Publicerat Mars 1, 20179 yr Får inte i hop detta. Söker på nätet. Men behöver jag lösa jaktkort för skyddsjakt? Läste att inom 200m så har jag rätt att ta bort räv etc om jag har ex Kanin/Hönsuppfödning (skyddsjakt) Men har jag rätt att skyddsjaga dom utan att lösa -jaktkort-?
Publicerat Mars 1, 20179 yr Författare 3 minutes ago Christian N sa: Nope all jakt med vapen kräver, fällfångst undantagen. Christian Så jag behöver lösa jaktkort för skydda kaniner/höns. Ok kan du hänvisa till var det står i lagen, för jag hittar inte nått om just skyddsjakt. Tack på förhand.
Publicerat Mars 1, 20179 yr 48 minutes ago Christian N sa: Nope all jakt med vapen kräver, fällfångst undantagen. Christian är du riktigt säker på det om jag inte minns helt fel så ska du ha jaktkort även vid fällfångst dock inte vid avlivningen
Publicerat Mars 1, 20179 yr Författare 4 minutes ago killer_mouse sa: är du riktigt säker på det om jag inte minns helt fel så ska du ha jaktkort även vid fällfångst dock inte vid avlivningen Men det är just det jag gör avlivar
Publicerat Mars 1, 20179 yr För jakt, att jaga krävs jaktkort. Oavsett ditt syfte men nu förefaller inte det vara varken det svar eller mål du ville nå fram till. Mighty mouse du har så rätt även fällfångst ingår, det jag tänkte på, felaktigt skall tilläggas var åldersundantaget för 18 och yngre. Således inga undantag. C
Publicerat Mars 1, 20179 yr hmm nu har dom ändrat i texten kortfattat så är det enligt vad Christian N med tillägg att det även behövs med fällor dock så är texten om att det inte skulle behövas vid avlivning i fällan borta så bara att hosta upp 300 riksdaler
Publicerat Mars 1, 20179 yr Jaktkort skall lösas vid jakt.. även för de som går i drev utan bössa har jag lärt mig.. Bedriver du fällfångst så ska du lösa jaktkort.. undantaget är väl mus och råttfällor..
Publicerat Mars 1, 20179 yr Författare "Oavsett ditt syfte men nu förefaller inte det vara varken det svar eller mål du ville nå fram till." Svar på min fråga var det som gäller. Om det nå är så att jag behöver lösa jaktkort för just detta så. Då gör jag det. Om det är det som lagen säger. Så var vänlig insinuera inte saker tack...
Publicerat Mars 1, 20179 yr Du ska ha löst jaktkort för att bedriva jakt. Skyddsjakt är en form av jakt. Avlivning är inte jakt, men då får du inte först bedrivit någon form av jakt innan avlivningen. dispenser för olika former av skyddsjakt som du nämner fråntar inte sysslan ursprunget, det är fortfarande jakt men under mer generösa förhållanden. /kalle
Publicerat Mars 1, 20179 yr Författare 3 minutes ago W.T. sa: Du ska ha löst jaktkort för att bedriva jakt. Skyddsjakt är en form av jakt. Avlivning är inte jakt, men då får du inte först bedrivit någon form av jakt innan avlivningen. dispenser för olika former av skyddsjakt som du nämner fråntar inte sysslan ursprunget, det är fortfarande jakt men under mer generösa förhållanden. /kalle Som jag svarat. Helt ok. Bara betala för det. Om jag behöver. (Gillar dock inte när folk antyder saker som inte stämmer) Case Closed.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 2 hours ago Adam_7 sa: (Gillar dock inte när folk antyder saker som inte stämmer) Detta är ett publikt diskussionsforum och inte en avlönad frågepanel som garanterar att alla svar är 100% korrekta - vilket också reviderades och tillrättalades ganska omgående. Vidare så ändras regler och bestämmelser ganska ofta och det är svårt att som enskild person ha total koll på samtliga ändringar, därav att man kan få ett besked som inte längre gäller. Fördelen är då att vi är så många här så att det rätt snabbt går att komma fram till det som gäller precis just nu. Har du problem med att du får ett för stunden felaktigt svar på ett publikt forum så kanske du skall ta de frågorna med lämplig lagman eller jurist inom det specifika området. Det brukar dock kosta ett antal tusenlappar per påbörjad timme...
Publicerat Mars 2, 20179 yr Jaktförordningen, 49 § Den som jagar är skyldig att betala viltvårdsavgift. Avgiften är 300 kr och gäller för ett jaktår. Skyldigheten gäller inte sådan jakt som avses i 28 § eller i punkterna 2–5 i bilaga 4 (skyddsjakt i vissa fall) och inte heller sådan jakt som avses i 31 § första stycket (jakt för bl.a. vetenskapliga behov) eller 32 §(ringmärkning m.m.). Avgift behöver inte heller betalas av den som vid jaktårets början är under arton år, om han eller hon då inte har tillstånd att inneha skjutvapen för jaktändamål. Kort sagt: Nej, för viss skyddsjakt krävs inte alltid jaktkort. T ex punkt 2 i bilaga 4, omfattar räv som kommer in på gård och kan göra skada. För övrigt har jag väldigt svårt att förstå varför man tar jägarexamen, söka licenser, skaffa vapen, men inte betala 300 spänn för jaktkortet.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 13 minutes ago MaxW sa: För övrigt har jag väldigt svårt att förstå varför man tar jägarexamen, söka licenser, skaffa vapen, men inte betala 300 spänn för jaktkortet. Håller med till 100% - den avgiften är en piss i rymden i relation till de övriga kostnader jakten tarvar.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Författare 8 hours ago Wizard sa: Detta är ett publikt diskussionsforum och inte en avlönad frågepanel som garanterar att alla svar är 100% korrekta - vilket också reviderades och tillrättalades ganska omgående. Vidare så ändras regler och bestämmelser ganska ofta och det är svårt att som enskild person ha total koll på samtliga ändringar, därav att man kan få ett besked som inte längre gäller. Fördelen är då att vi är så många här så att det rätt snabbt går att komma fram till det som gäller precis just nu. Har du problem med att du får ett för stunden felaktigt svar på ett publikt forum så kanske du skall ta de frågorna med lämplig lagman eller jurist inom det specifika området. Det brukar dock kosta ett antal tusenlappar per påbörjad timme... Har inte problem med att jag inte kan få ett 100% svar, det var inte det jag inte gillade. Det var att antyda att det inte är det svar jag vill ha antydan.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Författare 3 hours ago MaxW sa: Jaktförordningen, 49 § Den som jagar är skyldig att betala viltvårdsavgift. Avgiften är 300 kr och gäller för ett jaktår. Skyldigheten gäller inte sådan jakt som avses i 28 § eller i punkterna 2–5 i bilaga 4 (skyddsjakt i vissa fall) och inte heller sådan jakt som avses i 31 § första stycket (jakt för bl.a. vetenskapliga behov) eller 32 §(ringmärkning m.m.). Avgift behöver inte heller betalas av den som vid jaktårets början är under arton år, om han eller hon då inte har tillstånd att inneha skjutvapen för jaktändamål. Kort sagt: Nej, för viss skyddsjakt krävs inte alltid jaktkort. T ex punkt 2 i bilaga 4, omfattar räv som kommer in på gård och kan göra skada. För övrigt har jag väldigt svårt att förstå varför man tar jägarexamen, söka licenser, skaffa vapen, men inte betala 300 spänn för jaktkortet. 300:- Kan jag betala. Bara det att om jag inte ska jaga annat så kändes det varför lösa om jag inte behöver. Är inte svårare än så. Tack för svaret.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Så här har alltid min tolkning av detta regelverk varit: Som hobbyuppfödare av diverse fågel och kreatur, boendes på bondgård på landet, så har jag rätt att freda mina (hus-)djur om de blir attackerade av (vissa*) rovdjur. Således kan jag greppa hagelbössan om jag ser att en räv smiter in i hönshuset. Detta skall i min värld inte kräva att jag har betalat jaktkortet.Observera att detta är min personliga tolkning av nöd/nödrätt i 24 kap. 4 § brottsbalken och skall inte ses som varken korrekt eller fakta. Således om jag misstänker att räven är på ingång vissa timmar på dygnet och bestämmer mig för att vara proaktiv och stoppa räven innan den tar sig in i hönshuset - DÅ är det regelrätt jakt, även om det sker under premisserna för skyddsjakt. Jakt, skyddsjakt och avlivning gör man med skjutvapen avsedda för ändamålet - dvs jaktvapen. Du får icke göra detta med sportskyttevapen. Det går möjligen att hävda att vikten av att kunna snabbt avliva det påkörda rådjuret med ditt sportskyttevapen på väg hem från skjutbanan är större än det legala, men jag vet inte om det prövats juridiskt än med hjälp av 24 kap. 4 § brottsbalken. Hemma på gården är det inte kurant. För att få förvärva jaktvapen så krävs det att du har godkänd jägarexamen och ett syfte, dvs jakt. Du har ingen rättighet som säger att du får köpa jaktvapen bara du har jägarexamen, det är bara förkravet för att syftet överhuvudtaget skall kunna existera. Således torde det vara omöjligt att äga jaktvapen men inte betala jaktkortet? (givetvis finns det alltid undantag, se stycket under t ex) Bara en tanke. Under de åren jag satt i rullstol så betalade jag inte mitt jaktkort. Jag var inte ute och snurrade med några vapen heller av förståelig anledning men eftersom jag hade bestämt mig att ta mig upp på fötterna igen i framtiden så såg jag ingen anledning att avveckla mina jaktvapen. I dag är jag på fötter men jagar ändå inte för att jag helt enkelt inte är tillräckligt mobil än, men jag betalar mitt jaktkort ändå eftersom det händer att rävar, grävlingar och vildsvin bestämmer sig för att leva rövare på gården och då skall jag inte behöva bli stoppad av en sådan sak. Jag har dock övervägt vid flera tillfällen att inte betala jaktkortet eftersom jag anser att de pengarna missbrukas och direkt bekostar aktiviteter hos jaktfientliga organisationer, men jag är en rättskaffens människa som inte vill bryta mot lagen och för mig är det viktigt att vi alla jägare och vapenägare alltid gör allt enligt lagen för att inte ge någon ett underlag för fler förbud och inskränkningar... Då är det bättre att vi belyser det faktumet att det är vi som betalar in dessa pengarna till förmån för vårt vilt genom forskning och viltvård och då skall det inte gå till organisationer som har för avsikt att stoppa eller på andra sätt inskränka på jakten. Det är inte viltvård. * Varför jag skriver "vissa" inom parentes är för att man måste väga det ena mot det andra beroende på "vems" vilt det är, och jag syftar då på markens eller statens vilt. Om en björn eller varg attackerar dig eller din hund så har vi §28 att luta oss mot, men om de snor en av hönsen så är inte det skäl nog för att skjuta, medans det är ok om det är en räv i stället för ett av rovdjuren jag beskrev. TL;DR - Har du jaktvapen? Betala jaktkortet.
Publicerat Mars 2, 20179 yr O där åkte ts upp på ignorera listan, de lättkränktas skara börjar att sippra in även här. Christian
Publicerat Mars 2, 20179 yr Författare 16 minutes ago Christian N sa: O där åkte ts upp på ignorera listan, de lättkränktas skara börjar att sippra in även här. Christian Haha. Inte lätt kränkt, bara trött på folk som har förutfattade meningar.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 1 hour ago Wizard sa: Jag har dock övervägt vid flera tillfällen att inte betala jaktkortet eftersom jag anser att de pengarna missbrukas och direkt bekostar aktiviteter hos jaktfientliga organisationer, men jag är en rättskaffens människa som inte vill bryta mot lagen och för mig är det viktigt att vi alla jägare och vapenägare alltid gör allt enligt lagen för att inte ge någon ett underlag för fler förbud och inskränkningar... Då är det bättre att vi belyser det faktumet att det är vi som betalar in dessa pengarna till förmån för vårt vilt genom forskning och viltvård och då skall det inte gå till organisationer som har för avsikt att stoppa eller på andra sätt inskränka på jakten. Det är inte viltvård. Har haft samma tankegångar om att skita i betala som en slags manifestation mot Vargcirkusen och tjänstemannaalivistetna kring den samma. Men drog samma slutsats, det kommer bara ligga oss i fatet politiskt om vi missköter detta. Bättre vara duktig idiot utåt och låta sunt förnuft råda i övrigt.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Detta är en populär post. 20 minutes ago Adam_7 sa: Haha. Inte lätt kränkt, bara trött på folk som har förutfattade meningar. Du fick tidigt ett kort och korrekt svar som du föreföll vara missnöjd med och ville ha juridiskt referat på den saken, vilket resulterade i samma svar i princip, med ett förtydligande, och även noteringen att det troligen igen inte skulle vara det svaret du ville ha, med hänvisning till dina tidigare svar. Det handlade inte om några förutfattade meningar eller liknande utan bara en reflektion över att det korta och korrekta svaret du fick inte dög. Det är ingen som insinuerar saker här eller på annat vis försöker vara otrevliga ty det är en av de få sakerna vi inte accepterar!
Publicerat Mars 2, 20179 yr Författare 49 minutes ago Wizard sa: Du fick tidigt ett kort och korrekt svar som du föreföll vara missnöjd med och ville ha juridiskt referat på den saken, vilket resulterade i samma svar i princip, med ett förtydligande, och även noteringen att det troligen igen inte skulle vara det svaret du ville ha, med hänvisning till dina tidigare svar. Det handlade inte om några förutfattade meningar eller liknande utan bara en reflektion över att det korta och korrekta svaret du fick inte dög. Det är ingen som insinuerar saker här eller på annat vis försöker vara otrevliga ty det är en av de få sakerna vi inte accepterar! Kan vara så att jag misstolkade. Om så du ber jag om ursäkt. Jag tolkade som att du vill bara ha det svar du vill ha. Men det var inte det jag var ute efter, ville ha det svar som gäller ang min fråga inte nått svar som passar mig.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Det är väl bara MaxW som gett det korrekta svaret med hänvisning till Jaktförordningen, dvs att man inte behöver betala viltvårdsavgiften om man bedriver skyddsjakt enligt punkterna 2-5 i bilaga 4 ? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm#B4
Publicerat Mars 2, 20179 yr Om man bara följer 2-5 ja, ts förslag på "skyddsjakt" är om inte oförenligt med de reglerna så i varje fall inte särskilt väl morsvarande dem med tanke på ingångsvärden han angav, så rätt eller fel, Max petade fram gällande rätt i en del, andra har bistått med annat, en del bistår inte alls med något. Christian