Publicerat Mars 8, 20179 yr Har en bekant som skall sälja sin Merkel 50E i kal 20. Är det någon som har en känsla vad en sån kan betinga för värde? om jag har förstått det rätt så är det en boxlåsbössa med sidoplattor, som gjordes under 90-talet. /A
Publicerat Mars 8, 20179 yr Ja, den hette tidigare 247E. Den ingick i serien 47/47E/147E/247E/347E där 47/147/247 är samma bössa i lite olika kvalitetsnivåer och där 247E är den med lösa sidoplattor (alltså inget äkta sidolås). 347 har förvisso sidolås men det är ett förenklat sidolås. Dessvärre fanns det en parallell serie från customshopen som hette 247S och 347S som även fick tillägget Meisterstuck. Dessa är äkta sidolås av våldsamt mycket högre klass. Här prtara vi 35-40 000:- på begagnatmarknaden för en kaliber 20 i bra skick. Så det rörs ofta ihop en hel del när folk ska sälja sina 247or - man väljer nämligen hellre att hoppas att man kan sälja sin som en 247S än att sälja den som den 247E den är. Iom att man moderniserade produktionen efter att DDR kollapsade så döpte man om 47/47E/147E/247E/347E till 40/40E/50E/60E, och med en svit av undermodeller 41/42/43 etc. Numera ser man tydligen på Merkel dessa som lyxprodukter då en 41E numera listas till 9323€, i alla fall i Merkels monter på IWA i år..... Dessa ska man kanske inte se riktvärden för vad en gammal m/50 är värd, i synnerhet inte i Sverige. Men det är inte lastlänge sedan jag såg en m/40E i kaliber 20 säljas för knappa 10 000:- sek, motsvarande 147E brukar betinga runt 6-7000. Så 12 - 15 000:- kan man nog få, man jag tror den kan vara en smula svårsåld i Sverige till det priset. Merkel har lite risigt rykte i Sverige....... /T
Publicerat Mars 8, 20179 yr Författare Tack för ett tydligt svar PMT, försökte googla men det verkade vara lite förvirrat gällande alla olika modeller som merkel har lanserat.
Publicerat Mars 8, 20179 yr 1 hour ago Alex123 sa: Tack för ett tydligt svar PMT, försökte googla men det verkade vara lite förvirrat gällande alla olika modeller som merkel har lanserat. Det var därför jag skrev ett så pass långt svar på en ganska enkel fråga. /T
Publicerat Mars 8, 20179 yr Jag har själv en 47e som jag är ruskigt nöjd med och som skjuter och fungerar många gånger bättre än pengarna jag betalade för den! Jag fick ett rejält kompispris eftersom ägaren tyckte att jag skulle ha den eftersom han visste att den då verkligen skulle användas - och han var tvungen att avyttra två vapen när hans far gick bort... Hade bara förstapipan varit lika trång som andrapipan hade den varit sjukt optimal för all min jakt... (andrapipan är mer eller mindre full choke medans första är lite väl öppen för min smak. Andra skulle förmodligen tycka att båda är för trånga dock... ) Vad pmt har nämnt vid ett flertal tillfällen var att Merkel, vid den tiden min bössa tillverkades, var lite lotteri - eller ganska stort lotteri faktiskt, men jag tycks ha dragit en vinstlott på den i alla fall. Mycket lätt och trevlig kaliber 20 när man jagar med två raketer av modell ESS Min 47e har väldigt sunda kolvmått men är lite kort i kolven (den är eventuellt kapad?) men jag har två bitar exhibition grade svart valnöt som skall snidas till en vacker dag någon gång. Har funderat på att riva hela bössan och göra om flamhärdningen också för att förlänga livslängden ytterligare, men jag vet inte om jag törs göra det själv hemma i essjan... Min bössa är i alla fall värd att lägga de pengarna på, även om själva vapnet i sig kanske inte inbringar mer än max 6-7k.
Publicerat Mars 8, 20179 yr 2 hours ago pmt sa: Ja, den hette tidigare 247E. Den ingick i serien 47/47E/147E/247E/347E där 47/147/247 är samma bössa i lite olika kvalitetsnivåer och där 247E är den med lösa sidoplattor (alltså inget äkta sidolås). 347 har förvisso sidolås men det är ett förenklat sidolås. Dessvärre fanns det en parallell serie från customshopen som hette 247S och 347S som även fick tillägget Meisterstuck. Dessa är äkta sidolås av våldsamt mycket högre klass. Här prtara vi 35-40 000:- på begagnatmarknaden för en kaliber 20 i bra skick. Så det rörs ofta ihop en hel del när folk ska sälja sina 247or - man väljer nämligen hellre att hoppas att man kan sälja sin som en 247S än att sälja den som den 247E den är. Iom att man moderniserade produktionen efter att DDR kollapsade så döpte man om 47/47E/147E/247E/347E till 40/40E/50E/60E, och med en svit av undermodeller 41/42/43 etc. Numera ser man tydligen på Merkel dessa som lyxprodukter då en 41E numera listas till 9323€, i alla fall i Merkels monter på IWA i år..... Dessa ska man kanske inte se riktvärden för vad en gammal m/50 är värd, i synnerhet inte i Sverige. Men det är inte lastlänge sedan jag såg en m/40E i kaliber 20 säljas för knappa 10 000:- sek, motsvarande 147E brukar betinga runt 6-7000. Så 12 - 15 000:- kan man nog få, man jag tror den kan vara en smula svårsåld i Sverige till det priset. Merkel har lite risigt rykte i Sverige....... /T pmt - är betäckningen "SL" och "EL" det samma som "S" fast på den amerikanska marknaden? Jag har sett ett antal 147EL och även 47SL, men bara i USA - eller är det senare modeller? Har inte sett de modellerna i Europa nämligen...
Publicerat Mars 8, 20179 yr 1 minute ago Wizard sa: pmt - är betäckningen "SL" och "EL" det samma som "S" fast på den amerikanska marknaden? Jag har sett ett antal 147EL och även 47SL, men bara i USA - eller är det senare modeller? Har inte sett de modellerna i Europa nämligen... Nope SL/EL är mig veterligen bara använt för 47/147/247/347.... Men nu är det som du säger nått unikt för den amerikanska marknanden. Så det är ganska ointressant. 247S/347S såldes vad jag vet under helt andra namn "over there" - sedan rörde amerikanerna till det för sig när de importerade beggade pangar - och numera har de noll koll......... Man ser direkt när det är en 247S/347S - de är så grotteskt övererbetade i gravyren att det ger en "hockeyfrillakänsla" direkt. Kan man sina tyskar så ser man skillnaden på ganska långt håll. /T
Publicerat Mars 8, 20179 yr Tänk om man kunde använda standardiserade modellnamn globalt... suck. Jag kan förstå om det finns något ™ eller ® som stoppar detta i vissa länder - men om det inte är en variant och det är samma prylar så är det bara korkat att hålla på och fjanta till det och göra allt märkligt. (Att Ericsson fick döpa om sin gamla 888 i Asien var dock en fet blunder, men de lärde sig efter det och det torde alla andra tillverkare också kunna göra!) Guldmans importerade AYA är ju ett klockrent exempel på hur man försöker sminka en gris med nya namn - även om man kanske inte skall kalla AYA för gris - men ni förstår vad jag menar...
Publicerat Mars 8, 20179 yr 47 minutes ago Wizard sa: Tänk om man kunde använda standardiserade modellnamn globalt... suck. Det kan man - om man gör samma sak...... Men eftersom i princip varje inköpare har sina egna specar på en eller annan sida av saken så blir därefter. Det är tex en sjujäkla skillnad på en svensksåld Merkel och en dansksåld eller tysksåld Simson trots att det är EXAKT SAMMA bössa får EXAKT SAMMA arbetsbänk i Suhl. I vissa fall är de gjorda direkt efter varandra.... Men den svenske inköparen visste att han sålde till analfabeter - så han köpte billigast möjliga skit-kvalitet, den danska och den tyska marknanden var och är fenomenalt mycket kunnigare..... Och därmed betydligt kräsnare. I danmark sålde man tom samma modell av bössa i två helt olika kvalitetsklasser - den sämre graverad Merkel, den bättre graverad Simson. Fast även om den danska Merkeln trist var den som regel bättre än den svenska. Så samma modeller globalt - tja, om man vill bli fetblåst och landa med nått gistet svensksålt crap...... Så Guldmann är i detta perspektivet bara en specificering av mer generella AyA modeller utifrån hur den gode Julius Guldmann tyckte en hagelbössa ska vara konfigurerad. Lite som lära sig skillnaden på GL och DL på gamla Volvohäckar. /T