Publicerat Februari 16, 20179 yr Tjena! Har nu beställt en Benelli M2 Comfortech! Nu ska jag vara så ärlig och erkänna att det kommer att bli mitt första hagelvapen någonsin... Så nu till frågan, självklart så ska ju pipan skjutas in först med jaktplugg! Hur många skott pratar vi om? Vad ska jag använda för US? Spelar fabrikat någon roll? Vill göra allt rätt från början! Ps. Gör Gyttorp bra ammunition? Kommer mest att jaga hare, räv och rådjur. Tacksam för svar!
Publicerat Februari 16, 20179 yr Alltså... du ska tömma en del plugg igenom pipan utan direkt syfte. Du kan alltså skaffa dej vad som helst och banka i backen var som.. Bössan ska nötas in, köp billigast tänkbara minst 36 gram hagel så systemet får jobba lite
Publicerat Februari 16, 20179 yr Allt funkar skulle jag tro men jag tror grejerna mår bra av rätt kraftiga prylar.. men samtidigt, jag sköt inte in min på något sätt och det fungerar ändå..
Publicerat Februari 16, 20179 yr Det fungerar säkert bra utan någon inskjutning men å andra sidan är det jäkligt roligt att panga ponderosa Leif
Publicerat Februari 16, 20179 yr 1 hour ago Ducati821 sa: Ps. Gör Gyttorp bra ammunition? Inte speciellt om man ser till priset...... /T
Publicerat Februari 17, 20179 yr Författare Okej mina vänner! Jag tänkte köra igenom ungefär mellan 50-60 jaktplugg och blanda lite mellan US 3 och US 5! Kanske några US 1 också. Vilken ammunition är sämst för pipan? Jag menar den som sliter ut pipan mest? Något speciellt fabrikat, US nummer eller kanske slug? Eller kommer pipan med rätt skötsel att hålla oavsett vad man matar den med?
Publicerat Februari 17, 20179 yr Det är inte pipan som slits och det är inte pipan som ska slitas in. Det är lådan/slutstycket som ska slitas in, pipan får du om och om igen skjuta så varm att kolven ryker om du ska nöta sönder den.
Publicerat Mars 3, 20179 yr Pipan behöver inte "skjutas in" vad gäller hagel, däremot kan det vara en god ide att panga lite på papper i syfte att se spridning och träffbild från jaktmässiga avstånd. Testa gärna ammunition från olika tillverkare och skapa en egen uppfattning om vad som funkar bäst i din bössa. Sämst ammunition för pipan är nog svartkrut i kombination med skrot/kätting i syfte att reva segel på fientliga skepp...
Publicerat April 20, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Halloj! Tänkte uppdatera om hur det har gått med Benellin! Jag började med att skjuta cirka 40st olika jakthagel av US1, US3 och några slugs. Jag har därefter skjutit cirka 300st 24g Gyttorp Steelmax och vapnet har inte misslyckats med en enda omladdning! Måste säga att jag är väldigt nöjd, detta är mitt första hagelgevär men det känns som att jag kommer att ha kvar den i många år
Publicerat Juli 16, 20178 yr Får gratulera till ett bra köp, finns ingen bättre känsla än "love at first shot" vad gäller vapen! Personligen har jag ett djupt förhållande med min gamla Gamba (side by side), visst är den näst intill antik och fixar inte stålhagel, men ändå så trivs vi mycket bra tillsammans under långa skogspromenader.
Publicerat Juli 16, 20178 yr Detta är en populär post. På 2017-04-20 at 23:09 Ducati821 sa: Måste säga att jag är väldigt nöjd, detta är mitt första hagelgevär men det känns som att jag kommer att ha kvar den i många år Hmmmmm, det känns igen. Som det heter - kärleken är evig, det är föremålet som skiftar. T
Publicerat Juli 16, 20178 yr Det är väl bara sånna där rappliga höfläktar man behöver nöta in... det kommer en dag sluta med att du äger en sida/sida med rak kolv så tro inte på något vis att den första kärleken kommer bestå... precis som med kvinnor så ska rören sitta bredvid varandra... och dom ska vara grova... om man är enögd eller har konstiga böjelser så må det väl vara okej att skjuta några smällar med en "kvalitetsbössa" i plast och pressad plåt när ingen ser på...
Publicerat Juli 16, 20178 yr Författare Nu en sisådär 4 månader efter det att jag fick hämta ut bössan så måste jag säga att jag är väldigt övertygad om att det är en otroligt bra bössa! Har hunnit med att smälla av över 2000 skott och den har fortfarande inte misslyckats med en enda omladdning! majoriteten av skotten har varit 24gr stålhagel. Har även skjutit en massa slugs på hundra meter och den skjuter i princip spikrakt med Gyttorp 32gr slugs och Federal True Ball 28gr. Jag tror att med rätt vapenvård så kan denna bössa klara av flera hundra tusen skott!
Publicerat Juli 16, 20178 yr Rätt vapenvård häller liv i det mesta. Har ingen provision eller ekonomiska intressen i föreliggande rekommendation, men de bästa produkter jag hittat på nätet säljs av https://vapenvardsbutiken.se/
Publicerat Juli 17, 20178 yr 16 hours ago Ducati821 sa: Nu en sisådär 4 månader efter det att jag fick hämta ut bössan så måste jag säga att jag är väldigt övertygad om att det är en otroligt bra bössa! Har hunnit med att smälla av över 2000 skott och den har fortfarande inte misslyckats med en enda omladdning! majoriteten av skotten har varit 24gr stålhagel. Har även skjutit en massa slugs på hundra meter och den skjuter i princip spikrakt med Gyttorp 32gr slugs och Federal True Ball 28gr. Jag tror att med rätt vapenvård så kan denna bössa klara av flera hundra tusen skott! ? du det här med balistik och kulbanor förefaller vara något som du negerar på något sätt, enligt Federals egen balistiska generator tappar den slugen 5 tum mellan 50 och 100 yards med en 0 på 50 yards, att det skjuter i princip spik, har nog mer att göra med hur du siktar längs pipan mer än något annat. /C
Publicerat Juli 17, 20178 yr Detta är en populär post. Måste man tolka det bokstavligen? Kan det inte vara så att ts tycker bössan skjuter bra helt enkelt med aktuella dankar?
Publicerat Juli 17, 20178 yr Så klart man kan, men jag gjorde inte det, språkets utrymme för tolkningar osv. C
Publicerat Juli 17, 20178 yr Författare Självklart så menar jag att jag tycker att bössan skjuter otroligt bra. Att jag skriver att den skjuter spikrakt hoppas jag att det tolkas som att skottet går dit jag riktar pipan. Med andra ord så är det inget ovanligt eller något att hänga upp sig på. Jag är helt enkelt nöjd med bössan ☺️