Publicerat Februari 18, 20179 yr En vän som ej är med på forumet har rådfrågat mig om råd när han ev ska sälja en bockjakt. Han har kontakt med en dansk eller tysk genom sitt arbete och denne vill gärna köpa en eller två bockar av honom. Jag har ingen erfarenhet av bockjakt på rot och kan således inte svara honom så jag ställer frågan här! Vad ska han tänka på och vad kan han ta betalt? Vet att han är den typen som gärna säljer allt för billigt så jag vill kolla runt lite vad det är värt. Han har en egen mark som håller bra med rådjur. Lite osäker på kvaliten på bockarna men jag tror dom är hyfsade. Som jag förstod är det augustijakt han tänker sälja.
Publicerat Februari 18, 20179 yr Ska bli kul att få se svaren. Vad kan man begära för en bock utan valör. Berör väl rätt mycket på helheten skulle jag tycka.
Publicerat Februari 18, 20179 yr Jag har fått möjligheten till bockjakt hemmavid om jag vill... 1200kr för en bock vill markägaren ha.. sen om det tar 1 dag eller 7 dagar spelar ingen roll..
Publicerat Februari 18, 20179 yr Synd att det inte var vårbock, för då hade jag varit intresserad som en 50 års present 2018
Publicerat Februari 18, 20179 yr 1500 för vilken bock som helst, sedan allt mellan 500 till en tusing för en dags jakt. Mecka med valörer ?
Publicerat Februari 18, 20179 yr Om han jagar själv är det ju ett ypperligt tillfälle till en bytesjakt?! Bytesjakter brukar kunna bli rätt unika och man kan få komma till jaktmarker som är riktigt bra eftersom man vill ge varandra det bästa man har. Har varit på några bytesjakter i mitt liv och de har varit bland de bästa jakter och marker jag någonsin har varit på - förutom kamratskapen och glädjen åt att göra det bästa man kan för en vän! Jag har aldrig haft något intresse för den typen av jakt själv så vad det kan kosta har jag ingen aning om. Jag har lite svårt att ens fundera på att sätta en prislapp på ett djur eftersom det strider mot allt som har med jakt att göra i min värld då jag ser djuren som en fantastisk tillgång som vi skall värna om och inte objektifiera som en vara... Men handlar det inte om en specifik guldbock som han har spanat på i 6-7 år så får han väl fundera på vad det kommer att kosta honom att organisera det hela. Det är ju en engångsföreteelse vad jag förstår och inte något som skall bli en regelbunden business, eller?
Publicerat Februari 19, 20179 yr Författare Det är endast sälj jakt som är aktuellt i detta fall. Jag googlade lite och fick upp priser från 7-10000 för 2-3 dgr jakt inkl 2 bockar. Dock har jag ingen aning vilka valörer det är på hornen då.
Publicerat Februari 20, 20179 yr Har fått x antal frågor på vårjakt, snart har man inte råd att jaga dom själv i krass jämförelse vad de kan inbringa. Jobbet säljer vårjakt i Västmanland till en grupp norrmän, enkelt boende 2 nätter, max två bockar/pers för 7500kr/person. Har förstått att baggarna tycker det är skitbilligt.
Publicerat Februari 20, 20179 yr Vet några ställen neråt landet som säljer bockar till danskar och tyskar, där ligger priserna allt mellan 15000-40000 för sexor.... Visst dom bor flott och har med sig yrkesjägaren men va fan vi pratar om råbockar
Publicerat Februari 20, 20179 yr Sjukt att folk betalar såna summor för att skjuta djur som nästan är som tamboskap..
Publicerat Februari 20, 20179 yr Vissa betalar 3000kr för att skjuta lite änder i 2 dagar också, om inte mer. Tycker 7500kr låter rimligt för både boende och allmogejakt. Det ligger ganska mycket bakom just jakt som kan sätta priser. Tiden, markerna, tillgången osv. Tänk vilket jobb det ligger bakom att skjuta en riktig rekordbok... Det är nog värt sina 40 000kr. En så fin bock kräver verkligen sina marker och sitt engagemang. Kan fullt förstå den prislappen. Man skjuter någonting som tagit 4-6 år att föda upp under svåra förhållanden och ofta får man ju bo och äta riktigt flott under tiden. Jag säger svåra förhållanden, för ett rådjur kan dö av vad som helst när som helst, det är ett vilt djur. Det är inte tamboskap om man matar dem i naturen, som de flesta jägare gör. Inte kan jag klappa på ett rådjur på en viltåker heller. 40000kr är ju inte mycket pengar om man bara kan prestera 1-2 sådana bockar per år och faktiskt lyckas få dem skjutna. Det kräver som sagt sina marker för att få frigående vilda djur att bli så stora. Hur många 145+ poängare har ni på marken trots matning och predatorkontroll? Jag har haft en på 6 år och det är bara tur och en åländsk rådjursstam i grunden. Jag är glad om jag får se en sån till på mina marker i mitt liv. Jag far runt både natt och dag och tittar, så 40 000kr om man inte sett en på 20 år börjar låta rimligt. Inte för att jag någonsin skulle betala det. Trofén är för mig bara en belöning för att rådjursstammen är frisk.