Publicerat Mars 5, 20179 yr Är gamebore black gold 36g storlek 5 en normaltryckspatron? Det står ju varningstexter och tryck på asken, och jag blir osäker.. är den säker skjuta i en femtiotalsbössa? Har en sauer och sohn och en Husqvarna 20b, bägge tillverkade på 50-talet och bägge verifierade 70mm patronlägen, men väldigt trånga bägge två...
Publicerat Mars 5, 20179 yr Avsedda för vapen provade med minst 900 bar, dvs med ett arbetstryck på 740 bar. Skilj på provtrycket och arbetstrycket! T
Publicerat Mars 5, 20179 yr Författare Och 900 bar, det är alltså det "normala" provningstrycket för en hageltolva med 70mm patronlägen? Är 12/65 provade till lägre tryck? Verkar som det är lite olika hur fabrikanter anger trycket på asken, läste på en ask saga heavy 34, där verkar de angett faktiskt tryck, medan gamebore anger vilket tryck bössan skall vara provtryckt till, är detta korrekt uppfattat?
Publicerat Mars 5, 20179 yr Inte helt klart uttryck på asken hade dom skippat "service" i texten och hållt sig till proof så blir det tydligare i mitt tycke Thommy
Publicerat Mars 5, 20179 yr 43 minutes ago Matte J sa: Och 900 bar, det är alltså det "normala" provningstrycket för en hageltolva med 70mm patronlägen? Är 12/65 provade till lägre tryck? Se Www.shotguns.se under science/CIP. 44 minutes ago Matte J sa: Verkar som det är lite olika hur fabrikanter anger trycket på asken, läste på en ask saga heavy 34, där verkar de angett faktiskt tryck, medan gamebore anger vilket tryck bössan skall vara provtryckt till, är detta korrekt uppfattat? Beror ofta på hur provlagarna ser ut i resp land, vissa ska ange det ena, andra det andra. T
Publicerat Mars 6, 20179 yr 1 hour ago culot sa: Sen används samma askar/tryck till olika ammo tyvärr / P Absolut. Men normalpatron eller högeffeketspatron håller man isär på - annars får de nämligen inte skicka det ut från fabriksområdet även om just Sverige är lite vitt område på kartan eftersom vi helt saknar provlagar. /T
Publicerat Mars 7, 20179 yr Författare På 2017-03-05 at 10:34 pmt sa: Se Www.shotguns.se under science/CIP. Beror ofta på hur provlagarna ser ut i resp land, vissa ska ange det ena, andra det andra. T Jag har läst och funderat, frågan är om jag funderat rätt.. först en fråga, i tabellen står om old prof pressure, när slutade man med det? Enligt den äldre är 12/65 tryckt med något lägre tryckt men enligt nyare spec är det samma som 12/70? Förstår jag rätt då? Och ursprungsfrågan, gamebore är en normaltryckspatron, och mina 50-talare ska då klara skjuta den, eftersom 12/70 alltid ska ha varit testade till detta tryck? sen arbetstryck, på vissa patroner står det, det är runt 740 som är normalt där? // mattias
Publicerat Mars 7, 20179 yr 2 hours ago Matte J sa: Jag har läst och funderat, frågan är om jag funderat rätt.. först en fråga, i tabellen står om old prof pressure, när slutade man med det? Enligt den äldre är 12/65 tryckt med något lägre tryckt men enligt nyare spec är det samma som 12/70? Förstår jag rätt då? I prinicip, men det finns en förklaring med. Mättekniken har utvecklats så egentligen var det samma tryck. Men gränserna skrevs för den ursprungliga mättekniken så då får man två provtryckningsvärden. Sedan är provtrycket ett minivärde och arbetstrycket ett maxvärde. 2 hours ago Matte J sa: Och ursprungsfrågan, gamebore är en normaltryckspatron, och mina 50-talare ska då klara skjuta den, eftersom 12/70 alltid ska ha varit testade till detta tryck? Ja för allt under 73mm, sedan det röksvaga krutet infördes. 2 hours ago Matte J sa: sen arbetstryck, på vissa patroner står det, det är runt 740 som är normalt där? Ja, som ett maxvärde. I praktiken ligger nästan alla fabriksladdade patroner under 700, ned mot 630-650...... Där måste vara lite marginaler för tvära övergångskoner och hög arbetstemperatur. /T