Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa om i ny kaliber. Vad ska man tänka på?

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags att skaffa en ny pipa till Sako 75:an. Tänkte pipa om i 35 Whelen då den bygger på 30-06 hylsan jag har i dag. Vill ha en lite kraftigare kaliber och har fastnat för just denna.

Vad bör man tänka på när det gäller ompipning?

Har tänkt mig en rostfri pipa, ca 54 cm lång, gängad för ljuddämpare. Jag har läst mig till att det är 1-16" i stigning i original, behöver jag tänka något här?

När det gäller profil på pipan så har jag ingen koll alls. Vad kan man tänkas vilja ha här?

Så lär mig nu lite om detta och kom med lite förslag.

Publicerat

Nu har jag ingen koll på denna kaliber, men varför inte 9,3 x62. Det är väl i princip samma, men jag kan ha fel.

Ps. Skit trist svarB).

Publicerat
  • Författare

Varför göra det enkelt för sig?

Sako 75:an kunde i låda VI fås i 25-06 Rem, 6.5x55 SE, 270 Win, 7x64, 30-06,  9.3x62, 9.3x66 Sako. Finnlighten kunde fås i 25-06 Rem, 6.5x55 SE, 270 Win och 30-06.

Nu vill ju jag ha en lite originell Finnlight och så har jag snöat in lite på 35 Whelen. Sen gör kalibern att jag måste börja handladda och det är inte helt fel. Sen kanske man ska bygga om den till pipbytare och då ska det in en 25 Whelen också.

Publicerat

Kal 35 har ju mkt bättre kulutbud än kal 366, bl.a lätta övningskulor (pistol), så helt rätt med 35 Whelen B)

Publicerat
14 minutes ago M-Ola sa:

Sen gör kalibern att jag måste börja handladda och det är inte helt fel. Sen kanske man ska bygga om den till pipbytare och då ska det in en 25 Whelen också.

En anledning god som någon. 25 Whelen är väl typ samma som 25-06:D.

Publicerat

Du tänker rätt :thumbsup: hela den här underbart nördiga branschen handlar om att gå över ån efter vatten. Älg och gris känner garanterat ingen skillnad på 30-06 och 35whelan. Jag gjorde precis samma sak när jag gjorde om den gamla 30-06an jag fick av svärfar. Jag fastnade för 338-06Ai som jag är fruktansvärt nöjd med. Kulor i spannet 160 till 300 grain finns men jag kör bara 185 till 225.  Det du ska tänka på är matningen,  diskutera detta med någon som kan, det är ingen självklarhet att matningen fungerar klanderfritt med trubbigare kulor. Om hylskroppen är rakare kan sidorna i magasinet behöva justeras också för att säkerställa en bra matning. Detta gäller framförallt kryssmagasin men det har väl 75an?

Dr Krall har fel, du ska ha en 338-06Ai :ph34r::whistling:

Publicerat

Ännu sexigare är ju 35-284 :thumbsup:

Publicerat
16 minutes ago Dr Krall sa:

Ännu sexigare är ju 35-284 :thumbsup:

+1 :)

Publicerat
  • Författare

35-284 är för kort låda, jag har längre låda så det får bli 35 Whelen.

• 1 month later...
Publicerat

Äger själv en 358NM och de få grisar jag fällt med den har visat parlamentärflagg rätt omgående. Var sugen på en 35 whelen eller en 358 win men råkade ramla över en magnum. Tror inte du blir besviken över kaliber valet.

Publicerat

Med 358 NM får man svarva upp stötbotten också till en extra kostnad, men du menar nog inte kalibern som förslag, utan delar med dig dina erfarenheter som stöd för att .35 fungerar bra?

35-284 kan vara ett bra val i lång låda eftersom du kan använda långa kulor (om du har tillräcklig räffelstigning) och sätta dem längre ut.

Men den mer jämntjocka, knubbigare patronen skulle kunna medföra att man får jobba lite med matningen.

För ett enkelt pipbyte på en bössa som inte ska användas till bänkskytte verkar 35 Whelen mycket riktigt vara ett förnuftigt val!

Publicerat

En 35whelen duger till allt vilt i det här landet. 358NM är mer än nog och den hugger efter husse varje smäll. Gäller att se upp med skjutställning så inte kikarsiktet träffar ögonbrynet. Det kräver en del träning för att skjuta bra med en 358NM och det är nog en av anledningarna till att de säljs för skit och ingenting. 

Publicerat

Jag tänkte på den också när jag skall sätta ny pipa på min winchester. Hade egentligen varit mer rätt med en 35 Whelen i en amerinansk bössa. Men så tänkte jag att det kan vara kul att vara precis tvärt emot. Så jag gör en 9,3x62 av min 30-06 i stället. Hylsbotten och längd förbi princip identiska. Köpeammo finns det ju gott om så jag går på en gammal beprövad tysk...

Publicerat

Med så kort pipa så kan du ta lite grövre profil. Tänk på att hålet i mitten tar bort en hel del vikt och gods från pipan. Du vill inte ha en sån bössa baktung. Det blir ett rejält uppslag av rekylen. Men å andra sidan måste du se upp så att den eventuella ljuddämpare som avses att montera passar över pipprofilen. Har inte kollat rekommenderade stigningar på räfflingen men ta den tvärare av de som visas då en lättare kula ändå kommer att skjuta hyfsat med den medan en tung välter eller blir lätt ostabil i en långsam. Ska bli intressant att följa ett bygge jag tänkte göra men blev för snål för.

Publicerat

Efter att ha gjort en kortare efterforskning så hade jag valt en 1:14 pipa för att säkert stabilisera kulor upp till 275 grains.  Vitsen med att göra om till en grövre kaliber är ju möjligheten att skjuta tyngre kulor med samma fart. 1:16 i stigning garanterar stabilitet upp till 225 grains och den kulvikten när man ju med en 30-06 sånär som på fem grains. Därmed inte sagt att den inte skjuter med tyngre än så men med så kort pipa hade jag valt den tvärare stigningen för att vara på den säkra sidan.

Publicerat
6 hours ago hofboss sa:

Jag har beställt en .375-pipa och ska göra en Tikka T3 i 375 Ruger. Det gick att få de feta 375 Ruger-patronerna att mata ur ett AICS-magasin för 300WM, men det krävdes att jag böjde till magasinsläpparna en hel del. Så det är inte helt snutet ut näsan att få en 30-06 att mata 375 Ruger. Dessutom tillkommer kostnaden för att ta upp stötbotten och justera utdragaren.

30-06 till 35 Whelen innebär sannolikt bara ett pipbyte.

Publicerat

375 Ruger är en häftig patron...cooolt bygge! B)

Publicerat

Jo, den verkar inte så dum!

Det kommer kanske en liten tråd om bygget vad det lider!

IMG_1826.thumb.JPG.5909f981310d57de8143d03e92d6b982.JPG

IMG_1830.JPG

Publicerat

Rejäla blypaltar det där och säkert en bra patron. Är det rugers egen konstruktion eller finns det någon grundhylsa som den bygger på? Jag är lite rädd för att bygga på patronkonstruktoner där det bara finns en tillverkare. Hylsor till 35 whelen dräller det av även om det står 30-06 i botten på dem. Att man dessutom kan skjuta mantlade pistolkulor billigt som tusan från en whelen gör den bara mer intressant.

Publicerat

Det är ett samarbete mellan Ruger och Hornady, så det är tyvärr bara Hornady som gör hylsor. Jag var ett tag inne på 375 WSM, men då får man köpa snordyra specialhylsor, om det ska stå rätt beteckning på hylsbotten. En del afrikanska länder lär vara griniga med den detaljen. Men den verkar rätt poppis och det är en sund design, så jag hoppar den lever vidare under lång tid framöver!