detso mer desto bättre. Viket är rent och skärt vansinne. Desto mer man låser in, desto högre tryck byggs det upp vid brand.....

Men MSB är genuint hopplösa....... Broende på vem man får tag i där kan man få precis vilket svar som helst, och dessvärre helt olika svar på samma fråga. Går den förste handläggaren på semester så kan man åka tillbaka på ruta 1 för då hittar den nye handlägaren någon annan föreskrift.....

/T

Publicerat
1 hour ago klompdomp sa:

Måste man således skjuta upp all den ammunition man köper på skjutbanan innan man åker hem eller? Skjutbanan där jag skjuter älgen tillhandahåller ammunition i de "vanliga" klasserna, 6.5, 30-06, 308 och 9,3. De har dock bara två gamla Husqvarna 6,6or som man kan skjuta med.

Hos oss hade du kunnat köpa det antal patoner du hade behövt för dina serier om du lånar bössa av jvk.