Publicerat Februari 21, 20179 yr Hej, Går det att få lite tips på vilka raser jag ska titta på om jag vill ha en "renodlad" ställande hund som ska präglas på enbart mårdhund. Anledningen till rubriken är att det är liknande arbete på mårdhunden som på grävling och gris. Men eftersom varken gris eller grävling finns på Åland så kommer det bli endast mårdhund. Till önskemålen: litet sök, skarp, "halvstor"(typ münster) och vettig i skallen. Har redan en tjt och en münster, så den behöver inte ett alltför stort ego i flocken eller vad man ska säga. Vill inte ha en tjt till, och münster tror jag går bort för dom jagar lite allt möjligt. Har dock funderingar på en münster till ändå. Ganska rolig ras, men det är inte ok att jaga rådjur efter 31 december så det ställer till problem. Mvh
Publicerat Februari 21, 20179 yr 1 hour ago strävhår sa: Nån av de små trädskällrna? dom säljer ju inte nobs till annat än fågel:(:(:(
Publicerat Februari 21, 20179 yr 14 minutes ago ozzian sa: dom säljer ju inte nobs till annat än fågel:(:(:( Finns finnar oxå, är förmodligen lite lika där men fler kullar att hoppas på.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Det går nog att få vilken hund som helst att jaga mårdhund. En finnspets som ovan nämnde kanske? En pudel eller en amstaff? Kanske en blandning. Skämt åsido, enligt mig behöver man ingen ställande hund till mårdhund. Alla hundar ställer en mårdhund. Taxar och stövare ställer ju dem hela tiden. Men det är ju av ren våldsamhet dem gör det. En gråhund som håller sitt avstånd är för mig roligare än en arg tjt som hänger i nacken och gör nästintill skrikande ljud medan fradgan rinner. Därför tror jag en finnspets skulle vara bra. Trängre sök än en gråhund, men åtminstone den finnspetsen jag jagat mårdhund med håller fortfarande sitt avstånd. Gillar inte när dem ska flyga på direkt och slåss. Okej om dem gör det när mårdhunden är trängd och man hjälper till eller om dem nyper till den när den går loss. Men jag har sett så mycket av tjt och arga taxar som bara hänger på dem och det ser knappt etiskt ut. Är väl instinkten från grythundssidan som gör det. Det här är ju bara hur jag vill att min hund jobbar på mårdhund. Ser inte ner på arga stövare heller direkt, dem är ju effektiva.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare Jo jag har som sagt redan två hundar som jagar mårdhund, men även annat. Båda är skitroliga när dom väl fångar mårdhund, men det drar lika snabbt iväg på rådjur en timme eller till andra änden av byn. Skulle vara väldigt nice med en tjt eller münster som endast jagade mårdhund men det tror jag är utsiktslöst. Tjtn har nog övergått mer och mer till mårdhund ju äldre hon blivit dock, vilket är trevligt. Men vet ju att många i Sverige jagar grävling med ställande hundar. Vad är det för ras på dom? Oönskade älghundar har jag hört ryktas någon gång typ. Så det lutar ju åt någon spets? Är spetsar i regel trevliga hundar? Vågar man t.ex åka på en södernresa och lämna bort hunden utan att oroa sig för att hunden ställer till med massa fanstyg? Under förutsättning att den är väl fostrad förstås. Det vågar jag inte med tjtn trots att hon är välfostrad. Hon har tyvärr lite bieffekter när inte husse är med och håller koll.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Laika..karelare.. vorsteh.. labrador.. det finns lite av varje som används till grävlingjakt..
Publicerat Februari 22, 20179 yr En smålandsstövare med rovviltintresse kanske? Storleken är ju precis vad du efterfrågar och den borde ju gå att få mycket mårdhundsintresserad. Arbetssättet avviker från övriga du haft uppe men eftersom mårdhunden inte är speciellt snabb så kommer smålandsstövaren ikapp tämligen omgående. Därefter vet jag inte riktigt vad den skulle göra, har för dålig koll på rasen för att kunna avgöra om den skulle försöka avsluta själv eller om den skulle ställa, men det kanske är en mognadsfråga.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Västlaika! Funkar med REL eller östlaika också för den delen men östlaikorna blir ju så j#kla stora bara.. Har själv en som är 75% västlaika och 25% REL som funkar bra på mårdhund. Jag behöver inte ens ha med mig bössan
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare Intressant EC! Ja alltså storleken är inte det viktiga egentligen. Bara den är trevlig så är öppenheten stor! Men vad är "REL"? Är det lätt att få tag i öst / västlaika?
Publicerat Februari 22, 20179 yr Spetsar är trevliga hundar för att svara på din fråga. Jag skulle nog ha en sådan om jag tvingades dra ner på storleken och ha hundarna inomhus. Lugna och trevliga, som små gråhundar ungefär.
Publicerat Februari 22, 20179 yr 26 minutes ago Herr Mattsson sa: Intressant EC! Ja alltså storleken är inte det viktiga egentligen. Bara den är trevlig så är öppenheten stor! Men vad är "REL"? Är det lätt att få tag i öst / västlaika? REL är en förkortning för Ryskeuropeisk-laika en hittills rätt ovanlig ras. De flesta laikorna jag träffat är mycket trevliga och sociala hundar! En fördel med laikan är att den är väldigt "allround" så att prägla den på mårdhund är inget problem! Att få tag i en östlaika är inte särskilt svårt men en västlaika är betydligt svårare. Om du vill ha från meriterade föräldrar så att säga, men då du bara vill ha en till mårdhund är det ju inte lika viktigt. Då kan man köra på en valp från nästan vilken parning som helst. Min Laika kommer från Ryssland så man kan köra på hundar därifrån oxå! Dock är hon inte den trevligaste hunden...
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare Lysande! Laika får det bli! Övertygad om att det blir bra mårdhundsdräpare! Tror du dom även ställer mink och mård då?
Publicerat Februari 22, 20179 yr 3 minutes ago Herr Mattsson sa: Lysande! Laika får det bli! Övertygad om att det blir bra mårdhundsdräpare! Tror du dom även ställer mink och mård då? Laikorna ställer allt, så mink och mård är inget problem alls! Har till och med lyckats skjuta räv på ståndskall för min laika! En laika kommer passa dig perfekt! Finns flera kullar just nu men tror de är mer inriktade på älg och gris än rovvilt.. Enda viktiga är att du tar valp från en kull där föräldrarna verkligen har rovviltskärpan. Här kan du läsa lite om laikornas arbete på rovvilt: http://laikaklubben.se/jakt/ovriga_rovdjur
Publicerat Februari 22, 20179 yr Stävhårig vorsteh, funkar på allt, från ripa till älg. Min skäller ståndskall på björn och grävling, en mårdhund är nog inga problem. Dessutom får du en utmärkt apportör till vårjakten efter ejder :-)
Publicerat Februari 23, 20179 yr På 2017-02-22 at 00:11 strävhår sa: Finns finnar oxå, är förmodligen lite lika där men fler kullar att hoppas på. nja, dom är normalt lite stressigare, nä , nobs ska jag testa
Publicerat Mars 5, 20179 yr Författare Ecjakt, hur hittar man en hund i Ryssland och hur importerar man den? Är de ryska hundarna otrevliga i temperament jämfört med de man hittar "här"?
Publicerat Mars 6, 20179 yr 14 hours ago Herr Mattsson sa: Ecjakt, hur hittar man en hund i Ryssland och hur importerar man den? Är de ryska hundarna otrevliga i temperament jämfört med de man hittar "här"? Skriver ett PM till dig i eftermiddag på allt jag tycker man behöver veta och tänka på inför köp av hund därifrån Inte särskilt svårt egentligen men kan vara lite knepigt första gången :-)
Publicerat Mars 6, 20179 yr På 2017-02-23 at 11:46 ozzian sa: nja, dom är normalt lite stressigare, nä , nobs ska jag testa Är finnarna stressigare....!? Vad bygger du det på?
Publicerat Mars 6, 20179 yr På 2017-02-22 at 00:44 ÅlandsFilip sa: Det går nog att få vilken hund som helst att jaga mårdhund. En finnspets som ovan nämnde kanske? En pudel eller en amstaff? Kanske en blandning. Skämt åsido, enligt mig behöver man ingen ställande hund till mårdhund. Alla hundar ställer en mårdhund. Taxar och stövare ställer ju dem hela tiden. Men det är ju av ren våldsamhet dem gör det. En gråhund som håller sitt avstånd är för mig roligare än en arg tjt som hänger i nacken och gör nästintill skrikande ljud medan fradgan rinner. Därför tror jag en finnspets skulle vara bra. Trängre sök än en gråhund, men åtminstone den finnspetsen jag jagat mårdhund med håller fortfarande sitt avstånd. Gillar inte när dem ska flyga på direkt och slåss. Okej om dem gör det när mårdhunden är trängd och man hjälper till eller om dem nyper till den när den går loss. Men jag har sett så mycket av tjt och arga taxar som bara hänger på dem och det ser knappt etiskt ut. Är väl instinkten från grythundssidan som gör det. Det här är ju bara hur jag vill att min hund jobbar på mårdhund. Ser inte ner på arga stövare heller direkt, dem är ju effektiva. Den finnspetsen du jagar med.....hette den Ronja?
Publicerat Mars 6, 20179 yr 1 minute ago Urban sa: Den finnspetsen du jagar med.....hette den Ronja? Nope, Leffe heter han. Riktigt trevlig och lugn hund. Han har inte så mycket viltskärpa överlag och det kan bero på att han inte blev jakthund förrän han var 3 år. Men han jagar både vildsvin och mårdhund.