Hoppa till innehåll

Jaktladdningar för duva


culot

Recommended Posts

Nu finns det ju massor m 24-28 grams bly Trap ammo att köpa, men vi som laddar tycker ju att det är kul med  " Närodlade ekologiska plugg " :P

Sen om man vill hålla sig  runt 28 gram är det ju inte helt lätt att hitta krut till kal 12 , däremot är 28g  nåt som kaliber 16-20 trivs som fisken i

Jag har laddat både rullstuk och stjärnstukat 16  i  28,5-30gram it:7,5  och it:6  både nya  16/70 hylsa och omladdade 16/67 jaguar stål: 7

Den sista blir riktigt bra bara man avslutar m en crimper,  och jag har använt Vectan A1 krut  1,45-1,50 x 28,5-29 gram beroende på hagelstorlek.

När det kommer till förladdning  har jag använd SG 16/18   och nu av misstag SG 16/21  så vi  får se hur dom lirar då den blir lite tajt.

När man omladdar så vill man ju att tändhatten ska sitta bra och i fallet med Jaguar hylsorna fr Gamebore så har jag använt RIO tändhatt som sitter bra,

Helst skulle jag använt CX 1000 men dom sitter inge bra då Cheddite är den tändhatten som är smalast av alla Ital hattar, och troligen är det för att blidka Jänkarna

Som är storförbrukare på Cheddites hattar.    28gram  7.5   runt 390-400m ger även grymt fina bilder och är lagom våld på duvor..

Jag länkar till lite bilder med den laddningen i en annan tråd

https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51009-ladda-kaliber-16-för-den-som-vill-lite-mer/?do=findComment&comment=963403/

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Hagel nr6 är min favorit vid bulvanjakt, det kommer gärna lite mörkare fåglar på besök där och ibland en vit också.

Går det inte att finna cheddite hattar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago sidelock sa:

Kul!

Hagel nr6 är min favorit vid bulvanjakt, det kommer gärna lite mörkare fåglar på besök där och ibland en vit också.

Går det inte att finna cheddite hattar?

Cheddite  har jag men  av nån anledning sitter dom dåligt i jaguar hylsorna (?)  och jag orkar inte pena ihop hålet

men jag har även lånat ut mitt verktyg för det :huh: så det gör det inte enklare , RIO är stora liksom NS 688 dock känns 688 lite " lyxiga"

Det som retar mig är att Siarm har bra 5000 bulkpris  på Fiocchi tdh , men inte den lite hetare 688  så jag ska testa hur Fiocchi sitter

i jaguarhylsorna..

Jag frestade lite med :7 nik på Trut vid en duvjakt  och det ville inte riktigt ta , 30m sidskott då föll dom som en trasa , 35m motskott  bara skrek dom och flög vidare <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ så, därför gillar jag nr6 och går egentligen bara under det vid gårdsjakt där man bara bösar kajor och tamduvor. Ser ingen nackdel med nr6 på ringduva heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle hatt noe ladedata på 28-30gram i cal.12 også... Ser at 800x kan brukes,men kommer ikke til å bruke opp det til så lette ladninger... 

Får nok tak i 700x etterhvert,men er litt tungvint...

vv krutt har jeg god tilgang på...

noen som kjenner til laddata?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago J.E.Hagen sa:

Skulle hatt noe ladedata på 28-30gram i cal.12 også... Ser at 800x kan brukes,men kommer ikke til å bruke opp det til så lette ladninger... 

Får nok tak i 700x etterhvert,men er litt tungvint...

vv krutt har jeg god tilgang på...

noen som kjenner til laddata?

700x er billig og lett å få tak i fra Jaktdepotet..? Hjemmelading har Lovex. Se på S015 eller D013 til 28g ladning. Ellers går det jo å lade 28g med n320 men kanskje ikke optimalt...

Det ville være en dødssynd å bruke 800x til dette!! :lol:

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Hakapiken sa:

700x er billig og lett å få tak i fra Jaktdepotet..? Hjemmelading har Lovex. Se på S015 eller D013 til 28g ladning. Ellers går det jo å lade 28g med n320 men kanskje ikke optimalt...

Det ville være en dødssynd å bruke 800x til dette!! :lol:

J.A.

Ja är 700-X billigt så är det ju bara att gå på det ! Vad jag hör så är det fina grejer .... men är det åxå dubbelbas ?

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Ja är 700-X billigt så är det ju bara att gå på det ! Vad jag hör så är det fina grejer .... men är det åxå dubbelbas ?

/ P

261 kr for 0,4 kilo er billig i Norge. Ja, 700x er dubbelbas.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Planeras nån Semester i sthlm nu i Sommar :rolleyes:

Nei. Til sommeren blir det knappast at jeg får skutt. Jeg skal bygge ny stuga...  J.E. Hagen bor vel lengre sør i landet.....?B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Da blir det nok til at jeg kjøper noen bokser 700x.... får kjøre meg en tur til Jaktdepotet da! 

Får vel ta med noen bokser 800x også! Det meste jeg hadde endte opp i sthlm i fjor sommer!;)

5 hours ago culot sa:

Planeras nån Semester i sthlm nu i Sommar :rolleyes:

Jeg får vel høre om jeg får tilatelse til å ta en tur mot sommeren da!

evt en liten helgetur! 

700x er bra til cal.16/20 også vil jeg tro!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago J.E.Hagen sa:

Da blir det nok til at jeg kjøper noen bokser 700x.... får kjøre meg en tur til Jaktdepotet da! 

Får vel ta med noen bokser 800x også! Det meste jeg hadde endte opp i sthlm i fjor sommer!;)

Jeg får vel høre om jeg får tilatelse til å ta en tur mot sommeren da!

evt en liten helgetur! 

700x er bra til cal.16/20 også vil jeg tro!

Det er bra du hjelper våre gode naboer i øst!:D

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago J.E.Hagen sa:

Da blir det nok til at jeg kjøper noen bokser 700x.... får kjøre meg en tur til Jaktdepotet da! 

Får vel ta med noen bokser 800x også! Det meste jeg hadde endte opp i sthlm i fjor sommer!;)

Jeg får vel høre om jeg får tilatelse til å ta en tur mot sommeren da!

evt en liten helgetur! 

700x er bra til cal.16/20 også vil jeg tro!

Ja 700-x ska funka till 16 , och jag ska nog göra en siarm beställning framöver 

ska jag ta nåt jag kan idka lite trading med B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 13 februari 2017 at 21:33 Hakapiken sa:

700x er billig og lett å få tak i fra Jaktdepotet..? Hjemmelading har Lovex. Se på S015 eller D013 til 28g ladning. Ellers går det jo å lade 28g med n320 men kanskje ikke optimalt...

Det ville være en dødssynd å bruke 800x til dette!! :lol:

J.A.

Min kompis Marre har laddat VV310 till 28gram med bra resultat .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hakapiken sa:

Det er bra du hjelper våre gode naboer i øst!:D

J.A.

Må jo prøve å hjelpe litt tilbake når man får så mye lærdom og tips! 

47 minutes ago culot sa:

Ja 700-x ska funka till 16 , och jag ska nog göra en siarm beställning framöver 

ska jag ta nåt jag kan idka lite trading med B)

Trenger ikke det nå ihvertfall,da det er usikkert om jeg i det hele tatt får til en tur...

jeg kjøper inn noen bokser 700x i alle fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago J.E.Hagen sa:

Må jo prøve å hjelpe litt tilbake når man får så mye lærdom og tips! 

Trenger ikke det nå ihvertfall,da det er usikkert om jeg i det hele tatt får til en tur...

jeg kjøper inn noen bokser 700x i alle fall!

Dubbelbas har ju lång lagringstid , mkt längre än singelbas   tror vi snackar 40 år vid rätta förhållanden.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...