Publicerat Februari 20, 20179 yr Tjena! Jag har precis tagit jägarexamen! Nu till min fråga... Jag har ansökt om 4 vapen samtidigt, en Tikka T3X Varmint 308, en Tikka T3X Hunter 30-06, en Sako Quad .22lr och en Benelli M2 Comforttech (halvautomat) Alla helt nya från en jaktbutik. Med andra ord 2st klass 1 vapen! kan det bli några problem? kan man få avslag av någon anledning? jag vill tillägga att jag aldrig har varit straffad för något i hela mitt liv, köpt ett nytt vapenskåp ( kvitto är bifogad vid ansökan ) har haft ett fast jobb i många år med en god inkomst, är 39 år ( om det nu skulle ha någon betydelse ) om jag har förstått det hela rätt så ska man kunna ha 4 st vapen utan några krångligheter? Ha överseende med om detta har tagits upp i en tidigare tråd Är ny på forumet.
Publicerat Februari 20, 20179 yr Quote en Tikka T3X Varmint 308, en Tikka T3X Hunter 30-06 Varför i hela friden dessa två? En täcker allt behov mer än väl!
Publicerat Februari 20, 20179 yr Författare 2 minutes ago tecno sa: Varför i hela friden dessa två? En täcker allt behov mer än väl! Det skiljer mycket i vikt mellan dessa 2, ena är gjord i trä och den andra i syntet. Jag vill även att tjejen ska kunna följa med och uppsiktsjaga i framtiden. Jag vet att en av dom täcker allt behov men det var egentligen inte frågan
Publicerat Februari 20, 20179 yr Du kan köpa 6 pangar rakt av å ange motivering för vapen 5 å 6 så får du licens för dessa precis som alla andra... (som inte ha problem med rättvisan) Mååååånga inkl jag själv har 2 klass1 vapen å en hel del har 3-4 klass1 vapen utan problem... Bara de ryms inom vapengarderoben Grattis till jägarexamen förresten!
Publicerat Februari 20, 20179 yr Författare 4 minutes ago HuggyBear sa: Du kan köpa 6 pangar rakt av å ange motivering för vapen 5 å 6 så får du licens för dessa precis som alla andra... (som inte ha problem med rättvisan) Mååååånga inkl jag själv har 2 klass1 vapen å en hel del har 3-4 klass1 vapen utan problem... Bara de ryms inom vapengarderoben Grattis till jägarexamen förresten! Hallå! Tack för ett rakt och bra svar!
Publicerat Februari 20, 20179 yr 1 hour ago HuggyBear sa: Du kan köpa 6 pangar rakt av å ange motivering för vapen 5 å 6 så får du licens för dessa precis som alla andra... (som inte ha problem med rättvisan) Mååååånga inkl jag själv har 2 klass1 vapen å en hel del har 3-4 klass1 vapen utan problem... Bara de ryms inom vapengarderoben Grattis till jägarexamen förresten! Beror nog på var i landet man bor. En god vän fick inte licens på mer än 4vapen som ny jägare trotts att det var arvegods från hans far. 4vapen skulle tydligen mer än väl räcka för en nyutexaminerad.
Publicerat Februari 20, 20179 yr Detta är en populär post. 51 minutes ago Abex sa: Beror nog på var i landet man bor. En god vän fick inte licens på mer än 4vapen som ny jägare trotts att det var arvegods från hans far. 4vapen skulle tydligen mer än väl räcka för en nyutexaminerad. Dom PRÖVAR hela tiden. Har just "assisterat" en kund med samma problem genom lite moralisk stöd: Först sa dom (plisen) att man hade 3 månader på sig att göra av med vapnen- annars skulle dom åka på "olaga vapeninnehav"- när man har enligt lag 12 månader. Sen "tyckte" dom inte att sonen som ny jägare "behövde alla dom vapen" så han skulle bara få licens på 3 av dom. Dom "tyckte" även att en .45-70 skulle skrotas eller pluggas "för den kan man inte jaga något med" Plus ett antal andra dumheter (som ALLA har löst sig nu med lite moralisk stöd och ett antal överklaganden) 6 jaktlicenser är klara nu (inklusive en .22 enkelskott) - och en kaliber 16 enkelskott stiftantändare i dåligt skick ska pluggas och bli på minneslicens och bli utöver dom 6 "bara för att man kan"... Den är ändå av "ytterst ringa värde" så det var bara på kul- för att "vinna"... Så nog fan går det- men plisen borde följa lagen och inte hota och göra egna regler vartefter- för att krångla till det för hederligt folk....
Publicerat Februari 20, 20179 yr Klockrent Dansken! Har man inte kunskap å pondus att stå upp för sin rätt så äre lätt att bara å ge upp...
Publicerat Februari 20, 20179 yr Detta är en populär post. Dom 6 vapen i "garderoben" är inte ens en lag: Det var en REKOMMENDATION från början- som plisen har gjort till lag... Sen behöver dom "plötsligt" intyg och "behovsprövning" från nummer 4 Och vi finner oss bara i det och faller in i leden Och plötsligt, som av ett trolleri ska ni se- en solig dag i april är det en dag 3 vapen som gäller i fortsättningen.. Då kommer SvJF att tycka att dom har gjort ett gott arbete för att rädda situationen åt oss- så utlänningar enklare kan åka in i landet med EU vapenpass . Jag tackar för kaffet. STÅ PÅ ER alla ungdomar: jag är så gammal att jag klarar mig i min tid (garderoben är full MED RÅGE)- men ni ska dras med skiten många år - när jag inte jagar längre. Organisera er och kämpa emot... NU Överklaga- och ge inte upp.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 12 hours ago Dansken sa: Dom PRÖVAR hela tiden. Har just "assisterat" en kund med samma problem genom lite moralisk stöd: Först sa dom (plisen) att man hade 3 månader på sig att göra av med vapnen- annars skulle dom åka på "olaga vapeninnehav"- när man har enligt lag 12 månader. Sen "tyckte" dom inte att sonen som ny jägare "behövde alla dom vapen" så han skulle bara få licens på 3 av dom. Dom "tyckte" även att en .45-70 skulle skrotas eller pluggas "för den kan man inte jaga något med" Plus ett antal andra dumheter (som ALLA har löst sig nu med lite moralisk stöd och ett antal överklaganden) 6 jaktlicenser är klara nu (inklusive en .22 enkelskott) - och en kaliber 16 enkelskott stiftantändare i dåligt skick ska pluggas och bli på minneslicens och bli utöver dom 6 "bara för att man kan"... Den är ändå av "ytterst ringa värde" så det var bara på kul- för att "vinna"... Så nog fan går det- men plisen borde följa lagen och inte hota och göra egna regler vartefter- för att krångla till det för hederligt folk.... Just det här med att hota eller skrämma folk verkar vara vanligt förekommande tyvärr. ialla fall om man lyssnar på de i sin närhet som sökt. bara det att man måste motivera vapen 5&6 är för mig obegripligt....
Publicerat Maj 19, 20179 yr Går det att få jaktlicens på en enskotts 22:a? Min morfar har en gammal Husqvarna som är helt underbar men vi är oroliga för att den inte går att få licens på.
Publicerat Maj 19, 20179 yr Just now baconpastej sa: Går det att få jaktlicens på en enskotts 22:a? Min morfar har en gammal Husqvarna som är helt underbar men vi är oroliga för att den inte går att få licens på. gick väl om den väger över 2.5 kilo
Publicerat Maj 19, 20179 yr Frågan är om den väger så mycket, kollar polisen verkligen vikten? Det finns inte någon rad för vikt på ansökningsblanketten.
Publicerat Maj 19, 20179 yr är nån fånig regel där "salongsgevär" är förbjuden pga att dom är lätta och behändiga att tjuvjaga med men har du licenser sedans tidigare så testa men skriv småviltsstudsare husqvarna och sen laddtyp enkelskott kan bli lite frågor men borde gå bra men nämn ALDRIG ordet salongsgevär
Publicerat Maj 20, 20179 yr 9 hours ago baconpastej sa: Går det att få jaktlicens på en enskotts 22:a? Min morfar har en gammal Husqvarna som är helt underbar men vi är oroliga för att den inte går att få licens på. Den går också relativt enkelt att få licens för avlivning, om du t.ex. har en grävlingfälla. I sådant fall går den utanför vapengarderoben. Mvh Jan-Erik