Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur fixar jag till kolven på bössan efter att förvarat den fel.

Featured Replies

Publicerat

Innan jag hittade till detta eminenta forum så förvarade jag min bössa med kolven nedåt efter att jag oljade in det jag kunde av rörliga delar av baskylen från utsidan sett.
Jag höll alltid in toplevern när jag lade ihop bössan och självklart klämde till den lite extra efteråt för att den skulle sitta tajt (Helt enligt de råd jag fick av instruktören på jägarexamen)
Fan att inte internet fanns då!

I veckan skruvade jag av kolven för att undersöka hur illa det var där inne (Jag har inte vågat innan). Det var en del kladd på slagstift och mekanismen där inne speciellt på dom där kolvarna som går igenom baskylens nedre del.
Jag har torkat bort där jag kommer åt av mekanismen med tygtrasa och topps.

Vid undersökningen av kolven så kunde jag se att dom "flärparna" på sidan av kolven som går in i baskylen var svarta antagligen av solvent och vapen olja.
Den verkar inte vara sprucken vad jag kan se men den mår nog inte så bra. Vad kan jag göra att minimera risken att kolven spricker i detta läge eller är jag körd?

Publicerat

Jag skulle säga, låt det inte torka fullt ut. Hur det nu ska gå till med olja osv kan jag inte. Kanske olja den mer regelbundet och inte snåla på oljan i de områdena. Kan ha fel, så vänta på någon kunnig. Men din tråd kanske får lite uppmärksamhet med det här.

Publicerat

Publicerat

Det är svårt att inte gilla Larry, så Amerikaniserat det än är. :)

Publicerat

Längre versionen.

Publicerat

Vackert så! Någonting att ha i minnet inför mär man ska köpa begagnat osv

Publicerat

Det är inte så komplicerat givet att träfibrerna är hela. Ta av kolven, ta bort så mycket av kolvens oljeboning eller lack med sprit och eller amoniak. Stoppa den med hornen nedåt i en spann, fyll på med aceton eller motsv så det täcket ett par cm över oljeskadan. När du ser att kolven inte längre har de mörka fälten (det kan beroende på vilken olja det är och hur hårt den hartsat ta ett par dagar upp till en vecka) tar du upp kolven och kör ner den i en påse absol. Sedan låter du den stå där ett par dagar.

Acetonet löser olja och tar den med sig, men den aceton som sugs in träet torkar och lämnar kvar den olja dne innehåller. Kör man ner kolen i absol så drar asolen ut olja iom att den är lättrörlig med actonet.

Ta upp kolven, inspektera, vid behov repetera.

Ser man efter att man fått bort all olja att hornen ser ut som tandborstar är kolven slut och hamnar i brännesbunken. Men det vet man som regel inte innan man provat.

Skulle man efter denna "chockbehandling" se att träet spricker är det bara att limma det med ett bra tvåkomponentslim, det fäster bra när träet är fettfritt.

/T

Publicerat

Bra tips med Absol! :thumbsup:

Aceton penetrerar trä jättebra och sedan försvinner utan att lämna några direkta spår efter sig. Därför blandar jag pulverbets med aceton som jag genomfärgar både trä, horn och ben med. Att dra ur den upplösta oljan med Absol var ett mycket bra tips jag inte hade tänkt på så det har jag nu registrerat i mitt långtidsminne ;) 

Publicerat

Notera att absolen (eller vanligt kalk) inte fungerar speciellt bra utan acetonet. 

T

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tipps!!
Jag tror inte min kolv är så risig men man vet ju aldrig för en man fått bort oljan.
Googlade lite efter Absol tyvärr var minsta förpackningen jag hittade 16L det blir en hel del kolvar på en sån.

Jag tänkte köpa Napier Gunstock kit går det att med bara detta återställa kolven efter acetonen och absolen eller behöver jag något mer?

Publicerat

Om du ska ha något som drar ur olja och fukt, har du ingen handlare i närheten som säljer absol så gå in på mataffären och kolla bland de olika sorterna med kattsand. 

Publicerat
11 minutes ago Droggot sa:

Tack för alla tipps!!
Jag tror inte min kolv är så risig men man vet ju aldrig för en man fått bort oljan.
Googlade lite efter Absol tyvärr var minsta förpackningen jag hittade 16L det blir en hel del kolvar på en sån.

Åk förbi macken eller verkstan och fråga om du kan få en näve eller två, släng en 20 i fikakassan.....

11 minutes ago Droggot sa:

Jag tänkte köpa Napier Gunstock kit går det att med bara detta återställa kolven efter acetonen och absolen eller behöver jag något mer?

Massor med sandpapper.

Slipa bara MED träfibrerna.......

/T