Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det någon kvinnlig motsvarighet till Thorsell på JBV...

Featured Replies

Publicerat

...som har sin egna uppfattning om vad som får ta med hem till Sverige efter utlandsjakt. Jag har då aldrig hört talats om något liknande som i artikeln.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/far-inte-ta-hem-bjorntrofe-20170216/

F. d. arb.kollegan har då aldrig haft några sådan problem efter hans alla utlandsresor.

Publicerat

Kan det inte vara så att man inte vill ha in icke CITES skyddade skinn/troféer in i landet för att minimera alla okända skinn och på så vis stoppa en eventuell illegal marknad? Har noll koll på detta dock men har en smula förståelse för att man är strikt med skinn/troféer från djur som vi har särskilda regler för, även om det är skjutet i ett annat land med alla tillstånd. Dock borde det gå att lösa tycker man fast saknas det avtal mellan Kanada och Sverige/EU så är det nog kört...?

Publicerat
  • Författare

Av vad jag har läst på grannforat RS av dom som har varit på jaktresa till Kanada har jag aldrig hört talats om att någon har haft detta problem med att ta med sig skinn el. trofé in i Sverige. 

Publicerat

Det måste finnas något mer i den här historien som vi inte fått ta del av. Annars är det väldigt konstigt. 

Publicerat

Borde inte vara några bekymmer sålänge han kan visa på att den är skjuten legalt,CITES är egentligen bara lägga åt sidan då saker ska in i EU då är det motsvarande EU-regler som gäller, nu är kanadensiska bestånden av brunbjörn endast B-klassad så det i sig borde inte heller vara ett bekymmer denna gång men EU skiter i CITES och har sina egna listor.

Publicerat

Det är förbjudet att importera Brunbjörn från Kanada till EU. Idiotisk EU-grej och tycker jävligt synd om skytten men det visar hur viktigt det är att man kollar upp alla regler innan man drar iväg på resa.

Publicerat
  • Författare

Ok! Tack för svaren! Dessa EU-regler kan ju reta gallfebern på folk.:(

Publicerat
5 hours ago Tuffhund sa:

Det är förbjudet att importera Brunbjörn från Kanada till EU. Idiotisk EU-grej och tycker jävligt synd om skytten men det visar hur viktigt det är att man kollar upp alla regler innan man drar iväg på resa.

Vart hittar du det? 

Publicerat

Med risk för att kasta sten i glashus så ser jag ändå en vits med att ha samma förbud för inhemsk hantering som import eftersom det skulle bli omöjligt att hålla koll på varenda skinn och trofé annars. Dock trist för den drabbade som inte visste innan... Dyra läropengar...

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Wizard sa:

Med risk för att kasta sten i glashus så ser jag ändå en vits med att ha samma förbud för inhemsk hantering som import eftersom det skulle bli omöjligt att hålla koll på varenda skinn och trofé annars. Dock trist för den drabbade som inte visste innan... Dyra läropengar...

Ja, det var verkligen en dyr läxa.

Publicerat

Fast det är bara import av jakttroféer av brunbjörn från Kanada och Kazakstan som är förbjudet, sedan finns det en del andra populationer och underarter av brunbjörn som är A-listade och därför krångliga att importera (grundregeln är att det är förbjudet) det är alltså fullt tillåtet som jag förstår det att importera björnskinn sålänge det inte är en jakttrofé från en vild björn.

Publicerat
4 minutes ago henke67 sa:

Undrar hur man skall tolka att BC står inom parantes efter Kanada? Gäller det alltså bara BC? Vilket vore mycket knepigt då det mig veterligen är vanligare med björn där än annars.

http://www.sararegistry.gc.ca/virtual_sara/files/cosewic/sr_ours_grizz_bear_1012_e.pdf

Precis, politiker är inte kända för att ta knepiga beslut.

Publicerat

Nu vet jag inte hur det är i Kanada, men i USA så är det inte ovanligt att olika lagar och regler gäller för varje delstat. Kanada är dessutom delad med hälften som semi-amerikaner och andra halvan som mer franska än fransmännen, så jag är inte förvånad om detta enbart gäller BC.

Om jag någonsin kommer iväg på min Safari någon gång och bestämmer mig för att ta med några skallar hem som troféer så skall jag mycket noggrant kontrollera den saken innan så jag verkligen får med mig dem hem - den saken är solklar!!!

Publicerat

Björnen är ju död så det känns vettigare att den får vila ut och skänka glädje i skyttens hem istället för att stå i ett förråd i Kanada medan vi väntar på Swexit. :P

Det hade varit intressant om man kunde läsa någon motivering till importförbudet av vissa arter från vissa områden.

Publicerat

Här är det dock helt solkart Ok att exportera från Kanada/BC. Förbudet handlar om att föra in i EU. Så man skulle eventuellt kunna tolka texten som att det är Ok att föra in en björnpäls från Alberta men inte från BC. Vilket är lite knepigt då de åtminstone 2012 sltängde den lagliga jakten där. (Utom viss skyddsjakt)...

Publicerat
Just now Tuffhund sa:

Det hade varit intressant om man kunde läsa någon motivering till importförbudet av vissa arter från vissa områden.

Bevarande statusen i området anses inte klarlagd... Läs gärna texten i min länk ovan och jämför med det uttalandet! Foliehattar och sillmjölkar!