Publicerat Februari 16, 20179 yr Hej alla Jag är väldigt ny inom jaktlivet och har en fundering som jag inte har hittat ett glasklart svar till. Kan ha varit dåligt googlande av mig också :-) Så till frågan, om man innehar licens för en kaliber, får man då sälja/ge bort ammo till en annan som också har licens för samma kaliber? T.e.x 2st 22lr ägare, får dom ge bort/sälja ammo till varandra?
Publicerat Februari 16, 20179 yr Eftersom du valde 22lr som exempel så räknar jag med att du inte talar om egentillverkad ammo. Då är nämligen problemet lite annorlunda. Sett ur vapenlagatiftning så är vidareförsäljning av mindre mängd ammunition inget problem. Men börjar du göra affärsverksamhet av det så tillkommer problem. Moms tex...
Publicerat Februari 16, 20179 yr Författare 12 minutes ago henke67 sa: Eftersom du valde 22lr som exempel så räknar jag med att du inte talar om egentillverkad ammo. Då är nämligen problemet lite annorlunda. Sett ur vapenlagatiftning så är vidareförsäljning av mindre mängd ammunition inget problem. Men börjar du göra affärsverksamhet av det så tillkommer problem. Moms tex... Tack för svar, nej. Inget egentillverkat, om jag formulerar mig så här då, jag har en 30-06, är i en butik och köper en ask, kompisen som också har en 30-06 säger köp en ask till mig också. Vi båda har licens för kalibern. Det här handlar inte alls om att tjäna pengar, utan vad lagen säger.
Publicerat Februari 16, 20179 yr 15 minutes ago henke67 sa: Eftersom du valde 22lr som exempel så räknar jag med att du inte talar om egentillverkad ammo. Då är nämligen problemet lite annorlunda. Sett ur vapenlagatiftning så är vidareförsäljning av mindre mängd ammunition inget problem. Men börjar du göra affärsverksamhet av det så tillkommer problem. Moms tex... Helt rätt - i praktiken så är det inga problem, i synnerhet inte sett till vapenlagen som inte reglerar just den detaljen alls. Den reglerar bara vem som får inneha ammuntion vilket är en helt annan sak egentligen. Formellt sett däremot så är försäljning av ammunition och explosivvaror himla reglerad på en massa olika ställen - tillsynsmyndigheten är MSB & din kommun som då verkligen har sina dåliga dagar då och då de med. Och det regleras ner på en smått absurd nivå. Krasst sett så går det inte att "sälja" ammuntion utan att du har att ammuntionshandelstillstånd vilket är knutet till en fastighet och en person, men man får "samköpa" även på distans vilket är det du syftar på. Däremot får man vid tex försäljning av vapen, jakt, på skjutbanan etc överlåta ammuntion, dvs ge bort ammunition givet att man då följer Vapenlagen vad avser vem man överlåter till. Liksom att man får "samköpa" ammuntion utan att vara personligen närvarande. Fast MSB hade gärna stoppat det med...... /T
Publicerat Februari 16, 20179 yr Författare Tack för alla svar, då tar jag det som att det är ok att köpa ammunition till en licenshavande även om denne inte är med fysiskt.
Publicerat Mars 4, 20179 yr Fast det var ju nån satans jurist för nåt år sen som hävdade att MSBs regler om ammo och explosiva varor hade tolkningsföreträde över vapenlagen. Hens allmänna mening var att om man stod 2 man på skjutbanan så kunde den ene inte överräcka en patron till den andre utan att bryta lagen!
Publicerat Mars 4, 20179 yr Så länge man har licens för aktuell kaliber så säger jag lycka till till den jurist/åklagare/galning som skall försöka väcka åtal till den som mottagit ammunition från en kollega/kamrat/whatever! Synnerligt om det är köpeplugg och inte handladdade prylar, även om man mig veterligen, efter att ha läst alla lagtexter jag har hittat, är tillåtet att överlåta handladdad ammunition till andra, så länge de har licens på kalibern och man inte tar betalt för det hela. Vi har ju licenser för att få förvärva skjutvapen och innehava ammunition i de kalibrarna vi sökt licens på och således har det ingen betydelse om du själv åker och köper ammunitionen eller om din polare gör det - så länge ni båda har licens för den kalibern. Är ni fortfarande rädda för att ta emot ammunition från andra så får ni skriva "handgranat" på varje bula ty det har polisen i Skåne intygat att det inte är vapen eller ammunition *sarkasm*
Publicerat Mars 4, 20179 yr 5 hours ago Hobelius sa: Fast det var ju nån satans jurist för nåt år sen som hävdade att MSBs regler om ammo och explosiva varor hade tolkningsföreträde över vapenlagen. Hens allmänna mening var att om man stod 2 man på skjutbanan så kunde den ene inte överräcka en patron till den andre utan att bryta lagen! Jo, men den tolkningen fick man överge. Som tur är..... T
Publicerat Mars 4, 20179 yr Man blir ju rätt förtvivlad när man läser MSB : berg å dal bane regler. jag satt och slet mitt hår i förtvivlan där jag i ena meningen var en lagbrytare och i nästa inte, den stora klumpen i mellangärdet försvann när jag hittade att hagelammo inte klassades som krigsmatriel och således mina lösa komponenter till hagel ammo klassades inte som komponenter till krigsmatriel . /P
Publicerat Mars 4, 20179 yr alla har visst glömt att hagelpatroner i kaliber 12 var förbjudet att äga under ett antal år
Publicerat Mars 4, 20179 yr På 16 februari 2017 at 19:56 henke67 sa: Eftersom du valde 22lr som exempel så räknar jag med att du inte talar om egentillverkad ammo. Då är nämligen problemet lite annorlunda. Sett ur vapenlagatiftning så är vidareförsäljning av mindre mängd ammunition inget problem. Men börjar du göra affärsverksamhet av det så tillkommer problem. Moms tex... Man borde får avvyttra en mindre mängd typ som sommarjobbarna utan att skatta . skulle gynna alla , och handlarna skulle kunna ha mer grejer i lager , /P