Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Purdey-par säljes

Featured Replies

• Svar 74
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja, jo - fast jag gillar lite stiff upper lip och en slips som sitter hårt dragen....  I en regnbågsfärgad tid när alla ska vara så in i helvete skitnödigt korrekta och ska dalta med all världen värde

• Det hade varit roligare om en jägare hade ägt dom 

• En kompis köpte en purdey till sig själv som 50 års present för ett par år sedan, den används oavsett om det är sjöfågeljakt i Stockholms skärgård, fasanjakt i Skåne eller ripa i fjällen fantastiskt b

Posted Images

Publicerat

Jag fattas ffa en AGL, en Purdey och kanske en Evans i samlingen..... Jag har en H&H, en Boswell, en Churchill, en Lancaster, en Boss å ett knippe från Birmingham. Men en Westley Richards har sin plats den med om nu någon har en till vettiga pengar....

/T

Publicerat

Graverad av Kell?

/T

Publicerat
6 minutes ago pmt sa:

Graverad av Kell?

/T

Inte en aning, bössan har siffrorna 22601 ingraverade om det hjälper dig..

Publicerat
6 minutes ago hobbe sa:

Inte en aning, bössan har siffrorna 22601 ingraverade om det hjälper dig..

Nej det ska så Kell eller initialerna någonting.K under varbygeln eller på nått sånt ställe....... Londons mest framstående gravörer under några generationer (fader, son och sonson). Den siste Kell la sickeln på hyllan på 1950-talet har jag för mig.

/T

Publicerat
7 minutes ago pmt sa:

Nej det ska så Kell eller initialerna någonting.K under varbygeln eller på nått sånt ställe....... Londons mest framstående gravörer under några generationer (fader, son och sonson). Den siste Kell la sickeln på hyllan på 1950-talet har jag för mig.

/T

Får kolla upp det vid tillfälle!

Publicerat

DSC_0143_2.JPG

Publicerat

Purdey gör fantastiska vapen och jag unnar alla att någon gång få prova en. En väl intrimmad självöppningsmekanism gör att man får en speciell känsla när man använder dem. Har provat ett flertal engelska vapen och ingen kommer i närheten utav en Purdey förutom Dickson som har en fantastisk balans.

Trevligt att det kommer ut en Purdey på den svenska marknaden och extra trevligt att det är ett par.

Tyvärr så är det inte rounded bar som jag tycker är betydligt elegantare med sin rundare form.

Publicerat
1 minute ago Tazswe sa:

Tyvärr så är det inte rounded bar som jag tycker är betydligt elegantare med sin rundare form.

Purdeys självöppnare är lite svår att kombinera med en rund mage...... Den behöver flyglarna rent hållfasthetsmässigt.

/T

Publicerat

Skall bli intressant och se vad priset landar på :)

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

Purdeys självöppnare är lite svår att kombinera med en rund mage...... Den behöver flyglarna rent hållfasthetsmässigt.

/T

Det är troligtvis både svårare och dyrare vilket borde vara en anledning till att så får har byggts. Rounded bar kom redan på 1800-talet men har ersatts utav ultra round bar.

IMG_1963.jpg

IMG_1964.jpgJämför gärna med bilderna som Hobbe la in på en standard square.

Publicerat

Jag vet att de finns, men just Beesleys självöppnare med rund mage är svår..... Snygg, men svår. Sett till 1880-talets teknik så var det krasst sett rymdteknologi på sin tid.

Med dagens tillverkningsteknik är den bara komplicerad och omständig att göra.

/T

Publicerat

Ja, det går ju att önska.... Om man önskar så det knyter sig kanske Husqvarnan en dag är en Purdey när man öppnar vapenskåpet. 

Publicerat
20 hours ago pmt sa:

Jag fattas ffa en AGL, en Purdey och kanske en Evans i samlingen..... Jag har en H&H, en Boswell, en Churchill, en Lancaster, en Boss å ett knippe från Birmingham. Men en Westley Richards har sin plats den med om nu någon har en till vettiga pengar....

/T

Jag har aldrig riktigt förstått varför Westley Richards aldrig uppnått samma status som Purdey och H&H med tanke på alla deras bespoke bössor genom åren, både drop lock och sideplate... Är det månne för att de inte var ett London företag? (även om de hade The Bishop of Bond Street från början som sålde till adeln och kungligheterna.)

Vi som är intresserade vet vilka de är men Purdey och H&H har ju nästan alla hört talas om.

I vissa avseenden så tycker jag Westley Richards verkar vara mer spännande än Purdey men jag har aldrig skjutit en av deras hagelbössor så hur den känns i nävarna kan jag bara gissa mig till... Gillar deras drop-box design, även om jag är svag för sideplates... :blush:

Publicerat
3 hours ago Wizard sa:

Jag har aldrig riktigt förstått varför Westley Richards aldrig uppnått samma status som Purdey och H&H med tanke på alla deras bespoke bössor genom åren, både drop lock och sideplate... Är det månne för att de inte var ett London företag? (även om de hade The Bishop of Bond Street från början som sålde till adeln och kungligheterna.)

Vi som är intresserade vet vilka de är men Purdey och H&H har ju nästan alla hört talas om.

I vissa avseenden så tycker jag Westley Richards verkar vara mer spännande än Purdey men jag har aldrig skjutit en av deras hagelbössor så hur den känns i nävarna kan jag bara gissa mig till... Gillar deras drop-box design, även om jag är svag för sideplates... :blush:

Finns nog flera skäl till det.... Rötterna i Birmingham är en, det faktum att de uppfann boxlåset en annan, att man hade en ganska stor volymproduktion en annan..... WR är lite som Greener, minst lika bra, tekniskt kompetenta (därmed faktiskt tekniskt sett bättre än de tre stora Boss/H&H/Purdey) - men en på tok för stor volymproduktion OCH avsaknaden av ett prominent kungahus i orderböckerna. Grejen är att det är lite för lätt ocg billigt att bli ägare av en Grenner eller en WR.

Sedan var den stora i Birmingham Powell aka "Purdey of the north" när det begav sig. I dag är WR tillsammans med Rigby de brittiska vapentillverkare som gör nått vettigt tillsammans med Dickson. Boss har mer eller mindre imploderat (men lever i högönsklig välmåga på Edwards omdömme - "A Boss, a Boss - the best gun in the world but damn to expensive!" med sådana ägarreferenser behöver man ingen reklam eller ett showroom.....), Churchill och Evans lever på att sälja uppsnofsade italienare eller spanjorer, Purdey & H&H lever på gamla meriter och på att de ägs av parfymtillverkare. William & Son ytterligare en i samma snitt.

Powell dog sotdöden och är lite som Churchill & Evans - brandar spanskt. AGL velar och vet inte vad man vill vara men kan vara en dark horse om de satsar på rätt saker ....

Kvar har du (i ngn mening Dickson), Rigby och WR - som vill något, som frågar kunden vad kunden vill ha, och inte minst viktigt levererar till de som verkligen gör något med grejorna.

/T

Publicerat
21 minutes ago pmt sa:

Kvar har du (i ngn mening Dickson), Rigby och WR - som vill något, som frågar kunden vad kunden vill ha, och inte minst viktigt levererar till de som verkligen gör något med grejorna.

/T

Både WR och Rigby har ju pengar till att utveckla verksamheten till skillnad ifrån Boss.

Vad har egentligen Boss för utvecklingsmöjligheter ? Man omsätter ett några tiotals miljoner på att bygga vapen av (överdrivet) hög klass, att likt Rigby komplettera sin exklusiva kundkrets med en massmarknad med några halvfabrikat som man putsar till i sin verkstad är att ge sig ut på tunn is. Rigby var redan nersölade med tacos när man återvände till London och har lyckats bygga upp sitt varumärke på nytt.

WR är nog trots allt det mest intressanta varumärket för närvarande, man kommunicerar med kunderna och har väl närmast en fanclub som man behandlar väldigt väl. Det spelar ingen roll om du har en billig WR, du är ändå välkommen in i gemenskapen. Fan vet om de inte har ansiktsgympa varje morgon så att inte överläppen stelnar till som hos många av de andra tillverkarna. Det bästa av allt är att alla kan hitta en WR som passar deras plånbok, visst så är deras Droplock lite speciella och det underlättar vid rengöring men man känner ingen skillnad mot en vanlig boxlåsare när man skjuter med den.

Publicerat
39 minutes ago pmt sa:

Ja, jo - fast jag gillar lite stiff upper lip och en slips som sitter hårt dragen....  I en regnbågsfärgad tid när alla ska vara så in i helvete skitnödigt korrekta och ska dalta med all världen värdelösa skitminoriteter med existensiell eller sexuell ångest så är det skönt att se att det finns någon som håller på stilen och håller värdelösa neurotiker och korkade plattskallar borta.

Som kontrast till den där tatuerade grönhåriga förmodat feminina (i de flesta av de 8 könen vi har i dag i alla fall) varelsen som tycks ha hamnat i någon form av existensiell återvändsgränd på posten i Lund. Hon/hen/han/den/det får tydligen ångest av att hantera försändelser med vapen. Och klarar inte av att behandla mig som kund....

/T

Det här är såna där inlägg man lägger på hjärnan. Lite som du för 4-5 år sedan pratade om mexikanare med makitaborrar som druckit träsprit till frukost när vi pratade om Remington. Jag håller med dig i det du säger. Efter ett år i Stockholm har jag sett det mesta onödiga världen kunnat lägga sin energi på...

WR är verkligen otroligt fina vapen och jag har haft förmånen få se en sådan in action och att få skjuta en purdey. Man vill inte skjuta med någonting annat efter det. Allt bara fungerar exakt som man vill på vapen av den kvaliteten. Jag känner båda som äger vapnen och det är trevliga typer, så nästa gång (om ett år) ska jag knipa ett skott med Westleyn också.

Publicerat

Vad säger våra vänner licenshandläggarna om man söker licens på två likadana bössor?

Publicerat
  • Författare
Just now TokTammas sa:

Vad säger våra vänner licenshandläggarna om man söker licens på två likadana bössor?

"Orimlig ansökan - låt destruera den ena så får du licens på den andra!"

Så länge du är en "riktig" jägare vill säga ;)

Publicerat

När jag sökte på en sbs för något år sedan blev jag uppringd av handläggerskan som undrade varför jag behövde ett till hagelvapen, hade ju en pump sedan tidigare.

Så jag fick förklara hur praktisk det kan vara att ha två pipor med olika trångborrning ibland. 

Det här paret verkar ju ha samma borrning så hur ska man då motivera behovet? 

Publicerat
Just now TokTammas sa:

Det här paret verkar ju ha samma borrning så hur ska man då motivera behovet? 

Sök du på det paret - gnäller handläggaren så säg till, så ska jag prata förstånd med dem. Att neka ett par Purdey - pfffffff...... Over my very dead body.....

/T

Publicerat

Det här blev ju roligt på riktigt! :lol:

Fasiken att man inte har ett antal hundra k till övers för att testa och se om man verkligen skulle få det beskedet... Det hade faktiskt inte förvånat mig - snarare tvärtom hade jag blivit förvånad om det gick igenom utan krusiduller, men kul hade det varit att testa :P 

Publicerat
På 2017-02-21 at 20:14 pmt sa:

Ja, jo - fast jag gillar lite stiff upper lip och en slips som sitter hårt dragen....  I en regnbågsfärgad tid när alla ska vara så in i helvete skitnödigt korrekta och ska dalta med all världen värdelösa skitminoriteter med existensiell eller sexuell ångest så är det skönt att se att det finns någon som håller på stilen och håller värdelösa neurotiker och korkade plattskallar borta.

Som kontrast till den där tatuerade grönhåriga förmodat feminina (i de flesta av de 8 könen vi har i dag i alla fall) varelsen som tycks ha hamnat i någon form av existensiell återvändsgränd på posten i Lund. Hon/hen/han/den/det får tydligen ångest av att hantera försändelser med vapen. Och klarar inte av att behandla mig som kund....

/T

Tack för dessa orden. Amen