Publicerat Mars 1, 20179 yr Om man tar en vortex viper pa 6,5-20×50, det siktet har ju sidofokus och lägsta inställningen är ju 50 yard. Kan man på ett SF sikte justera om parallaxen precis som på ett vanligt fast parallax sikte genom att lossa och ändra frontlinsen? Tänker att om man vrider ned sidofokusen så långt det går, sen lossar frontlinsen och justerar den tills dess man får skarp parallaxfri bild på 25m? Fick inget bra svar av vortex, de sa bara att frontlinsen ej fick lossas.
Publicerat Mars 1, 20179 yr Sidofokus påverkar fokuseringslinserna genom att förflytta dessa linser framochtillbaka i förhållande till frontlinsen. I min värld behöver inte frontlinsen ha något med parallaxen att göra utan är främre "gastätning" enbart. Är konstruktionen på Vortexen likadan som på ett fastparallax - gängor och någon slags fattning för att kunna rotera frontlinsen ? Raggarö
Publicerat Mars 1, 20179 yr Finns möjligheten att sälja Vortex-siktet och köpa något med kortare parallax så skulle jag förorda detta, jag misstänker att du kommer att skruva på en lins som är ämnad att vara fast med risk att skyddsgasen läcker ut. Jag rekommenderar att du ställer frågan på forumet optics talk eller direkt till The Dark Lord of Optics = Ilya Koshkin på opticsthoughts.com Raggarö
Publicerat Mars 2, 20179 yr Författare På 2017-03-02 at 00:22 Raggarö sa: Finns möjligheten att sälja Vortex-siktet och köpa något med kortare parallax så skulle jag förorda detta, jag misstänker att du kommer att skruva på en lins som är ämnad att vara fast med risk att skyddsgasen läcker ut. Jag rekommenderar att du ställer frågan på forumet optics talk eller direkt till The Dark Lord of Optics = Ilya Koshkin på opticsthoughts.com Raggarö Hur kommer jag i kontakt med denne herre då? Ilya Koshkin Opticthoughts var ju inget forum , hittar inget sätt att skriva till honom.
Publicerat Mars 3, 20179 yr Överst till höger på opticsthoughts.com finns två knappar, "home" och "contact us", klicka på contact us så får du fram ett formulär som du fyller i. Jag har fått svar inom ett par dagar de gånger jag kontaktat Ilya. Det andra alternativet är att bli medlem på optics talk, antingen kasta ut frågan till församlingen eller PM:a "koshkin" direkt. Raggarö