Publicerat Mars 4, 20179 yr Håller på att ladda kulan Hornady SP 165 gr. i 308 Win. Enligt Normas laddhandbok skall COL vara 70,5 mm. för denna kula. Vid 70,5 mm är hela kulans rilla helt utanför hylshalsen. Kan det stämma? Patronen på bilden har en total längd av 70,25 mm. Skulle behöva komma ned i 69,5 mm. för att få rillan i hylsans krag -kant. Någon som har några förslag eller synpunkter???
Publicerat Mars 4, 20179 yr Det där med rillen får du släppa på, varför måtten inte stämmer är oklart men att gå under COL för en laddning kommer att höja trycket ie obra. C
Publicerat Mars 4, 20179 yr Författare 20 minutes ago Christian N sa: Det där med rillen får du släppa på, varför måtten inte stämmer är oklart men att gå under COL för en laddning kommer att höja trycket ie obra. C Gå under COL borde väl inte höja trycket? Eller...trycket höjs väl om man går över COL.
Publicerat Mars 4, 20179 yr Författare 10 minutes ago killer_mouse sa: kort hylsa kanske ?? Nej. Uppmätt standarhyls som jag använt otal gånger med andra kulor utan att stöta på samma problem.
Publicerat Mars 4, 20179 yr 1 minute ago Werner sa: Gå under COL borde väl inte höja trycket? Eller...trycket höjs väl om man går över COL. JO, trycket höjs med kortare COL
Publicerat Mars 4, 20179 yr Författare 48 minutes ago tecno sa: JO, trycket höjs med kortare COL Borde väl bara generera längre friflykt....eller är jag ute o cyklar?
Publicerat Mars 4, 20179 yr Författare 37 minutes ago Ken1 sa: Vad är problemet? Kulan sitter ju perfekt!!! Alla kulor jag använt tidigare med COL från Norma har resulterat i att rillorna i kulan hamnat nästan exakt i höjd med hylshalsen. Bara någon 10 dels mm har varit synbar. Men så är ju inte fallet nu.
Publicerat Mars 4, 20179 yr 16 minutes ago Werner sa: Borde väl bara generera längre friflykt....eller är jag ute o cyklar? Klart att det blir längre friflykt.
Publicerat Mars 4, 20179 yr 23 minutes ago Werner sa: Alla kulor jag använt tidigare med COL från Norma har resulterat i att rillorna i kulan hamnat nästan exakt i höjd med hylshalsen. Bara någon 10 dels mm har varit synbar. Men så är ju inte fallet nu. Skjuter 180 sst själv och mina kulor sitter exakt så där. Då har jag mätt mitt patronläge för att få col....
Publicerat Mars 4, 20179 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Werner sa: Borde väl bara generera längre friflykt....eller är jag ute o cyklar? Ja det är att cykla, typ som bort på logdans med tanke på lite fummel på höloftet med Perssons piga och istället åka på storstryk av Nilssons i Svängens elaka dräng. Trycket ökar hela tiden med minskad COL, till det att det skiter sig, med ökad COL över recept sjunker trycket tills dess att man hamnar i bommarna då blir det bom av allt igen. Återigen, din laddning ser helt ok ut, även om kulan är ful som stryk så är patronen så vitt jag har tittat efter väl sammansatt. /Christian
Publicerat Mars 4, 20179 yr Rätt logiskt. Krutet måste brinna längre innan kulan kommer fram till bommarna = högre tryck. Det är i det glappet att kulan går från stilla till fullt snurrande som kräver tryck. Därför äts ju en pipa väldigt mycket runt det området. För att kulan stannar upp och vid högt tryck till och med glider förbi räfflingen vid bommarna. Den här spellistan och speciellt från 34 och framåt en bit går över allt med tryck osv.
Publicerat Juni 9, 20178 yr Rillen är en del av Interlock-designen för att hålla ihop mantel och kärna och har således lite med sättdjupet (col) att göra. /Johan
Publicerat Juni 21, 20178 yr Hammerhead är samma, standardcol så sitter kulan vid underkant av rillen. Har för mig att hornaday gmx också sitter så. Minnet kanske sviktar, var ett tag sedan jag laddade dem