Jump to content

Finns det .22 WMR för klass 2

Novisen
 Share

Recommended Posts

20 minutes ago sidelock sa:

Varken 22wmr eller 22 hornet löser det, 22 K-hornet är nog minimum som ändå funkar.

Nej, inte om patronerna ska laddas enligt sina specar. Och det bör man ju hålla sig inom kan i alla fall jag tycka.

/T

Tack för alla svaren.

Nää, som novis så tänker jag inte fiddla runt med nåt.  Men jag trodde att det fanns .22 Hornet med  3,2 grams kula (eller 50 grain som imperialisterna kallar det) som kunde klara klass 2?!? 

För mig fattades det trettio meter i sekunden med en 3,2 grams kula i min K-hornet för att klara klass 2. Men om man nu vill ha en klass 2 patron så är det bättre att skaffa ett vapen konstruerat för det än att tokladda för små hylsor för ändamålet. Enda gången som det är aktuellt med klass tre är vid ripjakt häruppe i norr. Annars så är en klass 2 patron nerladdad bättre i hundra fall av hundra. Möjligheten att dämpa den med ljuddämpare vilket inte är tillåtet med klass3 är bara ett skäl och hellre ladda ner med ett snabbare krut än sprängladda uppåt.

Massan (kg) gånger hastigheten i kvadrat genom två ger kgm multiplicerat med Jordens gravitation g som är ungerfär 9,81 ger joule. Sätter vi det i en ekvation så ser du rätt snabbat att det inte går så bra : 0,0032xXxX /2 =800/9,81 Det ger att kulan ska ha en hastighet på minst 712 m/s vid hundra meter. Observera att det är E(100) som avses och det ger att vi behöver upp till  någonstans runt 830-840ms beroende på kulans konstruktion för att klara det. Du får ladda din 2WMR med dynamit för att fixa det.:rolleyes:

Visst går det att ladda K-Hornet till klass2, min ZKW465 (22Hornet original , nu K-Hornet) som är till salu har klass2 licens.

Men i ärlighetens namn så är det inte 'bara' att knöka hylsan full utan detta skall göras efter konstens alla regler och mäta sig fram till rätt mynningshastighet med en kronograf för att förvissa sig om att man har rätt laddning. Kan lätt gå överstyr så man bör veta vad man håller på med.

Jag kanske är tråkig men det finns ju mängder av begagnade klass 2-vapen hos vapenhandlarna för struntsummor.

. 222 Remington och en handfull andra kalibrar verkar bortglömda nu när alla prompt ska ha möjlighet att fälla vildsvin under räv/rådjurs/gåsjakten. 

• Like 1