Jump to content

Val av kaliber 20 Bock

Recommended Posts

Hej

Har letat efter en kaliber 20 bock som komplement till min Nikko 12a som jag använder i övrigt. Tanken att gå på fjället med Pointern och en 20a har blivit lite för påtaglig, samtidigt så tänker jag mig att det måste vara perfekt till damen som håller på med jägarexamen att ha en lite lätt 20a istället för en tung 12a, speciellt när hon är liten och lätt.

Dåså, jag har hittat lite olika alternativ men jag tycker att det är så himla svårt att värdera om det är ett vettigt köp eller ej, men några alternativ har jag

1. Winchester 101 XTR 20/76 i nyskick, lösa choker, koffert med choker, ser ut att vara väldigt lite använd. Vad ligger prisbilden på?

2. Beretta 686 special, lösa choker. bruksskick 3 av 5 skulle jag bedöma skicket till.

3. Miroku, bruksskick, fast choke.

4. Browning 325. lösa choker, rak engelsk kolv men med en spricka i framstocken (lagad).

Har ni några åsikter om vad priset bör ligga på ovanstående modeller mellan tummen och pekfingret baserat på min info?

//A

trumpetarn

Kaliber 20 marknaden är svårvärderad för det är få objekt till salu. Nedanstående är en lekmans uppfattning utifrån tiden jag själv letade efter en tjugobock förra året. 

1. XTR är en billigare variant av 101. Inget fel med modellen men den värderas ganska lågt. En i kaliber 12 skulle kosta runt 6-7 tkr, kaliber 20 drar upp värdet något. 

2. Namnet drar alltid upp värdet. Har sett på blocket för 10 tkr och uppåt. 

3. I kaliber 12, runt 5 tkr. Något högre i kaliber 20. 

4. Som med Beretta, namnet och särskilt modellen drar upp värdet. Skulle tippa på 10 tkr och uppåt. 

Av de alternativ du nämner hade jag mest tittat på 101:an. Förmodligen kommer du billigt undan och ändå får du en trevlig skapelse.

tack för input, en lite fundering bara, XTR är det verkligen beteckningen på en enklare 101? trodde att XTR var mellansteget mellan "vanliga" och pigeon grade som är finare?

Tycker att du börjar lite i fel ände.

Försök att känna på vapnen, känns de bra för just dig?

Hur väl stämmer kolvmåtten? Kan man justera kolvmåtten utan att det kostar mer än vad bössan är värd? Har du och damen samma kolvmått, troligtvis inte, det är kanske 2 bössor som ni skall ha.

Hade du tänkt att damen skulle ha bössan till allt skytte, även med kraftiga patroner medan du skall smyga runt på fjället med lätta laddningar, ett lätt vapen ger kraftigare rekyl, kanske inte det som damen önskar sig.

Hur långa pipor har vapnen, långar pipor på kal 20 är poppis och drar upp priset.

Vad väger de? Tänk på att en SVS i kaliber 12 många gånger kan vara en lättare än en bock i kaliber 20. 

Om du tvunget skall ha en bock i kal 20 så är dina förslag inte dumma, men att du gör ett klipp på ett vapen som inte passar dig är helt plötsligt inte ett klipp utan dumt. Om det sedan skall till omfattande justering utav kolven så skall det också med i kalkylen.

PMT har skrivit en bra artikel hur man kollar begagnade vapen, den kanske ligger i någon tråd här på forumet eller så finns den i hans lilla bok om hagelvapnet.

6 minutes ago Tazswe sa:

Tycker att du börjar lite i fel ände.

Försök att känna på vapnen, känns de bra för just dig?

Hur väl stämmer kolvmåtten? Kan man justera kolvmåtten utan att det kostar mer än vad bössan är värd? Har du och damen samma kolvmått, troligtvis inte, det är kanske 2 bössor som ni skall ha.

Hade du tänkt att damen skulle ha bössan till allt skytte, även med kraftiga patroner medan du skall smyga runt på fjället med lätta laddningar, ett lätt vapen ger kraftigare rekyl, kanske inte det som damen önskar sig.

Hur långa pipor har vapnen, långar pipor på kal 20 är poppis och drar upp priset.

Vad väger de? Tänk på att en SVS i kaliber 12 många gånger kan vara en lättare än en bock i kaliber 20. 

Om du tvunget skall ha en bock i kal 20 så är dina förslag inte dumma, men att du gör ett klipp på ett vapen som inte passar dig är helt plötsligt inte ett klipp utan dumt. Om det sedan skall till omfattande justering utav kolven så skall det också med i kalkylen.

PMT har skrivit en bra artikel hur man kollar begagnade vapen, den kanske ligger i någon tråd här på forumet eller så finns den i hans lilla bok om hagelvapnet.

Måtten ligger inom mina toleranser så det har jag koll på. Tanken är inte att damen och jag skall dela, snarare att jag skall ha en fågelbössa som hon kan låna vid behov.

jag är inte i första hand ute efter en lätt bössa, i så fall duger min SVS som jag har idag gott, det jag är ute efter är en lättare bock i kal 20.

och vad gäller laddningar så har jag svårt att se att våra lovliga hagelvillt inte skulle stryka på foten av en 28gr laddning från en 20a, det gör dom iallafall från en 12a, så jag ser inget behov av att ösa på med magnumladdningar i en nätt 20a.

19 minutes ago Alex123 sa:

Måtten ligger inom mina toleranser så det har jag koll på. Tanken är inte att damen och jag skall dela, snarare att jag skall ha en fågelbössa som hon kan låna vid behov.

jag är inte i första hand ute efter en lätt bössa, i så fall duger min SVS som jag har idag gott, det jag är ute efter är en lättare bock i kal 20.

och vad gäller laddningar så har jag svårt att se att våra lovliga hagelvillt inte skulle stryka på foten av en 28gr laddning från en 20a, det gör dom iallafall från en 12a, så jag ser inget behov av att ösa på med magnumladdningar i en nätt 20a.

Ok, i ditt första inlägg så gav du intrycket av att du var en nybörjare och att du och damen skulle dela på en kaliber 20.

Har överhuvud taget inte nämnt magnumladdningar men att mata 28 grams laddningar på en skjutbana med ett lätt vapen kan vara jobbigt för den som inte är van vid rekyl och som många nybörjare gör lite missar med anläggningen, men nu skulle ju inte damen använda bössan speciellt mycket så det kan vi skita i.

Skulle nog säga att priset till stor del beror på piplängden - hittar man en kaliber 20 med 28 eller 30" pipor kan man sälja den dyrt....

Att dela bössa med damen är ju trevligt, men då bör du nog redan från början spetsa dig på en extra kolv. I alla fall om du vill att damen ska kunna njuta av skyttet.....

Så vilken av de fyra - den med längst pipor....

Vilken av dem som är bäst: Browning/Win

Vilken av dem som är sämst; Berettan

Vilken av dem som är dyrast: Beretta tätt följt av Browningen

Billigast: Miroku.....

/T

Okej om vi bortser från damens möjliga användning. (Då föll det argumentet hemma ;) )

Samtliga bössor har 68cm pipor tyvärr. 

PMT vad skulle du säga att priset på winchester och browning skulle ligga på enligt min grova förklaring av skicket?

15 minutes ago Alex123 sa:

Okej om vi bortser från damens möjliga användning. (Då föll det argumentet hemma ;) )

Samtliga bössor har 68cm pipor tyvärr. 

PMT vad skulle du säga att priset på winchester och browning skulle ligga på enligt min grova förklaring av skicket?

Winchstern 6-8000, kanske upp till 10 000:- med rätt köpare

Browningen förmodligen inte under 10 000:-

/T

Nu är detta visserligen fel spår men jag, som är väl känd Browning fanatiker, svingar i dag en Merkel 47e (kaliber 20, SBS) som jag är extremt bra kompis med och som skjuter riktigt bra! Nej, den är inte lika rapp mekaniskt som min gamla Browning men den väger å andra sidan bara en bråkdel och i slutet av en jaktdag där man rör på sig så är låg vikt att föredra helt klart. Jag har troligen fått tag i ett bra exemplar!

Är det en bock du har spanat in dig på så skulle också jag rekommendera en Browning, men då förutsatt att den passar dig. Det spelar ingen roll hur bra bössa man har om den inte passar, men det går alltid att inpassa en bössa. Att vara två som delar på en hagelbössa kräver nästan att man har samma kroppshydda, annars kommer en, eller båda, att få kompromissa.

Vad gäller piplängd så är mitt recept 28" på en Browning. Snabbast sving då när det går undan men kräver lite mer träning vid flyktskytte på långa håll.

benknäckaren

Nu när vi pratar 20 or har varit jävligt sugen på en kaliber 20 kollade på 725an den var trevlig men lite väl dyr 27k  någon som vet ifall mirokus mk60 finns i Sverige ? Har letat bland dom stora drakarna men inte hittat någon . Och ifall någon vet riktpriset på den mellan tummen o pek. 

och förlåt TS Att ja norpar din tråd 

38 minutes ago benknäckaren sa:

någon som vet ifall mirokus mk60 finns i Sverige ?

Det finns några, men det är inget som Jaguargruppen för generellt.

/T

Greifelter
2 hours ago benknäckaren sa:

Nu när vi pratar 20 or har varit jävligt sugen på en kaliber 20 kollade på 725an den var trevlig men lite väl dyr 27k  någon som vet ifall mirokus mk60 finns i Sverige ? Har letat bland dom stora drakarna men inte hittat någon . Och ifall någon vet riktpriset på den mellan tummen o pek. 

och förlåt TS Att ja norpar din tråd 

Står en hos Susegården. Väldigt trevlig!

benknäckaren

Tack för svaren :) susegården skall kolla med dom tackar! 

• 4 years later...