Hoppa till innehåll

LÅnghållspatron för kal .410


W.T.

Recommended Posts

Så, jag bjuder på ert tvivel på denna rubrik.

Mitt fokus är att hitta ett komplement till de nästintill perfekta närstridspatroner jag har till bössan. 

Ut till 30 meter när det gäller svartfågel så har jag löst problemet, bössan är mer lättskjuten än en tolva och dubbelskott går sjukt fort så kajor mfl har det besvärligt.

Jag har fått en inflammation i höger axel, pga stillasittande skrivningsarbete och varken mitt psyke eller kropp är skapt för stillasittande. Så jag har spänt mig och fått inflammation i musklerna. två snabba med 12:an får mig kräkfärdig på kort tid men 410an går skitbra med en jacka mellan axel kolv.  Och i kulbössan så löser man det med mynningsbroms.

 

Jag tänker mig att dra ned farten till 370-380 m/s för att kompensera med större hagel för räckvidd. vid lägre fart tänker jag mig att kärnan håller ihop bättre. Målet är en bra träffbild på 40.0m, en där ett hagel åtminstone, träffar en kråkas storlek i 90% av den täckta ytan av kärnsvärmen då det i 410 är relativt stor komponent randhagel.

Testspår 1:

Jag tänker försöka skjuta med 22-22.5g hagel och 0.95-1.0g krut. se ifall jag kan hitta en laddning som håller ihop. 76mm hylsa, hagelstorlekar från 2.7-3.5 mm.

Testspår 2: 

Utreda huruvida plastförladdningen påverkar svärmen. Jag tänker ta ned farten för att minska spridningen fortfarande. Sen tänker jag mig att ladda så att alla hagel sjunker in i förladdningens skydd mot fria hagel som drabbas av friktion mot loppet. se ifall det blir samma fina kärna som för testspår 1 för att lära mig. jag tänker testa med 2.7-3.5mm hagel.

Testspår 3:

Skjuta tung laddning 22-22.5g med filtförladdning för att försöka begripa om filtförladdat är något för Browning och 410 och långdistans. Jag vet inte om det är backborelopp i min 525 hunter, det återstår att se. jag tänker testa med 2.7-3.5mm hagel. Jag tänker lägga kork mellan förladdning och hagel för att skona hagelpelaren.

 

Första testerna idag i testspår 1. sköt 3 laddningar med 22 gram och LF choke extended, 1.0g 1.05g och 1.12g. sköt på plast och fångade hela svärmen utom nån stänkare eller då ev vinden tog pipan och träffen blev lite sned.

58a0b55c5a9a8_2017-02-1217_45_38.thumb.jpg.910bee72a04e360ab9c28d1f57a338e0.jpg

58a0b54b5623d_2017-02-1217_46_46.thumb.jpg.7e6e3cebe8c044727a75d9c1fd1a4518.jpg

58a0b53b4f809_2017-02-1217_47_44.thumb.jpg.88dbf48570eae896b464764b8f929b4e.jpg 

 

Jag tycker man ser direkt att över 1gram krut så sprider det ut. Farten kan jag inte mäta just nu för jag har ingen kronograf men det är kanske inte så jäkla viktigt. jag fokuserar på träffbilden först. Nu sköt jag på 30m för att jag glömde avståndsmätaren hemma och jag har en 30m markering sen innan. jag tror jag ska prova att backa till 0.9 och 0.95 nästa gång och prova på 40m. 

Det kommer bli intressant ;)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

antibiotika är för infektioner. inflammationer  är något annat. om jag ska äta något så är det inflammationshämmande och det brukar doktorn inte föreslå då mina njurar ligger lite på strecket i funktion. jag får snällt röra på mig och vänta ut. sen får jag ha lite kul under tiden ju, tiden går och livet ska vara värt att leva. :)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

370-380 är inte jätte långsamt, på andra sidan pölen är det en normal fart .

den där inflammerade axeln vill jag veta mer om då även jag har helvetes problem 

med min axeln, åkte hem efter 2 rundor Sporting i Lördags  och då sköt ja ändå 16 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kan ta det på telefonen peter.

Hippen, när jag kommer till dig i höst ska vi ha en fullfjädrad 410:a. Måsen ska få på morognen och sen allt annat... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

testade 4 patroner idag efter jobbet. LF choke, 40m vindstilla. fart är okänd

0.9g SP3 krut, 22g hagel supernik 6:or

0.95g SP3 krut, 22g hagel supernik 6:or

0.9g SP3 krut, 22g hagel nickel 4:or

0.95g SP3 krut, 22g hagel nickel 4:or.

Jag har bara orkat fylla i 0.9g supernik 6:an, den är tätast. svärmen tar lågt,  ca 50 cm så jag gissar på att det är låg fart.... jag ska se hur vanliga sexor funkar också och se om det blir någon skillnad mellan hårda och mjuka hagel io den långa hagelpelaren. jag ska även prova att skjuta med hagel som inte går emot pipan nästa gång för att se hur det ser ut.

58a20d0c153c1_2017-02-1320_33_39.thumb.jpg.536d8ca2189862cbd39b2b4935f6c142.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare till mig har den, josef. Han laddar också till den. Han bor en bit bort bara. Vi har jättekul ihop med dom bössorna. Jag har en bock just nu. Ev köper jag tillbaka den om han tröttnar, vi har en deal. Jag skjuter en del med den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58a881ee3377f_2017-02-1816_44_37.thumb.jpg.cb4c59cab2f179f3dca15ae51e289adf.jpg

Sköt 4 tester idag för att se om jag kunde utröna mer fakta. provade ett italienskt recept med 0.9g krut med 22 gram 6:or och fiberförladdning bottnad med en botten från en plastförladdnin, för att hålla trycket på plats i en backbored pipa. rätt ok kan jag tycka på 40m, LF choke. 

 

 

 

58a881f67758b_2017-02-1816_42_17.thumb.jpg.1de98905c5d7a2e3890a418e6e44d470.jpg

nästa är placerad lågt för jag sköt lite snett och fick klippa för att få upp stora plasten på väggen. Paci 22 g med vanlig plastförladdningskopp. 40m LF choke.

 

 

58a881fe60880_2017-02-1816_39_59.thumb.jpg.71befc153d8ed39e617fa0b5425d2439.jpg

Provade att bygga upp så att alla hagel som ligger i patronen är omsluten av plastkoppen. 17.5 gram, 40m, 6:or LF choke. rullastukad

 

 

58a8820692443_2017-02-1816_37_24.thumb.jpg.94385b9bbc6dfd3b1713130dc07b5d43.jpg

Gjorde så att jag rullstukade en nedklippt plastförladdning uppochner så att alla 22 grammen hagel omslöts av plastförladdning, 40 m, LF choke. tät som fan i centrum. 

 

 

Ja jag tar gärna emot feedback från er alla. tänk på att det är 40m och det är den gräns jag satt för fungerande svärm. det är på detta hållet den skall var så effektiv som möjligt.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syns dette ser veldig bra ut! 

Kanskje til og med litt for tett på noen... kanskje gå opp til hagl nr 5 på døm evt en åpnere choke?

Dette er jo bedre dekning enn mange cal 12 fabrikk ammo!:blink:

hadde ikke vært skeptisk til å jakte med disse hvis jeg hadde visst hastighetene!

veldig bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ser det inte rätt bra ut för att vara 410 :)

jag gissar på att farten ligger på 350 eller så men skall kolla med magnetospeed så fort jag får tid.

Den första bilden, den borde varit sämst men den är rätt bra. funderar på att fortsätta på den och bygga upp hastigheten med LF och Mod-chokerna. se lite hur den beter sig. Mod kan vara helt ok om spridningen är jämn. PACI öppnar lugnare och stökar mindre, dessutom slipper man borrmaskinsjäveln.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now W.T. sa:

Ja ser det inte rätt bra ut för att vara 410 :)

jag gissar på att farten ligger på 350 eller så men skall kolla med magnetospeed så fort jag får tid.

Den första bilden, den borde varit sämst men den är rätt bra. funderar på att fortsätta på den och bygga upp hastigheten med LF och Mod-chokerna. se lite hur den beter sig. Mod kan vara helt ok om spridningen är jämn. PACI öppnar lugnare och stökar mindre, dessutom slipper man borrmaskinsjäveln.

 

Öppnare choke kanske sparar lite randhagel  , fast jag undrar om energin är tillräckligt 

med 6:or @ 350 ms  men det är bara att prova 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

?

om en ankjävel dör för samma hagel i 410m/s på 60-70 m lär en sleten kråka få kämpa hårt med att klara sig för en svärm som går ut i 350m/s. det är ju fysik, de har samma levande kraft. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har suttit och kollat i mina laddmanualer (lyman) för 3" .410 och sett att det finns gott om recept på 21.5gram. de ska enligt utsago göra 340-350 m/s. SP3 krut ger lite mer fart än de andra, det är i övrigt med de komponenter jag har. 350 m/s är nog inte helt orimligt och en laddning med 22g i 360 m/s är görbart med SP3 och PACI som ger betydligt mindre tryck än stjärnstukat i 410. ska bara känna på en H110 laddning (0.95g) PACI nu på morgonen innan jag åker och tävlar gevärsfält.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago W.T. sa:

?

om en ankjävel dör för samma hagel i 410m/s på 60-70 m lär en sleten kråka få kämpa hårt med att klara sig för en svärm som går ut i 350m/s. det är ju fysik, de har samma levande kraft. 

Som sagt jag bara undrar.. Precis som du säger så jagar jänkarna generellt med långsamma bly patroner , sen om alla publicerade farter är på V1 eller V2,5 kommer jag inte ihåg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkte till banan imorse och passade på att skjuta lite tester med 410:an. Skulle skjutit på plast men det blev inte så. Det var tomt på trap-banan så jag kallade på sex duvor och klapp alla på runt 35 meter. Så dom funkar nog för annars hade jag bommat.....

Det är dov knall men mina Paci öppnar snyggare. Ska lägga 1.0g bakom nu och sen prova fart sen träffbilden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag få goda känningar för dessa patronerna. om jag kan ladda dem till 360+ och fortfarande bra täckning så är jag hemma. jag ska prova att gå upp till 2.9mm hagel och 21+ gram. ska köra mina PACI för att de öppnar jättevackert. funkar inte täckningen så går jag tillbaka till sexor för de räcker gott för kråka. Man märker också varför PACI ger bättre svärm för  den öppnar lättare, SP3 skiter i att det inte är tillräckligt mothåll utan funkar ändå, vilket sparar haglens rejält. Rekylen blir som luftgevär trots de 22 grammen.

det verkade inte som det spelade någon roll alls om jag använde en kork-filt-kork-förladdning eller plast. det blev mindre snärt i rekylen men jag märkte inget annat. den är rejält tät mot hylsan och jag ska känna på att föra en genom loppet. Jag är förvånad. den tog svinbra på duvorna med MOD-choke och inte LF och på bra håll också. vilket bara är positivt. Alla duvorna blev flerdelade och ingen klyvare.

Det kan GÅ!!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du hade väl couvette under korken ?  Jag tror man traditionellt lägger en sk " Nitro card"

på krutet innan fiber/kork , för egen del skulle jag lägga en couvette fr en förladdning e dyl, 

men går lär det göra ,

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade både med och utan för dessa wadsen. Kan inte påstå att jag upplevde någon skillnad.

Screenshot_2017-02-20-00-12-05.thumb.png.70b66c5eb71b694a8c09c05c9945023a.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade lite mer idag. kork-fiberförladdning håller inte riktigt måttet när man går upp från 0.95 till 1.0g krut, varken hodgon H110 eller SP3. Hylsan sträcks för att haglen gör så mycket motstånd mot hylsans vägg. så det går inte att gå upp i fart. Det beror på den långa hagelpelaren

Provade att skjuta 1.0g med LB40 plastförladdning och det gick superbra med PACI, renast brann H110 och jag fick inte Magnetospeeden att funka alls även om jag provade 20 skott med massa olika inställningar.

men vid en liten "känsla"-test så skulle jag tippa på 360 m/s. 20 g och jättefin samlad träffbild. ska testa spridning imorgon, med plastförladdning, 1.0g och 1.05g för båda krutsorter sen är jag ev hemma om det håller ihop. kommer skjuta 6:or.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har gjort en hel del tester på sistone och jobbat på att försöka få upp farten och behålla en ok jämn svärm. 

typ 15 tester har gått åt helvete eller nära nog och tyvärr måste jag tillskriva detta främst till de kopparpläterade hagel som jag laddat med. Så fort farten går upp så sprätter det fruktansvärt. men om man då backar bandet och laddar med locatelli igen så går det bättre. Fart öppnar upp svärmen men den ser fortfarande jämn ut.

Det som då krävs är någon form av dämpning för att haglens inte ska ta för mycket stryk, det finns inte med 40 mm plastkoppar som behövs för att skydda haglena. vad som mera behövs är "fjädring" för att kunna sluta PACI-stukningen. fjädrar inte förladdningen så skramlar haglena runt efter slutningen. det är inte bra. Så det jag gjorde då är att jag la en 2mm korkskiva under plastkoppen/förladdningen som fjädrar lite, det funkade. Att få det att funka utan PACI är dömt att misslyckas men det kan vara svårt att förstå.

För att får upp farten så laddar man på. ju mer tryck det blir desto viktigas är det att slutningen öppnar "enkelt utan motstånd för annars så sträcks hylsan flera mm och man får backa på laddvikten till 18g.

jag sköt på 40 m och farten känner jag sen innan och den ligger 390 + m/s. MOD-choke, visst är den snygg!!!

 

denne laddningen tycker jag har lite ordning och reda :)

58b2f139db35a_2017-02-2611_54_45.thumb.jpg.d7146f47a6fbfe86a7131dfb3527290d.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, har meckat klart nu hur laddningen skall vara. Eftersom kråkrackarna dog på 40m så räcker det med 7:or och det ger täckning även med mod-choke. 

Fick forma om mitt PACI verktyg och forma om min smältspets, men nu är det gjort.

Laddningen blev 1.1g sp3 krut

19g hagel

LB40 förladdning bottnad med 2mm kork för spänst

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...